سنجش پایداری حمل و نقل درون شهری مطالعه موردی: (محلههای ولنجک، تجریش)
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریزهره فنی 1 , سعید ضرغامی 2 , حسن محمدیان 3 , فاطمه ضرغامی 4
1 - دانشیار، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکترای، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کلید واژه: شاخصهای حمل و نقل پایدار, محله تجریش, محله ولنجک, حمل و نقل پایدار,
چکیده مقاله :
حملونقل پایدار درون شهری در واقع تحرک روان وسایل نقلیه٬ مردم و کالاهاست که ضمن برآوردن آسان نیازهای دسترسی و جابجایی به پایداری محیط و عدالت درون و بین نسلی نیز توجه دارد. پژوهش حاضر با انتخاب محله تجریش (با دسترسی بیشتر به حمل ونقل عمومی و فعالیت ها و کاربری های متنوع) و محله ولنجک (با تسهیلات اندک شبکه حمل و نقل عمومی و توپوگرافی خاص) بر آن است تا با مطالعه ای تطبیقی، به سنجش میزان پایداری حمل و نقل درون شهری در این دو محله بپردازد. این پژوهش که بر اساس روش توصیفی – تحلیلی است در گام نخست، اقدام به تدوین و توسعۀ شاخصها و زیر شاخصهای حمل و نقل پایدار درون شهری در رخسارههای اقتصادی، اجتماعی و محیطی نموده است. برای سنجش شاخصهای پژوهش از نظر کارشناسان و ساکنان محلات استفاده شده است. مدل AHP جهت تحلیل نظرات کارشناسان و برای مطالعه میدانی از پرسشنامه بهره گرفته شده است. در نهایت، جهت تحلیل آن از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه و جهت بررسی تطبیقی این شاخصها در محلات از آزمون T-Test دو نمونهای مستقل استفاده شده است. نتایج تحلیل شاخص ها در محلات نشان می دهد که در محله ولنجک شاخص محیطی حمل و نقل از وضعیت مطلوب تری و شاخص اجتماعی شرایط نامناسبی دارد. این در حالی است که میزان پایداری اجتماعی- اقتصادی حمل و نقل در محله تجریش بالاتر بوده ولیکن از لحاظ محیط زیستی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
Sustainable urban transport in mental mobility for people and goods and Vehicles. In addition to satisfying the needs easy access and movement within and intergenerational justice and environmental sustainability is concerned. This study selected neighborhoods Tajrish (with access to public transportation and a variety of activities and uses) and neighborhood Velenjak (with few facilities and public transport networks and the particular topography) is to study comparative to measure sustainable urban transport in the neighborhood. The research, based on descriptive – analytical in the first step, the formulation and development of indicators and sub-indicators of sustainable transport within the city in faces economic, social and environment. To determine the research of experts and residents of the neighborhood were used. AHP model to analyze the opinions of experts and a questionnaire was used to study the field. Finally, the analysis of statistical tests and analysis of variance to assess the implementation of these measures in the areas of test two independent T-Test is used. Analysis shows that the index in the areas of environment, transport Velenjak in the neighborhood of the poor conditions are more favorable social indicators. However, the level of socio-economic stability, but higher transportation Tajrish in the community is at a disadvantage in terms of the environment
10. Adams, J. (2000), “Hyper mobility”, Prospect, March, pp., 27–31, Automotive Digest ‘World automobile population 2005–2020’, Automotive Digest.
11. Banister David and Finch Elspeth (2013), Urban Transport and the Environment,
London, UK, Case study prepared for Global Report on Human Settlements.
12. Clercq, Frank, and Luca Bertolini, (2003), “Achieving sustainable accessibility: An evaluation of policy measures in the Amsterdam area”, Built Environment 29 (1), p, 38.
13. Duncan, Bruce, and John Hartman, (1996), “Sustainable urban transportation initiatives in Canada”, Paper submitted to the APEC Forum on Urban Transportation, Seoul, South Korea, and November 20-22.
14. Deakin, Elizabeth (2003), Sustainable Development and Sustainable Transportation: Strategies for Economic Prosperity, Environmental Quality and Equity, This Paper Was Prepared With Partial Support of the California Futures Network.
15. Gudmundsson, Henrik (2003), Making concepts matter: sustainable mobility and indicator systems in transport policy, Published by Blackwell Publishing Ltd., 9600 Garsington Road, Oxford OX4 2DQ, UK.
16. Hanson, S., & Giuliano, G. (2004),” Managing the Automobile”. In S. Hanson & G. Giuliano (Eds.), the Geography of Urban Transportation, 3rd ed. (pp. 141-162). New York: The Guilford Press.
17. Hine, J. (2000), “Integration, integration, integration planning for sustainable and integrated transport systems in new millennium “, Journal of Transport Policy, Vol. 7, No. 3, Pages 176-177.
18. Litman, T. (2003) “Measuring transportation: traffic, mobility and accessibility”, ITE Journal, www.ite.org, October, Vol. 73, No. 10, pp, 28–32, available at Victoria Transport Policy Institute website, www.vtpi.org.
19. Litman, Todd. Burwell, David (2006),” Issues in sustainable transportation”, Int. J. Global Environmental Issues, Vol. 6, No. 4, 2006, P, 335.
20. Litman, Todd (2015), Developing Indicators for Sustainable and Livable Transport Planning, Victoria Transport Policy Institute, Transportation Research Record.pp 10-15.
21. MARLON G, (2008) Transportation Infrastructure and Sustainable Development. New Planning Approaches. For Urban Growth, University of California, Irvine.
22. Moayedi Farzaneh, Rozana Zakaria, (2013), Conceptualising the Indicators of Walkability for Sustainable Transportation Journal Technology (Sciences & Engineering) 65:3 (2013) 85–90.
23. Preston L. Schiller, Enric C. Brun, and Jeffrey R. Kenworthy, (2010)” An Introduction to Sustainable Transportation : Policy, Planning and Implementation”, Published by Earthscan, London, 2010, P, 3.
24. Transportation Research Board (TRB), Sustainable Transportation Indicators (STI), Subcommittee (TRB) Subcommittee ADD40 (2008)Sustainable Transportation Indicators, A Recommended Program To Define A Standard Set of Indicators F Sustainable Transportation Planning
Winsters, P. (2004). Transportation demand management committee on Transportation Demand Management, TRB, and Florida.
_||_