بررسی رابطه بین عوامل موثر بر شکل گیری شهر یادگیرنده (مطالعه موردی: شهر بناب)
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریرحیم سرور 1 , مجید اکبری 2 , مرضیه طالشی انبوهی 3
1 - استاد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, معادلات ساختاری, شهر بناب, شهر یادگیرنده, یادگیری مادام العمر,
چکیده مقاله :
جنبش شهر یادگیرنده یک پدیده جدید در حال نمایش در شهرها، شهرکها و مناطق جهان است و به شکلی بالقوه یکی از قویترین و مهمترین جنبشهای زمان آشفته ما است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر شکلگیری شهر یادگیرنده در شهر بناب انجام شده است. پژوهش حاضر از دید روش، توصیفی- همبستگی و از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. از منظر زمانی تک مقطعی و به طور مشخص مبتنی بر معادلات ساختاری است. که در سال 1394 در شهر بناب انجام شده است. نمونهگیری به روش حجم جامعه نامحدود کوکران صورت گرفته است. برای سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه و از طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آمار توصیفی- استنباطی از روشهای همبستگی بین متغیرهای پژوهش و روشهای تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیونی استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده برای تحلیل دادهها، Spss و AMOS بوده است. براساس نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، مشخص شد که درصد ضریب همبستگی بین ویژگیهای شهر یادگیرنده و سازمانهای یادگیرنده شهر بناب (مراکز آموزشی، شهرداری، سازمانهای بزرگ و کوچک) به ترتیب به میزان 43/0، 64/0 و 26/0 درصد میباشد. نتایج فرضیات دوم، سوم و چهارم نشان داد که بین ویژگیهای شهر یادگیرنده با مراکز آموزشی(مدارس، مراکز آموزش علمی و کاربردی بزرگ و دانشگاهها)، سازمانهای بزرگ و کوچک و شهرداری بهعنوان سازمانهای یادگیرنده در شهر بناب ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد.
Learning a new phenomenon in the city, playing in cities, towns and regions of the world and potentially one of the strongest and most important movements of our turbulent times. This study examined the relationship between the factors affecting the formation of the learning is done in BONAB. From the perspective of this study, descriptive and survey and our objective is applied. One cross-sectional view of time and, in particular, is based on structural equation modeling. Which was conducted in 1394 in Bonab. Cochran unlimited sampling population size is taken. To measure the variables in this study and of the whole five-point Likert scale was used. In order to analyze the data, descriptive and inferential methods and variables correlation factor analysis and regression analysis were used. Software used to analyze the data, Spss and has been AMOS. Based on results of questionnaire analysis, it was found that the percentage correlation between the characteristics of learners and learning organizations Bonab (schools, municipalities, organizations large and small), respectively, to the 0.43, 0.64 and 0.26, respectively. Hypothetical Results II, III and IV showed that the characteristics of learners with educational centers (schools, training centers and universities of science and large applications), and municipal organizations large and small as learning organizations in direct contact and therefore no significant there.
1- اکبری، مجید (1392)؛ «نقش شهرهای میانی در توسعهی منطقهای»، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر میرنجف موسوی، دانشگاه پیامنور مرکز رشت.
2- بیات، سوده، قلیپور، آرین، پورعزت، علیاصغر(1391)؛ شناسایی عوامل موثر در شکل گیری شهر یادگیرنده در منطقه 6 شهرداری تهران، مجله علمی و پژوهشی مدیریت شهری، شماره 31، بهار و تابستان 92، تهران.
3- پژواک شهر (1391)، طراحی موفق یک فضای عمومی شهری، نشریه داخلی شهرداری اهواز، شماره 12، دی 1391.
4- حسینی، سیدعلی، قلیپور، یاسر (1394)، تحلیل شاخصهای شهر یادگیرنده اسلامی و ارتباط آن با توسعه پایدار شهر؛ مورد مطالعه: شهر رشت، همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، 1394.
5- دومین کارگاه آموزشی مفاهیم و نظامهای جدید در زمینه یادگیری مادامالعمر (تهران، بهمن 1391).
6- شعارینژاد، علیاکبر؛ مبانی روانشناختی تربیت، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1368، چاپ دوم، ص 225.
7- شعبانی، حسن: مهارت های آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس), چاپ 19- 1384 – سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
8- کالوینو، ایتالو (1390)؛ شهرهای دانش (رویکردها، تجارب و دیدگاهها)، ترجمه زینب کرکهآبادی و ایمان علیپور بالف، تهران: آذرخش.
9- کرکهآبادی، زینب، علیپور، ایمان (1390)؛ شهرهای دانش: رویکردها، تجارب و دیدگاهها، انتشارات آذرخش، تهران.
10- لاودن، کنث. سی. و لاودن، جین. پی(1391)؛ سیستمهای اطلاعات مدیریت، ترجمه: حبیب رودساز، سینا محمدنبی و امیرحسین بهروز، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
11- محمدیمهر، مژگان، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، خوشدل، علیرضا (1390)، نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر، فصلنامه راهبردی آموزش، دوره 4، شماره 2، تابستان 1390،صص 94-91.
12- مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری، 1391، تهران.
13- مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 شهرستان بناب.
14- Available at: Http://www. longlearn.org.uk
15- Available at: Http://www.umic.ir .
16- Brahmi FA. Medical students’ perceptions of life long learning at Indiana university school of medicine [dissertation]. India: University of India; 2007.
17- Di Sivoa, Michele and Daniela Ladianaa. 2010. “Towards a learning city the neighborhood lab and the lab net”, Procedia Social and Behavioral Sciences, No.2, pp. 5349- 5356.
18- Faris, Ron. 2006. “ Learning Cities: Lesson Learned, in Support of Vancouver earning city Initiative” http://www. members.shaw.ca (accessed October 3, 2010).
19- Gertler, Mertic.s and David A.Wolfe.2004. “Local Social Knowledge Management: Community Actors, Institution and Multilevel Governance in Regional Foresight Exercises”, Futures, Vol.36, pp.45-65.
20- http://learningcities.uil.unesco.org/about-us/learning-cities.
22- Juceviciene, P. 2010. Sustainable Development of the Learning City, European Journal of Education, Vol. 45, No. 3.
23- Kilpatrick, Sue, Margaret Barrett and Tammy Jones. 2003. “Defining Learning. Communities”, CRLRA Discussion paper D1, University of Tasmania.
24- Longworth, Norman. 2006. “Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities, Lifelong Learning and Local Government”, Routledge.
25- Nesbit T, Dunlop C, Gibson L. Lifelong learning in institutions of higher education. Can J Univ Cont Educ. 2007;33(1):35-60.
26- Patterson MC. Successful strategies for life long learning in mathematics through professional development [dissertation]. United States: Walden University; 2004.
27- Shikshantar, The People’s Institute for Rethinking Education and Development. 1999. “Udaipur as a Learning City”, Draft for Comment of Friday, Udaipur, Rajasthan
_||_