کاربست راهبردهای پیشساختگی در فرودگاه با تکیه بر رویکرد حملونقل پایدار (نمونه مطالعاتی: فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) )
محورهای موضوعی : معماریعلیرضا جباریزادهگان 1 , خسرو دانشجو 2
1 - دانشجو دکتری معماری، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
jabarizadegan.alireza@gmail.com
2 - دکتری معماری، استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
کلید واژه: توسعه پایدار, فرودگاه, پیشساختگی, حملونقل پایدار, فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره),
چکیده مقاله :
امروزه روشهای سنتی ساخت فرودگاه، پاسخگوی نیازهای انسان مدرن نیست و لزوم پیشساختگی، بیش از پیش احساس میشود. از طرفی بهرهگیری از راهبردهای پیشساختگی، منجر به تحقق اهداف حملونقل پایدار میگردد که به این مهم در طراحی فرودگاههای کشور توجه نشده است. این مسئله در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک آن اهمیت بسزایی دارد. در طراحی فرودگاه مذکور، سعی در بکارگیری شیوههای نوین معماری، بدون توجه به شاخصهای فرهنگی-اجتماعی محدوده مورد طراحی گردیده و با توجه به فاصله آن از مرکز شهر، از منظر اقتصادی و زیستمحیطی نیز تاثیرات نامطلوبی در نیل به اهداف حملونقل پایدار دارد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر با روششناسی توصیفی-تحلیلی و پیمایشی میباشد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه راهبردهای کاربردی جهت استفاده از راهبردهای پیشساختگی در طراحی فرودگاهها برای تحقق اهداف حملونقل پایدار است. در این پژوهش شاخصهای مورد نیاز از مطالعه و بررسی متون تخصصی استخراج گردید و در قالب پرسشنامه در اختیار 50 نفر از متخصصان حوزه معماری، شهرسازی و هوانوردی قرار داده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تست، فریدمن، تحلیل عاملی و روش مدل سازی معادلات ساختاری است.بر اساس نتایج به دست آمده، بُعد اقتصادی با میانگین رتبهای 73/2، بیشترین تاثیر را از منظر تحقق اهداف معماری پایدار از طریق شیوههای نوین پیشساختگی ایفا میکند. در ادامه، بُعد زیستمحیطی با میانگین رتبهای 94/1 و سپس، بُعد فرهنگی-اجتماعی با میانگین رتبهای 33/1 به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تحقق اهداف معماری پایدار از طریق راهبردهای پیشساختگی در طراحی فرودگاهها ایفا میکنند در ادامه نیز اشاره میگردد که یکی از اصلیترین دلایل عدم موفقیت و پیشرفت شیوههای پیشساختگی در طراحی فرودگاه جهت نیل به اهداف توسعه پایدار را عدم توجه طراحان و مسئولان شهری به مولفه فرهنگی-اجتماعی و شاخصهای مرتبط با آن دانست.
Introduction: Nowadays, with the advancement of new technologies in airport design, the traditional methods of airport construction do not meet the needs of modern man, and the need for prefabricated construction is felt more than ever. On the other hand, the use of prefabricated strategies leads to the realization of sustainable transportation goals, which has not been considered in the design of airports in the country. This issue is very important in Imam Khomeini International Airport (RA) due to its special and strategic location. In the design of the said airport, an attempt was made to use modern architectural methods, regardless of the socio-cultural indicators of the area, and due to its distance from the city center, from an economic and environmental point of view, there are also adverse effects in achieving the goals of sustainable transportation. Methodology: In this research, after reviewing specialized texts in the field of airport design, modern methods of pre-fabrication, as well as the importance of sustainable transportation approach, approaches and indicators of airport design in order to promote sustainable transportation based on the application of the method. New prefabs are examined and extracted. This research, which is practical from the point of view of the goal, and the type of research is a combination, and a quantitative-qualitative method with a descriptive-analytical method of field and survey studies has been used. The required indicators of the research were extracted from the study and review of specialized texts and were given to 50 experts in the fields of architecture, urban planning and aviation in the form of a questionnaire. The method of data analysis is using t-test, Friedman, factor analysis and structural equation modeling method. In this part of the research, smartpls3 and spss20 software were used. Results: The "economic" dimension with an average rating of 2.73 plays the most impact from the point of view of realizing the goals of sustainable architecture through modern methods of prefabrication. In the following, the "biological-environmental" dimension with an average ranking of 1.94 and then the "social-cultural" dimension with an average ranking of 1.33 respectively have the greatest impact on the realization of sustainable architecture goals through pre-construction strategies in the design of airports. Conclusion: The attention of the majority of experts and designers is generally on the economic and environmental aspects of modern pre-fabrication methods, and from the perspective of socio-cultural aspects. and its alignment with the mentioned component is not given the necessary attention, therefore, one of the main reasons for the lack of success and progress of pre-fabrication methods in the design of airports in order to achieve the goals of sustainable development can be attributed to the lack of attention of designers and city officials to He knew the socio-cultural component and related indicators. Therefore, in addition to the two environmental and economic components, we should use the socio-cultural component and its indicators in the design of airports in order to have more social acceptability and, as a result, a smoother path towards the realization of sustainable development goals.