ارائه الگوی مفهومی راهبری شرکتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
عقیل فرهنگیان
1
(
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
)
احمد حشمتی
2
(
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
)
رویا دارابی
3
(
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: ارکان راهبری شرکتی, نظارت درون و برون سازمان, ساختار مالکیت, ارتباطات درونسازمانی و برونسازمانی.,
چکیده مقاله :
باتوجهبه اهمیت موضوع راهبری شرکتی نقش مهم آن در اطمینان از شفافیت، پاسخگویی و ایجاد ارزش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، این پژوهش باهدف تبیین ابعاد و مولفه های آن تدوین شده است. در این پژوهش گردآوری داده ها از طریق مصاحبه با اساتید دانشگاهی و فعالان حرفه ای حسابداری و حسابرسی انجام شده است. روش این پژوهش تحلیل محتوا با رویکرد کیفی است. روش نمونهگیری و انتخاب خبرگان نیز بهصورت گلولهبرفی می باشد. ماحصل مصاحبه با خبرگان در ۸۵ کد مفهومی ارائه شده است که پس از تجزیهوتحلیل و ادغام و هم پوشانی، کدها در ۸ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی طبقه بندی شدند. مقولات فرعی هیئت مدیره، مدیرعامل و مشاوران در مقوله اصلی ارکان راهبری شرکت، مقولات فرعی حسابرس مستقل، حسابرس داخلی و کمیته حسابرسی در مقوله اصلی نظارت درون و برونسازمانی، مقوله فرعی سرمایه گذاران نهادی و کنترلی در مقوله اصلی ساختار مالکیت و مقولات فرعی ارتباطات درونسازمانی و ارتباطات برونسازمانی در مقوله اصلی ارتباطات طبقه بندی شدند.
چکیده انگلیسی :
Considering the importance of corporate governance, its important role in ensuring transparency, accountability and value creation in companies accepted in Tehran Stock Exchange and OTC Iran، This research has been developed with the aim of explaining its dimensions and components. In this study, data collection was conducted through interviews with academic professors and professional accounting and auditing activists. The method of this research is content analysis with a qualitative approach. The method of sampling and selecting experts is also snowballed. The result of interviews with experts is presented in 85 conceptual codes, which after analysis and integration and overlap, codes were categorized in ۸ sub-categories and ۴ main categories. Sub-categories of the Board of Directors, Managing Director and Consultants in the main category of the pillars of the management of the company, sub-categories of independent auditor, internal auditor and audit committee in the main category of internal and external supervision، The sub-category of institutional and control investors in the main category of ownership structure and sub-categories of intra-organizational communication and external organizational communication were categorized in the main category of communication.