A Study on the Value Systems of the Fourth Region of the I.A.U
محورهای موضوعی :
1 - *
کلید واژه: Economic value, Values hierarchy, artistic value, political value, social value and religious value,
چکیده مقاله :
This paper aims to study and examine the value systems among the students region of Islamic Azad universities. The population includes all students in academic year 2008-9 among whom 400 ones were selected from 10 universities as a sample. The students' value hierarchies were examined using Alpourt 45- item questionnaire(A.V.L). Descriptive and t-inferential statistics and multivariate variance analysis were applied on the collected data. Overall findings showed that the highest value for the students was the economic one, followed by non-practical, artistic, political, social and religious values. Also there was no significant difference among the students' hierarchies of value in terms of gender, degree programs and field of study.
. اسلامی، معصومه، 1383، بررسی نظام ارزشی دانشجویان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری، پایانامه کارشناسی، دانشگاه پیام نور.
2. اینگلهارت، رونالد، 1373، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، انتشارات کویر، تهران، چاپ اول.
3. بادن، پیر، 1374، روانشناسی شخصیت: جنبههای روانی، اجتماعی، ترجمه محمود ایروانی، آفرینش، تهران.
4. براتی سده، فریده، 1379، بررسی سلسلهمراتب ارزشهای دانشجویان روند تحولات آن، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح پژوهشی.
5. پورداریا، زهرا، 1382، بررسی ساختار و اولویتهای ارزشی شهروندان تهرانی، فصلنامه فرهنگ عمومی، شماره37، تهران.
6. خلیفه، عبداللطیفمحمد، 1387، بررسی روانشناختی تحول ارزشها، ترجمه سید حسین سیدی، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1990.
7. رابینز، استیفنپی، 1385، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، پژوهشها، تهران.
8. شولتس، دوآن، 1378، روانشناسی کمال(الگوهای شخصیت سالم)، ترجمه خوشدل، البرز، تهران(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1977)، چاپ هفتم.
9. سفیری، خدیجه، 1384، بررسی سلسله مراتب ارزشی دانشجویان و رابطه آن با گروههای مرجع، مجله نامه علوم اجتماعی، شماره25، 105-77.
10. فروم، اریک، 1360، انسان برای خویشتن، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: بی نا.
11. روشه، گی، 1379، کنش اجتماعی، ترجمه:هما زنجانی زاده، انشگاه فردوسی، مشهد، چاپ چهارم.
12. نوابینژاد، شکوه، 1377، عوامل مؤثر بر شکلگیری ارزشها در خانه و مدرسه: مجله تربیت، ش 13.
13. همایی، رضا و سیادت، عل، 1383، بررسی نظام ارزشی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان.
14. محسنی، منوچهر، 1379، بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران، شورای فرهنگ عمومی، تهران، چاپ اول.
15. موحد، مجید، 1384، مقایسه ارزشهای دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشگی شیراز، سایت اطلاع رسانی بنیاد شهید استان فارس.
16. نیکوگفتار، منصوره، 1386، بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزشها وسلامت روان در جوانان 20 تا 30 سال، پایانامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
17.Allport, G.W. Vemoh, P.E.@ Lindzey. ( 1970 ). Manual Study of Vaues. copyright. C. by Houghton miff lin . comoany.
18. Hand book of Motivation And cognition . 2 , 151- 1520.
19.Hantly , C.W.Divis , F. ( 1983 ) . Values System And Discipline. Journal of personality And Social Psycholegy . 5 , 1148 – 1155 .
20. Kapel , D.E., Deinoka, L.E. (1991) . American Educators Encyclopedia. New york : Green week Press.
21. Robbins, S.D. (1991). Organizational Behaior: Concepts, Controversis And Application . San Diego University.
22. Rokeach, M. ( 1969 ). Beliefs , Attitude And Values . Publishers . Jossey Bas Inc.