Assessing the Spirit of Entrepreneurship and its Influencing Factors on Entrepreneurial Skills among Taught Young People in comparison with Untaught Trainees in Technical and Vocational Training Organization
محورهای موضوعی :زهرا میرمحمدرضایی 1 , ماجده قلی پور 2
1 - Tehran
2 - babol branch
کلید واژه: Youth, entrepreneurial spirit, Technical and vocational training, Developing outlooks,
چکیده مقاله :
According to the position of great technical and vocational training organization in the country, it seems that this organization is located in a position that can be provided through a range of technical and vocational training and plays a fundamental role in the development of entrepreneurial effect and spirit of young people. The present study investigated the role of entrepreneurship education in increasing the spirit of entrepreneurship teaching. In this study, in fact, comparison and cross-sectional correlation schemes studied. The population consists of young taught people (18-30 years). It was used Cochrane method by using sample size of 203 people because of the increased reliability and validity of the study, sample size of n = 203 increased to 219. To analyze the data SPPS software were used and the results obtained represent the entrepreneurial spirit so that it can be a positive function of entrepreneurial training in order to boost morale Entrepreneurship and thereby reduce unemployment of youth entrepreneurs. Hence in order to enhance the role of technical and vocational education in the development of entrepreneurship, the authors offers technical and vocational centers, universities and schools must apply successful trainees to present Entrepreneurial education and activate the entrepreneurial council offices.
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آموزشهای کار آفرینی در افزایش روحیه کارآفرینی آموزشدیدگان دوره کارآفرینی میباشد. روش تحقیق حاضر مطالعه علی – مقایسهای و بصورت طرح همبستگی مقطعی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل جوانان مهارت آموخته (18 تا 30 سال) دوره کارآفرینی به تعداد 219 نفر(به روش همه پرسی) و کار آموزانی که در دورههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفهای مهارت میآموزند ولی هنوز دوره کارآفرینی را سپری ننمودهاند که جمعیت آماری 4332 را تشکیل میدهند به طریق نمونهگیری احتمالی و نوع تصادفی سیستماتیک آن با نمونهگیری به روش کوکران حجم نمونه 203 نفر بدست آمد که به دلیل افزایش روایی و اعتبار پژوهش حاضر حجم نمونه از 203 نفر به 219 نفر افزایش یافت تا هر دو گروه مورد مقایسه دارای حجم یکسانی گردند. در نهایت از 438 نفر از کارآموزان دو گروه مصاحبه کتبی به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss فرضیات مورد آزمون قرار گرفت و نتایج بدستآمده بیانگر این موضوع است که روحیه کارآفرینی کارآموزانی که دوره کار آفرینی را سپری کردهاند در مقایسه با کارآموزانی که آموزش کارآفرینی را سپری ننمودهاند در ابعاد (توفیق طلبی، نیاز به استقلال، خلاقیت، تحمل ابهام، مرکز کنترل، تمایل به مخاطره) بالاتر بوده به گونه ای که میتوان از کارکرد مثبت آموزشهای کارآفرینی در جهت افزایش روحیه کارآفرینی و به تبع آن اشتغالزایی جوانان و کاهش بیکاری یاد کرد. از سویی با توجه به یافتهها کار آموزانی که دوره کارآفرینی را آموزش دیدهاند نگرشهای خود را در جهت پذیرش تغییر توسعه دادهاند و احتمال اینکه با یک سری نگرشهای خاص به سمت کارآفرینی متمایل شوند، زیاد می باشد. بنا بر این به منظور افزایش نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی پیشنهاد میگردد مراکز آموزش فنی و حرفهای، دانشگاه ها و مدارس در ارائه آموزشها و مشاورههای کارآفرینی، فعال سازی دفاتر مشاوره کارآفرینی، شناسایی و معرفی کار آفرینان موفق به جوانان اهتمام ورزند.