Measuring the College Students' Enjoyment Rate from Religiosity Indexes and Social factors Influencing them
محورهای موضوعی :محمد رحیمی 1 , زهرا حضرتی 2 , اقباله عزیزخانی 3
1 - tehran
2 - takestan
3 - khalkhal
کلید واژه: life satisfaction, religiosity, socio-economic status, new media,
چکیده مقاله :
The purpose of this study is to measure the college students' enjoyment rate from religiosity indexes and social factors influencing them. After reviewing the internal and external researches and theories related to the topic, an integrated framework using the theories of Max Weber, Emile Durkheim, Peter Berger and Thomas ââLakmn was obtained which indicates the impact of six independent variables on Islamic Azad University students' religiosity in Science and Research Branch. The authors used survey- method and gathered data using a questionnaire. The population consisted of all Science and Research University students. By Cochran formula and stratified random sampling method, 375 persons were selected as the sample. The data were analyzed using SPSS, descriptive and inferential statistical methods. Findings indicated that there was no significant relationship between age and religiosity. However, it should be noted that only 55 percent of the variance related to dependent variable explained by the independent variables. The effects of independent variables were ranked as follows: use of new media, socio-economic status, life satisfaction and modernism.
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشجویان از شاخصهای دینداری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن است. پس از مروری بر پژوهش های داخلی و خارجی و همچنین نظریه های مرتبط با موضوع، یک چارچوب تلفیقی با استفاده از نظریه های ماکس وبر، امیل دورکیم و پیتر برگر و تامس لاکمن تهیه شده که بر پایه آن یک مدل تجربی شامل تأثیر شش متغیر مستقل بر میزان دینداری دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به دست آمد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که از بین آنها تعداد 375 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که دینداری دانشجویان در حد متوسط میباشد و میزان دینداری (متغیر وابسته) با متغیرهای جنسیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، استفاده از رسانههای جدید، نوگرایی و رضایت از زندگی رابطه معنیداری دارد. بین متغیر سن با دینداری هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نشد است. ضمناً ضریب تعیین (63/0) نشان میدهد که 63 درصد واریانس متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل معادله قابل تبیین است. میزان تأثیرگذاری متغیرهای مستقل نیز به ترتیب عبارت است از: استفاده از رسانههای جدید، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و نوگرایی.