A Study on the Social Participation of the Parents of the Delinquent and Non-Delinquent Teenagers on School Affairs
محورهای موضوعی :علی هاشمیان فر 1 , علیرضا اکبرزاده 2
1 - esfahan univerity
2 - Esfahan uni
کلید واژه: social participation, Delinquency, Educational participation, Training participation,
چکیده مقاله :
This research studies the social participation of the parents of delinquent and non-delinquent teenagers on the school affairs in Tehran comparatively. Hirchie's theory of social control were accepted as research framework in the paper. The survey method were used and all the high-school students from the age of 15 to 18 in the district of 4 and 15 in Tehran were chosen. About 60 delinquent and 60 non-delinquent teenagers were selected in the research. The results show that there is a significant difference between family commitment and social norms among the teenagers. According to the Hirchies' theory. However there is no difference on the school commitment between delinquent and non-delinquent teenagers.
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقیق حاضر مشارکت اجتماعی والدین، در دو بعد مشارکت تربیتی – پرورشی و آموزشی والدین در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظریه کنترل اجتماعی هیرشی به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شده و فرضیههای تحقیق نیز بر اساس چارچوب نظری تدوین شده است. روش انجام تحقیق به روش پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبیرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نیز کلیه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشهای و تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقیق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غیر بزهکار تشکیل دادهاست. برای سنجش قابلیت اعتماد گویهها در پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گویهها علاوه بر اعتبار صوری از تحلیل عامل استفاده شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر جداول توزیع فراوانی، از آزمونهایT و آزمون لوین برای آزمون معناداری تفاوت میانگینهای دو گروه استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحقیق در نمونه مورد بررسی نشان دادهاست که در زمینه مشارکت تربیتی- پرورشی والدین براساس قیود اجتماعی نظریه هیرشی، بین دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمینه تعهد به اهداف مدرسه بین نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق در زمینه مشارکتآموزشی والدین نیز بیانگر آن است که میانگین درگیر بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بین نوجوانان غیر بزهکار بیشتر از نوجوانان بزهکار است و این تفاوت معنیداری است.