The Relationship between Metacognitive Skills and Educational Progress of Students at Islamic Azad University
محورهای موضوعی :محمد صالحی 1 , فرزانه میرزاخانی 2
1 - sari branch
2 - sari branch
کلید واژه: Students, Metacognitive skills, Educational Progress,
چکیده مقاله :
This study aims to analyze the effect of metacognition and educational progress. The research was done by descriptive of correlation type method. Statistical community included all Islamic Azad university of Sari student more than 9543 students. According to Krejcie & Morgan table, 363 students were selected as statistical sample. By using categorical random method based on faculty (Humanities, Technical- Engineering, mediacal) to collect information. Data collecting instrument in this study has been metacognitive strategies questionnaire and its validity was verified. The questionnaire reliability based on cronbach α coefficient was achieved 0.87. Besides, which is considered as a proper suitable value for implantation. by achieving the total average as a basis for educational progress, the necessary information is produced. Descriptive statistics method, (such as tables, diagrams and charts, average values and etc.) were chosen. Pearson correlation test, regression & were used with SPSS software. There is a significant relation between using metacognitive strategies & each one of its components (knowledge & self â control, knowledge & controlling process â planning , knowledge & controlling process â valuation, knowledge & controlling process â regulating) and educational progress utilizing each one of the strategies results in increasing academic performance.
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین مهارتهای فراشناخت و این پژوهش بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری که به تعداد 9543 نفر میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 363 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند روایی پرسشنامه راهبردهای فراشناخت با نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد.برای پیشرفت تحصیلی معدل کل دانشجو در نظر گرفتهشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss انجام شد. نتیجه اینکه بین استفاده از راهبردهای فراشناختی و هریک از مؤلفههای آن (دانش و کنترل خود، دانش و کنترل فرآیند-برنامه ریزی، دانش و کنترل فرآیند-ارزشیابی، دانش و کنترل فرآیند-نظم دهی) با پیشرفت تحصیلی (معدل کل) رابطه ی معنادار وجود دارد و استفاده از هر یک از این راهبردها موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود.