A Study of the Social Factors Influencing Faroojian People's Attitude towards Modern Media (Satellite)
محورهای موضوعی :حجت اله طالبی 1 , مسعود ایمانیان 2 , نعمت اله روشنی 3
1 - Qoochan
2 - Qoochan
3 - Qoochan
کلید واژه: Attitude, Satellite, Anticipation of benefit, Expectations of others, Previous experience,
چکیده مقاله :
The aim of this study was to find out the attitude of Faroojian people towards modern media (satellite) and social factors affecting it. This survey used questionnaire and random sampling. To gather data, sample selected among 380 people over 18 years old. For measuring the validity and stability of this study we used face validity and Cronbach's alpha. By using SPSS, the data were analyzed descriptively and interferential. In descriptive level many charts and diagrams related to variables which were analyzed and in interferential level, we used multiple regression to analyze Pearson correlation coefficient and variance analysis of available relations. Final results stated that, anticipation aspects like anticipation for benefits, had a great effect on foreseeing people’s attitude towards modern media and on the basis of the drawn conclusion of Pearson correlation coefficient and variance analysis, there was a meaningful correlation between anticipation of benefits, expectation of others, previous experience and education. On the other hand, according to findings, there was no correlation between gender, age and state of marriage (p > 05/0).
هدف تحقیق حاضر سنجش «نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانههای نوین (ماهواره) و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن» میباشد. روش این پژوهش پیمایش بوده و جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی انجامگرفته است. نمونه موردمطالعه این تحقیق شامل380 نفر از افراد بالای 18 سال شهر فاروج که به ماهواره دسترسی دارند، میباشد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ازآنجاکه ضریب آلفای متغیرهای تحقیق 96/0 شد، بیانگر پایایی لازم ابزار تحقیق میباشد. با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان میدهد که بر اساس آزمون رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای پیشبین همچون بعد انتظار فایده نقش مهمی در پیشبینی نگرش مردم نسبت به رسانههای نوین (ماهواره) داشته و طبق نتایج بهدستآمده از ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و کراسکال والیس، بین بعد انتظار فایده، انتظارات دیگران، تجربه قبلی، جنسیت، تاهل، تحصیلات و شغل بانگرش به رسانههای نوین (ماهواره) همبستگی معناداری وجود دارد(05/0 p<) و با بررسی رابطه سن با نگرش نشان داد که هیچگونه همبستگی معناداری بین آنها وجود ندارد (05/0 p>).