Analytical Study of the Social Values and Norms of Youth in Saddi's Gulistan Based on Contemporary Sociological Theories
محورهای موضوعی :
1 - Babol
2 - babol
کلید واژه: behavior, Youth, Saadi, Golistan, Sociological theories,
چکیده مقاله :
Iran is the cradle of literature, culture and ethics. Paying attention to ethics has always been considered by sages as an important necessity. There were also some poets who had the sociological look upon the society, in addition to relying on moral and social issues. Saadi is one of those poets whose works has overtaken others. He illuminates and deals with the roots of social problems like a sociologist and tries to convey the moral and religious doctrines with a simple language for different groups of people, especially young people. Saddi’s Gulistan is an encyclopedia of sociological theories. This book had been teaching for approximately many years as a good book on edification and purity especially for youth. Since the last two chapters of this literary masterpiece allude to more than ninety problems including ethical, social, humanistic and educational ones, an attempt was made to point out some of these problems and compare them with two or three new theories of contemporary sociology.
ایران مهد ادب و فرهنگ و سجایای اخلاقی است. توجه به لزوم اخلاق از دیرباز مورد عنایت فرزانگان بوده است. در این میان شاعرانی بودند که علاوه بر تکیه به نکات اخلاقی و اجتماعی، به عنوان یک جامعهشناس به اجتماع اطراف خود نگاه میکردند. سعدی یکی از آن دسته شاعرانی است که در این حیطه گوی سبقت را از هم طرازان خود ربوده است. او همچون جامعه شناسی آگاه به ریشهیابی آسیبهای اجتماعی میپردازد و آموزههای دینی و اخلاقی خود را به زبانی ساده برای اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان بیان میکند. گلستان سعدی دایره المعارفی از نظریههای جامعهشناسی است. این کتاب، سال ها در مکتبخانهها تدریس میشد، تا در دو وجه عبرت و نزهت مدِّ نظر جوانان باشد. از آنجا که در دو باب آخر این شاهکار ادبی به بیش از نود مورد مسائل اخلاقی، اجتماعی، انسانی و تربیتی اشاره شده است، سعی شده است تا در این مختصر به برخی از آن نکات اشاره و با دو سه نظریهی جدید جامعه شناسی معاصر قیاس شود.