The internet's role inInternational identity with TheAnalyze Model
فرحناز مصطفوی کهنگی
1
(
,Department of university Payam Noor
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
The mass media especially the internet are considered a important factor affecting individual identity, collective identity and ultimately national identity.Since the identity crisis due to the particular circumstances and the young population of our country, does engaged youth and creates lack of motivation and no responsibility for them and is impeding their useful activities, should be more investigated and in provision of key strategies more than ever attempts should be made. The present study has done with the aim of determine the amount of and how to use of internet of youth and amount of effectiveness of their of emerging media. Method of this study is survey. Also, for the collection of research data questionnaire was used and to measure each of the main variables of this study, related items is used in Likert format. The present study consists of all the youth whose age range is between 18 to 30 in Rasht city. According to Morgan table, this study consists of 384 youth whose age range is between 18 to 30 years old. After collecting information, all data was processed by SPSS software. Research findings show that the amount of usage of internet has a bad effect on identity and the incentive of internet usages has a positive effect on the youth identity. Finally, social and economic status of the youth can influence on the youth identity indirectly.
چکیده انگلیسی :
امروزه وسایل ارتباط جمعی خصوصا اینترنت عامل مهمی در اثر گذاری بر هویت فردی، جمعی و در نهایت هویت ملی افراد محسوب می شوند. هویت ملی از این نظر اهمیت دارد که بر تمامی حوزه ها از جمله فرهنگ، اجتماع، سیاست و حتی اقتصاد سایه افکنده است و جوانان به دلیل الگو گیری بیشتر از وسایل ارتباطی نوظهور می توانند از عوامل موثر بر تغییر هویت ملی باشند. جوانان به عنوان آینده سازان جامعه بیشتر در معرض آسیب های فضای مجازی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف مشخص ساختن میزان و نحوه استفاده جوانان از اینترنت و اثر پذیری آنان از رسانه ای نو ظهور انجام یافته است . روش پژوهش، پیمایشی و تکنیک جمع آوری داده پرسش نامه می باشد. پرسشنامه بین 384 جوان به صورت کاملاً تصادفی به عنوان نمونه در شهر کاشان توزیع گردید و چهارچوب نظری تحقیق ملهم از نظریات بلامر ، کاتز ،گیدنز و گربنر می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان استفاده از اینترنت بر هویت و انگیزه تاثیر منفی ، و استفاده از اینترنت بر هویت جوانان تاثیر مثبت دارد. در نهایت مشخص شد وضعیت اجتماعی، اقتصادی جوانان به طور غیر مستقیم بر هویت جوانان استفاده کننده از اینترنت تاثیر گذار است.