The Investigation of Relationship between Visual Media and Lifestyle (Case Study: Youth of Ahvaz city)
محورهای موضوعی :محمود یعقوبی دوست 1 , بهروز شاهون وند 2 , غلامرضا جولا 3 , عزیزعلی مرادی 4
1 - payam noor iran
2 - shostar branch
3 - uni
4 - uni
کلید واژه: Leisure Activities, visual media, Deviant Behavior, Buying accessories and home decoration style, Choice of clothing and grooming, Marriage criteria change,
چکیده مقاله :
Life style has important role in the creation of individual and collective identity and can form behavioral pattern of people in the new world. Among these, the mass media has an important role in life styles and patterns of daily life of the community, and severely affected, and people under the influence of the media form their preferences and values. The aim of this study was to evaluate the relationship between the use of visual media and youth lifestyles in Ahvaz city. The method of this study was social survey and population of the study consisted of all young people in the city of Ahvaz, which is based on Cochranâs formula and multistage cluster sampling, 384 people have been selected. The researcher-made questionnaires were used to measure. To analyze the data, the statistical percentage, average, standard deviation, correlation, multiple regression analysis was used. The result show that there is a significant relationship between the visual media and aspects of lifestyle (leisure activities, deviant behavior and choice of clothing and grooming young people), But there is no significant relationship between visual media and aspect of buying accessories and home decoration style and the marriage criteria change in young people. Multivariate stepwise regression analysis shows that the satellite channels have the greatest impact on the lifestyle of youth in Ahvaz city. In general, the independent variables could explain 38/25 percent of lifestyle changes.
سبکهای زندگی نقش مهمّی در خلق هویّت فردی و جمعی دارد و قادرند الگوهای رفتاری افراد در دنیای جدید را شکل دهند. در این میان رسانه های جمعی سهم عمده ای بر سبک های زندگی و الگوهای زندگی روزانه جامعه داشته و به شدّت تأثیرگذاربوده و افراد تحت تأثیر رسانه ها به سلایق و ارزش های خود شکل می-دهند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه های دیداری و سبک زندگی جوانان شهر اهواز میباشد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه جوانان شهر اهواز بوده که براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 384 نفر انتخاب شدهاند. برای سنجش از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از شاخصهای آماری درصد، میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها بیانگرآن است که بین رسانه های دیداری و ابعاد سبک زندگی(فعالیتهای فراغتی، رفتار انحرافی و انتخاب پوشش و آرایش جوانان) رابطه معنادار وجود دارد، اما بین رسانه های دیداری و بعد خرید لوازم و سبک تزیین منزل و تغییر معیار ازدواج جوانان رابطه معنادار مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی چند متغیره گام به گام نشان می دهد که متغیر شبکه های ماهوارهای، بیشترین تأثیر را درتبیین سبک زندگی جوانان شهر اهواز داشته است. در مجموع متغیرهای مستقل توانستهاند، 25/38 درصد تغییرات متغیرسبک زندگی را تبیین نمایند.