Evaluation of Students' Attitudes towards Cultural Activities and Institutions in the University (Case Study: Students of Mashhad Branch)
محورهای موضوعی :
1 - mashhad branch
2 - mashhad branch
کلید واژه: Students, Attitude, Cultural activities, Cultural institutions,
چکیده مقاله :
The aim of this study was to evaluate the students' attitudes towards cultural activities and institutions in the university to improve it. This study was based on a survey method along with self-assessment questionnaire and stratified random sampling among 350 university students in the first semester of the academic year 1392-1391. For the validity and reliability of the questionnaire, face validity and Cronbach's alpha coefficient were used. The authors used Pearson correlation and ANOVA tests to analyze the data too. The results indicated that the mean score of students' knowledge towards the cultural activities and institutions was about 2.3, their interest rate 2.7 and its participation rate 2.3. Analytical results of the survey showed that there was a meaningful relationship between the knowledge of the students towards cultural activities and institutions and their interest towards participation in cultural activities and institutions. Also, there was a correlational relationship between students' interest rate and their participation in cultural activities and institutions
هدف این مقاله بررسی میزان گرایش دانشجویان نسبت به فعالیتها و نهادهای فرهنگی دانشگاه و ارائه راهکارهایی در جهت بهبود آن میباشد. این مقاله حاصل یک کار پژوهشی میباشد که به صورت پیمایشی و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در بین 350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی1392-1391 با پرسشنامهای خود اجرا انجام شده است. برای روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ سؤالات تحقیق(820/0) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و برای مقایسه میانگینها از آزمونهای ANOVAو T-Test، استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میانگین نمره میزان شناخت دانشجویان نسبت به فعالیتها و نهادهای فرهنگی دانشگاه، در بازه (بالاترین 4 و پایینترین 1) حدود 2.3 نمره میزان علاقه آنها 2.7 و میزان شرکت آنها 2.3 میباشد. نتایج تحلیلی تحقیق نشان میدهد که بین میزان شناخت دانشجویان از فعالیتها و نهادهای فرهنگی دانشگاه و میزان علاقه و میزان شرکت آنها در فعالیتها و نهادهای فرهنگی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین رابطه همبستگی و معناداری بین میزان علاقه دانشجویان و میزان شرکت آنها در فعالیتها و نهادهای فرهنگی وجود دارد.