مدل مدیریت ارتقاء عملکرد سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, بهبود عملکرد, معیارهای ارزیابی, مدیریت عملکرد, مدل عملکرد,
چکیده مقاله :
در ارزیابی و سنجش عملکرد سازمان، بکارگیری دیدگاهی مجموعهنگر ضرورت تام دارد، چون برای قضاوت و نتیجهگیری صحیح به تمامی ابعاد مورد نظر باید توجه شود و نمیتوان تک بُعدی عمل کرد. ضرورت ارزیابی عملکرد سازمانها آنقدر روشن است که در آن شکی نیست و بدین دلیل فرضیه این تحقیق نیز در این راستا چنین طرح شده که می توان با تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد و طراحی الگوی مربوطه، وضعیت عملکرد شرکتهای تولیدی را سنجیده و مقایسه و بهبود داد. در این زمینه، پرسشنامهای پس از مصاحبه و کسب نظریات متعدد از مدیران، کارشناسان و اساتید مدیریت تحت این عنوان که چه معیارهای مهمی در ارزیابی عملکرد یک شرکت تولیدی مؤثر هستند، طراحی و در نهایت به این موضوع پی برده شد که برای این ارزیابی، چه معیارهایی باید مورد توجه قرار گیرند و هر کدام از این معیارها، چه درجه اهمیتی را دارا میباشند. بطور خلاصه این بررسی به دنبال آن بوده که الگویی طراحی و اطلاعات هر شرکت در آن ثبت و سپس براساس محاسبات لازم ارزش نهایی محاسبه شود تا فاصلۀ آن با ارزش مطلوب مشخص شود. در نهایت الگویی بسیار ساده، راحت و کاربردی با استفاده از 8 معیار سنجش عملکرد با استفاده از نظرات صاحبنظران طراحی و در 6 شرکت جامعه آماری در دو دوره تست و ارزیابی شد که در دور اول عملکرد هرشرکت مورد مطالعه مشخص گردید و براساس تحلیل نتایج حاصله از آن نسبت به ارائه توصیههای کارشناسی اقدام و به این نتیجه رسیده شد که هر چقدر توصیههای حاصل از مدل در دورههای بعدی بیشتر بکار گرفته شود، وضعیت عملکرد شرکت نسبت به قبل وضعیت بهتری را پیدا میکند.
Implementing a comprehensive approach in organizational performance evaluation and assessment is necessary because in order to gain correct results, attention to all of these aspects is important. The necessity of organizational evaluation is quite obvious and for this reason the main hy photesis of this research is: by determining the performance evaluation criteria and designing a suitable model, it is possible to evaluate, compare, and improve the performance of productional organizations. In this regard, the relevant questionnaires were designed after interviewing and consulting with managers, experts and management professors concerning the important critera and factors affecting the performance of productional companies. Finally, the evaluation criteria, and the importance rate of each criterion were specified. In summary, this research aims to design a model and collect and place each company's data in the model for calculating the final value of the company's performance and the gap between the company's value and the optimal value. Finally, a simple and applicable model with eight factors of performance evaluation in six factories during two periods was tested and assessed. The result showed that in the first period, the performance of each factory was evaluated and according to the result of the analysis, suitable suggestions were presented. In conclusion, this survey came up with the result that the improvement of each factory's performance in the future depenls on the application of the proposed model and its items.
Adizes I. (1988), Corporate life cycles, How and why Corporations Grow and Die and what to Do about it-Englewood cliffs-prentice Hall Inc.
Bruce, S. (1982), Career planning freedom to choose, Boston Massachusetts & Become.
Cameron Kim, S. (1996), a study of organizational effectiveness and its predictors-Management science review.
Chandler, A. J. (1992), Strategy and structure-Cambridge mass-M.I.T. press
Colin, C. S. (1988), Management principles/ policy, ICSA Cambridge.
Denison, D. R. (1995), corporate culture and organizational effectiveness, New York, John wiles &sons.
Ditcher, E. (1997), How Hot A manager Are you? , New York, Mc Graw Hill.
Faghahi Farahmand, N. (2002). Dynamic Management Organization. Tabriz: Forouzesh Publication, (In Persian).
Hayes R., & Clark, K. (2003), why some factories are more productive than others-Harvard Business Review.
Holland, J. (1993), makes vocational choices, a theory of careers, Englewood cliffs, N, J, Prentice Hall& Gary Deshler, Fourth Edition-Prentice Hall.
Morgan, R. (1994), Creative Organization, reading, stories and other resources from bureaucracies to networks, The Emergence of New organizational Forms, no 27, London.
Solvency, G. (1992), Handbook of industrial Engineering-John wily &sons Inc.
Thompson, J. D. (2004), Organizations in action, New York, Mc Graw Hill.
_||_Adizes I. (1988), Corporate life cycles, How and why Corporations Grow and Die and what to Do about it-Englewood cliffs-prentice Hall Inc.
Bruce, S. (1982), Career planning freedom to choose, Boston Massachusetts & Become.
Cameron Kim, S. (1996), a study of organizational effectiveness and its predictors-Management science review.
Chandler, A. J. (1992), Strategy and structure-Cambridge mass-M.I.T. press
Colin, C. S. (1988), Management principles/ policy, ICSA Cambridge.
Denison, D. R. (1995), corporate culture and organizational effectiveness, New York, John wiles &sons.
Ditcher, E. (1997), How Hot A manager Are you? , New York, Mc Graw Hill.
Faghahi Farahmand, N. (2002). Dynamic Management Organization. Tabriz: Forouzesh Publication, (In Persian).
Hayes R., & Clark, K. (2003), why some factories are more productive than others-Harvard Business Review.
Holland, J. (1993), makes vocational choices, a theory of careers, Englewood cliffs, N, J, Prentice Hall& Gary Deshler, Fourth Edition-Prentice Hall.
Morgan, R. (1994), Creative Organization, reading, stories and other resources from bureaucracies to networks, The Emergence of New organizational Forms, no 27, London.
Solvency, G. (1992), Handbook of industrial Engineering-John wily &sons Inc.
Thompson, J. D. (2004), Organizations in action, New York, Mc Graw Hill.