بررسی وضعیت موجود اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیفرشاد اسماعیل پناه 1 , سعید خیاط مقدم 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت دولتی،واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمشهد،مشهد،ایران
2 - عضو هیأت علمی (استادیار) گروه مدیریت دولتی،واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمشهد،مشهد،ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, اعضای هیأت علمی, اشتراک گذاری دانش, تئوری رفتار برنامهریزی شده,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت موجود اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیأت علمی و شناسایی میزان تأثیرگذاری مؤلفههای مدل رفتار برنامهریزی شده بر رفتار و قصد به اشتراکگذاری دانش می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل میدهند که تعداد آن ها در زمان انجام تحقیق 435 نفر بودند. از این تعداد 231 نفر بر اساس جدول مورگان، با روش تصادفی طبقهای به نسبت هر دانشکده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. جهت تجزیه تحلیل دادهها از آزمونهای t تکنمونه ای، همبستگی، رگرسیون و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج آزمون t مشخص کرد که اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیأت علمی، به غیر از مؤلفه قدرت دانشی در تمامی مؤلفههای مورد بررسی از سطح نسبتاً مطلوبی برخوردار است. بین تمامی متغیرهای تحقیق (به غیر از مؤلفه قدرت دانشی) رابطه مثبت و معنی داری مشاهده گردید. قصد به اشتراک گذاری بیشترین نقش را در توضیح رفتار به اشتراکگذاری دانش و نگرش نسبت به اشتراکگذاری دانش بیشترین نقش را در توضیح قصد به اشتراکگذاری دانش داشت.
The purpose of this study is to evaluate the situation of knowledge sharing among faculty members and identify the effective factors of theory of planned behavior in the conduct and knowledge sharing intention. This research is a descriptive survey. The research population includes all full-time faculty members of Mashhad Branch of Islamic Azad University, totalling 435 at the time of the research conduction. Of these people, 231 were chosen as sample by the use of Morgan table and stratified random sampling technique proportionate to the number of the members of each faculty. A questionnaire was used as the instrument for data collection in this research. Single-sample t-tests, correlation, regression and descriptive statistics were used for data analysis. T-test results revealed that knowledge sharing among faculty members, except the knowledge power, has a favorable level in all elements. Among all research variables (except for the components of the power of knowledge) positive relationship was observed. Sharing intention had the greatest role in explaining the knowledge sharing behavior and attitude toward knowledge sharing had the greatest role in explaining knowledge sharing intention.
