بررسی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در مرکز آموزش ایران خودرو
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
کلید واژه: اطلاعات, سازمان یادگیرنده, اجرا, رهبری دارای فرادید, برنامه/ ارزیابی, ابتکار و نوآوری, مرکز آموزش ایران خودرو,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو براساس ابعاد پنجگانه ایجاد سازمان یادگیرنده و شناسایی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده درآن مرکز بر مبنای مدل ویک و لئون با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه پرسنل مرکز آموزش ایران خودرو(100 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه تحقیق در ردههای مدیران و کارشناسان اجرا شد و در مجموع نمونه آماری تحقیق 51 نفر شد. گزارههای این تحقیق شامل یک سئوال کلی وشش سئوال جزئی در پنج بعد ایجاد سازمان یادگیرنده است که پس از تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد و ...) و آمار استنباطی (آزمون t همبسته مقایسه بین دو میانگین، آزمون رتبهبندی فریدمن، آزمون خیدو 2X) مشخص شد که در همه ابعاد بین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو تفاوت معناداری وجود دارد.
The objective of this research is to determine the current and optimal status of Iran khodro's training center based on the five dimensions of learning organization creation and indentifying its barriers considering Wick & Leon model .The research using method was descriptive – survey. The statistical population included 100 personnel. Using Morgan Table the sample size was 51 person which was randomly selected .To gather the data, a researcher made questionnaire with 25 closed answer questions were used. Using Cronbach's Alpha the reliability was 0.93. There were one main and six trivial questions. For analyzing the data both descriptive and inferential statistics such as : mean standard deviation , standard error and dependent t- test for comparison between two mean ,Friedman ranking test, chi-square test were respectively used. The results showed that there was of significant difference between current and optimal status in all dimensions of learning organization creation in Iran khodro's training center based on Wick & Leon model.
