بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیشعله لیوارجانی 1 , غلامرضا گلمحمدنژاد 2 , معصومه قاسم شهانقی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و استادیار
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و استادیار
3 - کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی
کلید واژه: هوش هیجانی, مهارتهای اجتماعی, دانشآموزان تیزهوش, دانشآموزان عادی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی تیز هوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-1388 میباشد. این تحقیق از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی پایهی دوم و سوم متوسطه رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک (شاخه نظری) دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی به تعداد 1892 نفر است که از این تعداد 1774 نفر دانش آموز عادی و 118 نفر دانشآموز تیز هوش میباشند تعداد نمونه آماری مطالعه حاضر با استفاده از فرمول کوکران به ترتیب 268 نفر و 51 نفر می باشدکه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی (شرینگ) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (جرج هربرت( است. نتایج مطالعه نشانگر ان بود که بین هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیزهوش و عادی رابطه معنیداری وجود ندارداما میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیز هوش بطور معنیداری بیشتر از دانش آموزان عادی است.
The aim of this paper is to investigate of the relationship between gifted and normal female high school students’ emotional intelligence and social skills in KhoyTownship in 1388-89.The research method is descriptive - correlational one. The statistical population was 1892 people (118 gifted and 1774 normal). Using Cochran’s adjusted formula the sample size was 51 gifted and 268 normal people. The sampling method was multi-phase cluster one. In order to gather the data two standardized questionnaires namely: emotional intelligence (Shring) and social skills (George Herbert Mid) were used. The results showed that there is not significant relationship between emotional intelligence and social skills of gifted and normal students. There is significant difference between the mean scores of gifted students and normal students. The mean scores of gifted students in emotional intelligence and social skills were significantly higher than normal students.
- پارسا، ن (1383)،هوش هیجانی ،تهران:رشد،چاپ سوم.
- رضویان شاد، م(1384)،رابطه هوش هیجانی باسازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی،پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
- سلیمان زاده،ع(1388)، بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ملکان در سال تحصیلی 88-87 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- سیاروچی، ژ و همکاران(1383)،هوش عاطفی در زندگی روزمره ترجمه نوری امام زاده ای،اصغر و نصیری،حبیب ا..، اصفهان:نشر نوشته،چاپ اول.
- کارتلج،جی و میلبرن،جی.اف(1372)،آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان،نظری نژاد،محمد حسین، مترجم ، مشهد:آستان قدس رضوی
- گلمن، د(1382)،هوش هیجانی،ترجمه پارسا،نسرین.،چاپ دوم،تهران:رشد
- گلمن، د(1383)،هوش هیجانی در کار،ترجمه:ابراهیمی،بهمن،جوینده،محسن،تهران: بهین دانش.
- منصوری، ب (1380)، هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- نظری،ش(1382)، بررسی مهارتهای اجتماعی دختران نوجوان سرآمد شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و عادی تهران، جواد اژه ای (گردآورنده)، ویژگیهای شخصیتی تیزهوشان در پژوهشهای روانشناختی در ایران، تهران: نشر سمپاد:468-450.
- هارجی،ا و همکاران(1382)، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی، چاپ سوم،تهران:رشد
- وثوقیکیا (1383)، هوش هیجانی، تهران: دانشگاه الزهرا.
- وود، ح، (1384)، ارتباطات میان فردی (روانشناسی تعامل اجتماعی)، ترجمه فیروز بخت، مهرداد، تهران: مهتاب
- Bar–on, R., 1999, The Emotional Quotient Inventory (EQ-I).A Measure of Emotional Intelligence. Toronto, Canada: Multi- Health system.
- Bar-on, R., 1997, The Emotional Quotient Inventory (EQ-I): Technical manual. Toronto: multi- Health system. INC...
- Bar-on, R., 2000, Emotional Quotient Inventory (EQ-I).Handbook of Emotional Intelligence .sanfrancisco: Jossey-Bass.
- Goleman, D., 1998, working with Emotional Intelligence. Bantam book.
- Goleman, D., 1997, working with Emotional Intelligence. New York: Bantam book.
- Goleman, D., 1995, Emotional Intelligence, why is can matter more than IQ. New York: bantam book.
- Gerits, L.etal., 2005, Emotional Intelligence profiles of Nurses caring for people with severe Behavior problems. Personality and Individual Differences, 36, 1,33-43.
- Schotte, N.S., Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N., & Rooke, S.E., 2007, a Meta-analytic Investigation of Relation between Emotional Intelligence and Health. Personality and Individual Differences 42, 921-933.