نقش هوش هیجانی و سبک های رهبری در پیش بینی بازدهی های رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشگاه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیعادل زاهد بابلان 1 , سوران رجبی 2
1 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی
کلید واژه: هوش هیجانی, سبک رهبری, بازدهی رهبری, مدیران گروه های آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه بررسی نقش هوش هیجانی و سبک های رهبری در پیش بینی بازدهی های رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشگاه بود. نمونه این مطالعه 118 نفر بوده است که به روش کل شماری از بین اعضاء هیأت علمی و مدیران گروههای آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و ابزارهای مورد استفاده مقیاس هوش هیجانی شوت و همکاران (1998) و پرسشنامه چندعاملی رهبری باس و آولیو (2003) بوده است. نتایج بدست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که در پیش بینی رضایتمندی فقط سبک رهبری تحول گرا و سبک رهبری مراوده ای، می توانند رضایتمندی، کوشش مضاعف و اثربخشی را پیش بینی کنند و هوش هیجانی و سبک رهبری آزاد گذار قادر به پیش بینی بازدهی های رهبری نیستند.
The purpose of this study was to determine simple and multiple relationships between leadership styles and emotional intelligence component in the Heads of Departments at University of Mohaghegh Ardabili. The Statistical population involved all the academic staff members and Heads of the Departments at the university (N=118). Based on the nature of subject and research questions, correlational method was thought to best serve the purpose of the present study. To collect the data, the Shutte et al Emotional Intelligence Scale (EIS) and Bass and Avolio Multifactor Leadership Style Questionnaire (MLQ form 5X) were used. The Results indicated that only transactional and transformational leadership can predicate the leadership outcomes (i.e. extra effort, satisfaction, and effectiveness. Other variables (i.e. Laissez faire Leadership Style and emotional intelligence) can not predicated the outcomes of leadership.
زاهد بابلان، عادل (1387) بررسی رابطة مستقیم و غیرمستقیم سبک رهبری، سلامت
سازمانی و اعتماد سازمانی با تعهد سازمانی دبیران در دبیرستانهای
پسرانه استان اردبیل. پایان نامه دکتری در رشته مدیریت آموزشی. دانشکدة
روانشناسی و علوم تربیتی، گروه بنیادهای آموزش و پرورش.
شهایی، بهنام و سبحانی نژاد، مهدی (1386) بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران
سازمانهای صنعتی استان اصفهان با سبک رهبری آنها. دومین همایش
مدیریت سرمایه های انسانی با رویکرد کاربردی
کلاگری، شهره و خدام، حمیرا (1386). رابطه بین شیوه های رهبری مدیران پرستاری و
میزان رضایت شغلی پرستاران. مجلهعلمیدانشگاهعلومپزشکیگرگان.
دوره/9 شماره 3 پی در پی 23 صفحات 65 تا 68.
مختاری پور، مرضیه؛ سیادت، سیدعلی؛ امیری، شعله (1386). بررسی رابطه بین هوش هیجانی
و بازدهی های رهبری ( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی دانشگاه
اصفهان. دوره 8 (2): ص 95-110.
مرتضوی، سعید؛ ناظمی، شمسالدین و محمودی فخرآبادی، صادق (1384). رابطة هوش
هیجانی و سبک رهبری تحول بخش ـ مبادلهای. فصلنامه مدرس علوم انسانی،
ویژه مدیریت، صص 190 ـ 167.
موغلی، علیرضا (1383). «رهبری تحولآفرین و ابزار سنجش آن MLQ». مطالعات
مدیریت، شماره 44 ـ 43، صص 112ـ95.
نورشاهی، نسرین و یمنی دوزی سرخابی، محمد (1385). بررسی رابطه سبک شناختی و
سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. فصلنامه
پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 41، ص 36-17.
Antonakis, J., Avolio, B.J., & Sivasubramaniam, N. (2003).
Context and leadership: An examination of the nine-factor
full-range leadership.
Barling,J., Slater, F., & Kelloway, E. (2000). Transformation
leadership and Intelligence: an exploratory study.
Leadershipand organizational Development Journal.
21(3): 157-61.Bar-On, R. (2000), "Emotional and social
intelligence:insights from the emotional quotient inventory", in
Bar-On, R., Parker, J.D. (Eds),The Handbook of Emotional
Intelligence, Jossey-Bass, San Francisco, CA, pp. 363-88.
Bass, B. (1990), Bass & Stogdill's Handbook of Leadership:
Theory, Research, and Managerial Applications, 3rd ed., the
Free Press, New York, NY.
Bass, B. E and Riggio, R. E.(2006). Transformational leadership
(2nd ed), Mahwah, New Jersey: LEA, Inc.
Bass, B. M. & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational
leadership: 1992 and beyond. Journal of European
industrial Training, 14(5), 21-27.
Bass, B., Avolio, B. (2000), Multifactor Leadership
Questionnaire: Technical Report, 2nd ed., Mind Garden
Inc., Redwood City,CA, 2nd,
Bass, B., Avolio, B. (2003), Multifactor Leadership Questionnaire:
Feedback Report, Mind Garden Inc., Redwood City, CA,
Bass, B.M. & Avolio, B.J. (1993). Transformational leadership:
A response to critiques. In M.M. Chermers & R. Anyman
(Eds.). Leadership theory and research: Perspectives and
directions. New York: Free Press.
Bass, B.M. (1998). Transformational leadership: Industry,
militaryand educational impact. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Bass, B.M., Avolio, B.J. (1995), MLQ Multifactor
Leadership Questionnaire: Technical Report, Mind Garden,
Redwood City, CA.
Bennis, W. & Goldsmith, J. (1994). Learning to lead: A work
book on Becoming a Leader. Addison Wesley,. Reading.
Bliss, S. E (2005). The Affect of Emotional Intelligence on a
Modern organizational Leaders Ability to Make Effective
Decisions, http://www.findarticles.com
Bryman, A. (1996). Leadership in organizations, in Stewart, R.
(Eds), Handbook of Organization Studies, Sage
Publications, London, pp.276-92.
Ciarrochi, J.V. Ciarrochi, A. Chan and J. Bajgar, (2001).
Measuring emotional intelligence in adolescents, Personality
and Individual Differences 31: 1105–1119.
Coetzee, C., & Schaap, P. (2004). The relationship between
leadership styles and emotional intelligence. Paper presented
at the 6th Annual Conference of the Society of Industrial
and Organizational Psychology, as part of the symposium.
Cohen, L, Manion, L. & Morrison (2001) Research Method in
education, Rutledge Flamer.
Elizabeth J. Austin, Donald H. Saklofske, Sandra H. S. Huang and
Deanne McKenney (2005) A preliminary study of
emotional intelligence, empathy and exam performance in
first year medical students. Personality and Individual
Differences. l39(8): 1395-1404.
Fambrough, M. J. and Kaye Hart, R. (2008). Emotions in
Leadership Development: A Critique of Emotional
Intelligence. Advances in Developing Human Resources,
October 1, 2008; 10(5): 740 – 758. .
Gardner, L and Stough, C (2002). Examining the relationship
between leadership and emotional intelligence in senior level
managers. Leadership & Organization Development
Journal. 23 (2): 68 – 78.
George, J.M. (2000). Emotions and leadership: the role of
emotional intelligence, Human Relations, 53 (8):1027-55.
Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence.
London: Bloomsbury.
Hersey, P., Blanchard, K.H, and Jonbnson, D.E. (2001).
Management of organizational behavior: Leading Human
Resources. (8th Ed). Upper saddle River, Nj: prentice Hall.
Humphrey, R. H. (2002). The many faces of emotional leadership.
The Leadership Quarterly, 13, 493-504.
Ingram, T. N. (1996), "Relationship selling: moving from rhetoric
to reality", Journal of Business, Vol. 11 pp.5-14.
Judge, T. A., Piccolo, R.F. (2004). Transformational and
Transactional Leadership: A Meta-Analytic Test of Their
Relative Validity Journal of Applied Psychology,
89(5)Pages 755-768.
Kiss, Y (2000). Riggional Aspects of Defense-Industrial
Transformation in East-Central Europe. International
Riggional Science Review, Vol. 23, No. 1, 120-131.
Liontos,Lynn Balster. (1992). Transformational leadership.
ERIC digests [On-line], 72. Available: ERIC Clearinghouse
on Educational Management, ED347636.
Medley F, Larochelle DR. Transformational leadership and job
satisfaction. Nurs Manage. 1995;26(9):64JJ-64LL, 64NN.
Palmer, B. R., Walls, M., Burgess, Z., & Stough, C. (2001).
Emotional intelligence and effective leadership, Leadership
and Organizational Development Journal, 22, 5-10.
Petrides, K. V., and Furnham, A. (2000). On the dimensional
structure of emotional intelligence. Personality and
Individual Differences, 29, 313-320.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Bommer, W. H, (1996).
Transformational leader behaviors and substitutes for
leadership as determinants of employee satisfaction,
commitment, trust, and organizational citizenship behaviors.
Journal of Management, 22 (2), 259-298.
Robbins, S., Coulter, M. (2008), Management, International
Edition, Pearson Education Inc., Upper Saddle River, NJ
Saklofske, D. H., Austin, E. J., and Minski, P. S. (2003). Factor
structure and validity of a trait emotional intelligence
measure. Personality and Individual Differences,
34, 707-721.
Salovey, P., Brackett, M. A., & Mayer, J. D. (Eds.). (2004).
Emotional intelligence: Key readings on the Mayer and
Salovey Model. Portchester, New York: National
Professional Resources.
Schutte, N.S. Schutte, J.M. Malouff, C. Bobnik, T.D. Coston, C.
Greeson, C. Jedlicka, E. Rhodes and G. Wendorf, (2001).
Emotional intelligence and interpersonal relations. Journal
of Social Psychology 141, 523–536.
Schutte, N.S., Malouff, J.M., Hall, L.E., Haggerty, D.J., Cooper,
J.T., Golden, C.J. and Dornheim, L. (1998) Development and
validation of a measure of emotional intelligence.
Personality and Individual Differences 25, 167-177.
Silins, H. C. (1994). Leadership characteristics and school
improvement. Australian Journal of Education, 38 (3),
266-281.
Sosik, J.J. & Magerian, L.E. (1999), ‘Understanding leader
Emotional Intelligence and performance’, Group and
Organisation Management, 24 (3), pp.67–391.
William D. Spangler (2004) Transformational leadership and
team performance. Journal of Organizational Change
Management.17 (2 ): Page: 177 - 193
Yukl, G. (1999). An evaluation of conceptual weaknesses in
transformational and charismatic leadership theories,
Leadership Quarterly, 10: 285-330.