بررسی رابطهی بین مؤلفههای هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیپریناز بنیسی 1 , علیرضا ملک شاهی 2
1 - استادیار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناسارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: هوش سازمانی, سازمان یادگیرنده, مدیران دانشگاه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با عنوان رابطه ی بین مؤلفه های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه سازمان یادگیرنده 899% و هوش سازمانی 968%اندازه گیری شد. جامعه ی آماری آن شامل 470 نفر که به صورت تصادفی مرحله ای 124 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین تکتک مؤلفه های هوش سازمانی (بینش اشتراک، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، جرأت و شهامت، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) با سازمان یادگیرنده رابطه معنیداری وجود دارد.
The Present study deals with the relationship between organizational intelligence components with learning organization. The research method was descriptive-correlation. To gather the data, field study (researcher made questionnaire) and library was used. The statistical population included 470 staff members. Using morgan table 124 members were chosen as the sample size. The method of sampling was random multi-stage. The reliability of the questionnaires werw 0.968 for organizational intelligence, and0.899 for learning organization. The inferential statistics such as person correlation coefficient was used to analyse the data. The results showed that there was a significant differences between the learning organization and organizational intelligence regarding the components of strategic vision,common fate, tendency to change, courage & bravery, union & agreement, knowledge deployment, and performance pressure.
ابزری، مهدی و ستاری قهفرخی(1386). رابطهی هوش سازمانی با فرهنگ سازمانی در شرکت مبارکهی فولاد اصفهان. مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش.
الوانی، مهدی(1379). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
جعفری، پریوش و علیرضا فقیهی(1388). میزان مؤلفههای هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. فصلنامهی دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) شماره 23، پاییز 1388. ص 66-45.
خاکی، غلامرضا(1383). روش تحقیق در مدیریت، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
خدیوی، اسدلله(1386). درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمان های هزاره سوم. تبریز: نشر شایسته.
دلاور، علی (1380).مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی، انتشارات رشد.
رضائیان، علی (1372). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران، ص 325.
زالی، محمدرضا (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده. تألیف مایکل مارکوآرت. انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.
رابینز، استیفن(1943). مبانی رفتار سازمانی، مترجم قاسم کبیری، تهران دانشگاه آزاد اسلامی.
سبحانینژاد، مهدی (1385). سازمان یادگیرنده، مبانی نظری، الگوهای تحقق و سنجش آن. تهران: انتشارات یسطرون.
ستاری قهفرخی، مهدی(1386). رابطه بین زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی و مؤلفههای هوش سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان)، ناشر: اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش
سرمد، غلامعلی(1380). روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، [چاپ دوم].
سنگه، پیتر(1385). پنجمین فرمان، خلق سازمانهای یادگیرنده. تهران: ترجمهی حافظ کمال هدایت و محمد روشن، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
فقیهی، علیرضا(1387). بررسی وضعیت هوش سازمانی وزارت آموزش و پرورش و ارائه چارچوب مفهومی مناسب. پایاننامه دکتری مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کاشف، میرمحمد و همکاران (1388). ارتباط بین هوش سازمانی و مدیریت دانش در ادارات تربیت بدنی آذربایجانشرقی و غربی. فصلنامهی پژوهش در علوم ورزشی، شمارهی 24، پاییز 1388، ص 192-179.
کثیری نژاد، تقی. (1383). سازمان یادگیرنده: از نظریه تا عمل. تهران: مرکز برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی( ستاد مشترک سپاه).
عطاور، علی و مژگان بهرامی سامانی (1388). میزان استفاده از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر کرد. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، سال دوم، شمارهی 1، تابستان 1388.
مالهوترا، یوگش/مترجم: حسنزاده، محمد. اندازهگیری داراییهای دانشی یک کشور: نظامهای دانشی برای توسعه. مجله اقتصادی برنامه و بودجه. 1385، شماره96.
ملکزاده، غلامرضا(1389). هوش سازمانی؛ ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکتهای دانش محور. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد فناوری، شماره 22.
مورهد، گریفین(1380). رفتار سازمانی. سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، [چاپ ششم]، تهران: انتشارات مروارید.
Albrecht, Karl (2002). Organizational intelligence and knowledge management the executive perspective. Retrieved. 2006, from. http://www.karl Albrecht.com
Chapman,alan (2008). Kolb learning styles. Leicester. England: Business balls.
Demers, J., (2003). 'Networked knowledge' CMA management, Vol.43, February.
Ercetin, S., sule (2001). 'Action Research…organizational intelligence'. Educational Research Quarterly. Vol.26.1.pp.41.
Green, Annic (2007). Business information a natural path to business intelligence: Knowing what to capture, available at: pmeraldinsight.com/0305-5728.htm
Halal,W. Organizational intelligence:What is it,and how can manager use it? 1997. [online].www.bah.com.2007
Honey,peter & Alan Mumford (2007). Learning styles Questionnaive.Us: HRDQ.
Hutchins, E., (1991). The social organiz 'ation of distributer cognition', in Resnick, L. B. levince, J.M and Teasley, S.D. (perspectives of socially shared cognition, American psychologyical Association, Washington, Dc.pp.283-570.
Howson, Cindi (2008). Successful Business Intelligence- secrets to Making BI a killer App, McGraw-Hill companies.
Lefter, V., Pregmerean, M., & Vasilache,,S., (2008). The dimension of organizational intelligence in Romanian companies-a human capital prespective. Academy of economic studies, Bucharest.
Matsuda, T., (1992). Organizational intelligence: its significance as a process and as a product. Proceedings of the international conference on Economics/Management and information technology. Tokoyo. Japan.
Meyer, Bertolt; Sugiyama; Kozo; (2007). The concept of knowledge in KM: A dimensional model. Journal of knowledge management. V 11, n1, pp. 17-35, available at: emeraldinsight.com
Mc Master, Michael D., (1996). The intelligence Advantage: Organising for compleyity. Butterworth-Heinemann, pp. 1-9, Boston.
Teece, D., (2005). 'Technology and technology transfer: mansfieldiam inspirations.'journal of technology transfer. Vol.30 No.1-2.pp.17-33.
Vasilache, S., and Prejmerean, M., (2008). Leadership in Intelligent Organizations,available: ssrn.com/abstract=1153402.