رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روانی با هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستان های تبریز
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیداوود حسینی نسب 1 , شروین محمدی 2
1 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
کلید واژه: هوش هیجانی, ویژگی های شخصیتی, سلامت روانی, دانش آموز دختر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روانشناختی با هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی1388 مشغول تحصیل می باشند. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و به تعداد 177 نفر صورت گرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه شخصیتی نئوفرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با سلامت روانی همبستگی مثبت 77/0، با وجدان بودن 38/0، برونگرایی 27/0 و نوروز گرایی همبستگی منفی معنی دار 75/0 وجود داشت (001/0P<). نوروزگرایی، سلامت روانی و با وجدان بودن مجموعاً 62/0 درصد از واریانس هوش هیجانی را تبیین می کنند. بنظر می رسد توجه به ویژگی های شخصیتی نوروزگرایی و باوجدان بود به همراه سلامت روانی در رسیدن به اهداف درمانی و مداخلات رفتاری جهت ارتقاء هوش هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه مفید می باشد.
The present research has discussed the relationship between personality characteristics and mental health with emotional intelligence of girls high school third grade students of Tabriz in 1388-89. The research is a description- correlation type. Statistical analysis has been conducted by SPSS soft ware. The volume of sample studied included 177 persons. The sampling method is multi- stage random. The data were collected by questionnaire of GHQ,NEO-FFI-R and Emotional intelligence syber yashring scale. Results indicated that there was a significant positive relationship between extroversion and consciousness and mental health with emotional intelligence and a negative significant between neuroticism with emotional intelligence. In addition the result on multiple regression analysis showed that in total neuroticism, extroversion and consciousness %62 can predict emotional intelligence. Therefore, it can be concluded that personality characteristics and mental health can promote emotional intelligence.
بشارت، م ع.(1386). بررسی رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی، مطالعات تربیتی و
روانشناسی، دوره 8، شماره 2، ص 93-79.
حسن زاده، ر.(1386). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات ارسباران.
حسینی نسب، د. (1387). بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکار آمدی و سلامت روانی
دانش آموزان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی. دوره 9، شماره 1، ص37-21. .
دلاور، ع. (1377). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش.
راس، الف. (1382). روان شناسی شخصیت. ترجمه سیاوش جمالفر، ویرایش دوم. تهران:
نشر روان.
رحیم زاده، چ. (1387). رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
سانتراک،ج.(1385). زمینه روانشناسی سانتراک. ترجمه مهرداد فیروز بحث. تهران:انتشارات رسا.
سیاروچی، ژ.، فورگاس، ژ.، مایر، ح. (1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه
اصغر نوری امام زاده ای و حبیب الله نصیری، اصفهان: انتشارات نوشته.
شولتز، د. (1381). نظریه های شخصیت. ترجمه یوسف کریمی. تهران: انتشارات ارسباران.
قنبری هاشم آبادی، ب.، باقری، ح.(1387). بررسی میزان آموزش مهارت هایی هوش هیجانی و
افزایش آن در نوجوانان. مجله پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد. دوره 9، شماره 1،
ص 165-157.
کلینکه، ال.، 1386، مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی. تهران: انتشارات
رسانه تخصصی.
گروسی فرشی، م ت. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: انتشارات جامعه
پژوه، نشر دانیال.
گلمن، د. (1380). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. تهران: انتشارات رشد، ص 63-356.
گیتونی، م.(1385). هویت و هوش هیجانی. ترجمه پریچهر به کیش. انتشارات انجمن
اولیاء و مربیان.
میلانی فر، ب.(1386). بهداشت روانی. تهران: نشر توس.
یعقوبی، الف.، و همکاران. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی با احساس غربت و سلامت
عمومی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال 3، شماره 9،
ص 151-135.
Bastian VA. (2005). Emotional intelligence, predict life skills, but not
us well as personality and cognitive abilities. Personality and
Individual Differences. 39(6): 1135-1145.
Bolger, N., & schilling, E. A. (1991). Personality and the problems of
everybay Life: the role of neuroticism in exposure and reactivity
to daily stressors. Journal of personality, 59. 355-380.
Brackett MA. (2004). Emotional intelligence and its relation to
everyday behavior. Personality and Individual Differences.
36(6): 1387-1402
Carr, A. (2004). positive psychology, the screce of happiness and
human strenyths: Brunner- Routledge.
Chamorro-permuzic T., Ben ett E., Forham A. (2007). The Happy
personality: Mediational Role of Trait Emotional In tellingence.
Personality and Individual differences.
Ciarrochi J., Frank P., Deane Stephen A. (2002), Emotional
intelligence moderates the relationship between stress and
mental health, Personality and individual difference,
32: 197-209.
Dawda D., Hart SD. (2000). Assessing emotional in telligence:
reliability and validity of the Bar-on Emotional Quotient-
Inventory in university. Personality and Individual
Differences.
Freshman B., Rubino L. (2004). Emotional Inteligence skills For
manintaing social networks in healthcare organizations.
Hospital Topics. Awailbal online in site: www.highbeam.com
Hemmati T., Mills JF., roner DG. (2004). The Validity of the Bar - on
Emotianl Intelligence Quotient in an offender Population.
Personality and Indinidual Differences, 37: 695-706.
John, O.P. (1989). Towards a taxonomy of personality descriptors. In
D.M. Buss, & N. Cantor (Eds.), personality psychology:
recent trends and emerging directions (pp.201- 271).
Newyork: springer.
Lopes PN. (2003). Emotional intelligence, personality, and the
perceived quality of social relationship. Personality and
Individual Differenct. 35(3): 641-658.
Oginsa-Bulik,N,(2005). Emotional in telligence in the workplace:
Exploring it's effects on occupational stress and Health
outcomes in human service works. International Journal of
occupational Medicine and environmental,
18(2):75-167.
Parker, J., taylor, G., Baghy, M., (1999). Disorders of affect
regulation: alexthymia in medical and psychiatric illness.
Cambridge: Cambridge university press.
Petrides V., furnham A. (2002). Trait emotional intelligenve:
Behavioral validation in two studies of emotion recognition and
reactivity to mood induction. European journal of
personality; 17(1): 39 – 57.
sakloFske DH., Austin EJ. (2003). Factopr struvture and validity of a
trait emotional intelligence measure. Personality and
individual Differences. 34(4): 707-721.
Schutte NS., malouff j., Hall LE., Haggerty DJ., Cooper JT., Golden
CJ., (1998). Development and validation of a measure of
emotional intelligence. Personality and Individual
Differences 25 (2): 167-177.
Schotte, N.S. , Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N. and
Rooke, S.E. (2007).A Meta- analytic Investigation of Relation
between Emotional Intelligence and heath. Personality and
Indiridual Differences, 42,921-933.
shaFer AB., (1999). Relation of the Big fire and factor V subcom
ponents to social in telligence. European. Journal of
personality.
Slaski M., Cartwright S. (2002). Health, Personality and Emotional
Intelligence: An Exploratory Stude OF Retail Managers. Stress
and Health, 18(2): 63-68.
Watson,D., & clark, A. (1992). On traits and temperament general
and specific factors of emotional experience and their
relation to the five factor-model journal of personality,
60(2): 44,476.