زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفائزه ناطقی 1 , عباس علی نوروزی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, فناوری اطلاعات, دانشگاه آزاد اسلامی, زیر ساختهای مدیریت دانش, زیرساخت مدیریتی, دانشگاه دولتی قم,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، تعیین و مقایسه وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی قم از دیدگاه اعضاء هیئت علمی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 324 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشگاه بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر از آنان به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارجمعآوری داده ها پرسشنامه مدیریت دانش با 28 گویه در سه محور: فنی، فرهنگی و مدیریتی با پایایی 91/0 بود. نتایج نشان داد که از نظر زیرساخت های فناوری، فرهنگ سازمانی و مدیریتی وضعیت مناسبی برای استقرار مدیریت دانش در هیچ کدام از دانشگاههای مذکور وجود ندارد و نیازمند توجه جدی مدیران دانشگاه است. البته وضعیت فناوری اطلاعات نسبت به عوامل دیگر نسبتاً بهتر و در زیرساخت مدیریتی نیز وضعیت نسبی دانشگاه آزاد از دانشگاه دولتی قم بهتر بود. همچنین بین میزان آمادگی دو دانشگاه در ابعاد فنآوری، فرهنگی و مدیریتی برای استقرار مدیریت دانش تفاوت معناداری وجود نداشت. در پایان با توجه به نتایج حاصله پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن به وضعیت ارائه شده است.
The purpose of this study was to investigate and compareknowledge management Infrastructures status at Azad and State Universities of Qom from faculty members' viewpoint. The research method was descriptive (survey) and statistical population included 324 professors at these universities; Using Morghan table 226 Faculty members were selected as the sample size. The method of sampling was stratified random sampling. Data were collected using Zamani et al. knowledge management questionnaire with 28 items in three technical, cultural and managerial dimensions with a reliability of 0.91. The results indicated that there was not an appropriate status in term of the infrastructures including technology, organizational culture and management for knowledge management establishment at these universities; therefore, the university administrators should consider this urgent need. However, IT status was relatively better than other factors and Azad University was better than Qom State University in managerial infrastructure. There was no significant difference between these universities in terms of their preparation in technological, cultural and managerial dimensions for establishment of knowledge management. Finally, considering the results of this study, some suggestions have been made to improve this situation.
آتشک، محمد و ماهزاده، پریسا (1388). روششناسی فرایند مدلهای استقرار مدیریت دانش به منظور ارائه روشی تلفیقی. در: محمد حسنزاده و همکاران؛ مجموعه مقالات همایش ملی، مدیریت دانش و علوم اطلاعات؛ پیوندها و برهم کنشها. تهران: کتابدار، ص417-447.
الوانی، سیدمهدی، زارعی متین، حسن و پاشازاده، یوسف (1388). طراحی و تبیین مدل تولید و تسهیم دانش در دانشگاه. فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شمارۀ 4،24-3.
آیتی، محسن و قرآنی سیرجانی، سیما (1389). بهبود کیفیت برنامههای درسی با بهرهگیری از مدیریت دانش در آموزش عالی. دو فصلنامۀ مطالعات برنامۀ در آموزش عالی، سال اول، شمارۀ 2، 172-153.
حسن زاده،محمد (1386). مدیریت دانش:مفاهیم و زیرساختها.تهران: کتابدار.
خاکپور، عباس. پرداختچی، محمد حسن. قهرمانی، محمد و ابولقاسمی، محمود (1388). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی. فصلنامه راهبرد فرهنگ: سال دوم، ش5، ص91-105.
زمانی، بیبی عشرت. حسینی، قاسم و یارمحمدزاده، پیمان (1388). زیرساختهای استقرار مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله مطالعات علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، سال اول، ش2، ص49-66.
شفیع زاده، حمید.(1386). مدیریت دانش: نظریهها، فناوریها، رویکردها. فصلنامۀ تخصصی پارکها و مراکز رشد، شمارۀ 13، 44-38.
طبرسا، غلامعلی، ابدالی، رقیه و حاتمی، سکینه.(1388). نقش دانشگاه در مدیریت دانش و ارتباط آن با نوآوری. فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شمارۀ 4،172-157.
فتح اللهی، بنفشه. افشار زنجانی، ابراهیم و نوذری، دامون (1388). امکانسنجی پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان. در: محمدحسن زاده و همکاران؛ مجموعه مقالات همایش ملی، مدیریت دانش و علوم اطلاعات؛ پیوندها و برهم کنشها. تهران: کتابدار، ص537-553.
قورچیان، نادرقلی. آراسته، حمیدرضا و جعفری، پریوش (1383). دایرهالمعارف آموزش عالی (جلد اول) .تهران، وزارت علوم،تحقیقات و فن آوری.
Bolisani, E. & Scarso, E.(1999).InformationTechnology Management: a Knowledge Based Perspective, Technovation,19(4),p.209-217.
Catherine, L.W., & pervize, A.(2003).Structureandstructural Dimensionofknowledge-Basedorganizations. Journal of knowledge management, 7: 51-62.
Chung, S.H. (2004). A Resource –Based Perspective on Knowledge Management Capability and Competitive Advantage: an Empirical Investigation, Expert System with Application, 27(3),p. 459-465.
Cumming,j.l. & Teng, B.S. (2003). Transferring R&D Knowledge: The Key FACTORS Affecting TRANSFER Succes, Journal of Engineering Technology Management, 20(1-2), p.39-68.
Druker, p.f.(2000).Knowledge work.Executive Excellence. 17(4), pp. 11-12.
Fan, Z.-P.,Bo, F., Y.-H. Sun, & Ou, W.(2009). Evaluating knowledge management Capability of organizations:A fuzzy linguistic method. Expert Systems with Applications: An International Journal,36(2),3346–3354.doi:10.1016/j. eswa. 2008. 01.052.
Geng, Q. & Townley, C. & Huang, K. & Zhang, J.(2005). Comparative Knowledge Management; A Pilot Study OF Chinese and America Universities, Journal of the America Society for Information Science and Technology, 56(10), p. 10331-1044.
Goh,S.C. (2002). Managing Effective Knowledge, Transfer: an Integrative Framework and some Practice Implication, Journal of Knowledge Management 6(1).p.23-30
Gold,A.H. & A.Malhotra & A.H. Segars.(2001). Knowledge Management: an Organizational Knowledge Capabilities Perspective, Journal of Management Information System, 18(1), p.185-214.
Golden, C.(2009). Knowledge Management and HistoricallyBlackCollege and Universities, Retrieved from Proquest Digital Dissertation, (AAT 3355016).
Hoffman,j., & Hoelscher, M.L., & sheriff, K. (2005).Social capital, knowledge management and sustained superior performance.journal of management, 9(3), pp.170-182.
Ko,D.G. & Kirsch, l.j. & King, E.R.(2005). Antecedents of Knowledge Transfer from Consultants to Client in enterprise System Implementations. MIS Quarterly, 29(1). P. 59-86.
Kobery,C.S., & Chusmir, L.H.(1987).Organizational culture relationships with creativityand other job-Related variables. Journal of business research, 15: 397-404.
Lee, C.K. & Suliman, A.(2002).Factors Impacting Knowledge Sharing. Journal of Information & Knowledge Management, 1(1), p. 49-56.
Martin, J.S., & martin, J.S.(2005).Higher education leadership roles in knowledge processing. The lerating organization,12(2), pp. 101-140.
Marwick, A. D.(2001).Knowledge management and technology, IBM Systems Journal, Vol. 40, No. 4.
Mcdermott, R. & ODell, C.(2001).Overcoming Management at HP Consulting, Organizational dynamics, Agusut.pp. 717.
Metaxiotis, K. & Psarras, J.(2003). Applying Knowledge Management in Higher Education:The Creation of a Learning Organisation, Journal of Information and Knowledge Management, Vol. 2, No. 4, IKMS and World Scientific Publishing Co.
Mecorthy, A.f.(2006).Knowledge management: Evaluating strategies and profess uses in higher education.Nova southern university, john psarras.
Nonaka &Takeuchi.(1995).The knowledge-creating company.Oxford university press. ODell,C., & Grayson, J.C.(1988). If only we knew what we know. NewYork, free press.
Pual,J.(2004). Strategic Management Meets Knowledge Management: A Litrature Review and Theoretical Framework, 5th Actkm Conference Research Forum.
Radding,A.(1998), "Succecding inThe Information-Based Global Economy,Computer Technology Corp.
Rowley, J.(2000). Is higher education ready for knowledge management? The international journal of educational management Bradford, 14(1): 325.
S.O.S,Seyd-Ikhsan & Rowland.(2004). Knowledge Management in Public Organization: a Study on the Relationship Between Organizational Elements and the performance of Knowledge Transfer, Journal of Knowledge Management, 89(2), p. 95-111.
Tikhomirova,N. & Gritsenko, A. & Pechenkin, A. (2008). University Approach to Knowledge Management.Journal of Information and Knowledge Management System, 38(1), p.16-21.
Tsai, W.(2002).Social Structure of Competition Within a Multiunit Organization: Coordination, Competition and Infraorganizational Knowledge Sharing, Organization Science, 1392), P. 179-190.
Tyndal,D.(2002). A taxonomy of knowledge management software tools, origins and application. Evaluation and program planning, 25(2):183-190.
Wiig,k.(2002). New generation knowledge management: what may we Expect. Knowledge research institute Inc, p.1-9.
Yang,J.T. & Wan, C.S. (2004). Advancing Organizational Effectiveness and knowledge Management Implementation, Tourism management, 25950,p.593-601.