بررسی وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصادق ملکی 1 , رحیمه پور حیدر 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد شبستر
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: سبک رهبری, انگیزش شغلی, معلمان و مدرسه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بدنبال تعیین وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس متوسطه دخترانه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 اجرا شده است . روش تحقیق ، از لحاظ هدف ، کاربردی ، و از لحاظ نوع ، توصیفی -همبستگی می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی وابسته به محتوا استفاده شده است و به نظرات افراد متخصص اکتفا شده است.برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کر و نباخ استفاده شده است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس دخترانه متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 که به تعداد 27 نفرمدیرو معلمان 623 نفر می باشد حجم نمونه آماری شامل 27 نفر مدیر و 125 نفر معلم می باشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان دادند که اغلب مدیران مدارس دخترانه ارومیه از سبک توجیهی استفاده می کنند و وضعیت انگیزش شغلی نسبتاً بالا در میان معلمان برقرار است. انگیزش شغلی معلمان با بلوغ آنان رابطه ندارد . تفاوت معنی دار بین نمره های بلوغ معلمان بر اساس سبک های رهبری مدیران دیده نشد .انگیژش شغلی معلمان بر اساس سبک رهبری مدیران متفاوت نیست . بین سبک رهبری مدیران در ناحیه 1 و 2 و همچنین بین انگیژش شغلی معلمان در ناحیه 1 و 2 تفاوت معنی دار دیده نشد . سبک رهبری مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی متفاوت است . بین میزان بلوغ معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار دیده نشد . همچنین بین انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار وجود ندارد .
Current study has been carried out in order to investigate teachers' job motivation regarding managers' leadership style in the girls' high-school in the educational year (1386-1387) in Urmia city. The second method regarding the objective is practical, and descriptive and correlative in nature. In order to collect the data, three realized questionnaires including job motivation with thirty clothed answer questions, a followers' maturity one with ten closed answer, and finally a leadership style questionnaire with twenty closed answer questions were used. Content based validity is used to determine the validity of the questionnaire. Based on scientific texts and theories, they were regulated and delivered to experts on education, adviser and consultant professor. Obtaining their approval the questionnaires were conducted. Concerning the reliability of the questionnaires Cornbach's Alfa test was utilized. The statistical population included all the managers (27), teachers (623) people. Statistical sample size was 27 managers and 135 teachers which randomly selected. To test the normal distribution of variables Kolmogorov-Smirnov was conducted. Through descriptive and inferential statistics the collected data were analyzed. In order to test hypothesis and answer the t\research questions, parametric and non-parametric tests including: t-test, variance analysis, chi-square test, and person correlation were used. For analyzing the data SPSS software was utilized. Results showed that most of the managers in girls' high-school in Urmia use explanation style, and job motivation among teachers are high. There is significant difference between teachers' maturity points and the managers' leadership style. The teachers' job motivation based on managers' leadership style is not deferent. No significant difference was observed between managers' leadership styles and the teachers' job motivation in district one and two. No significant difference between teachers' job motivation in governmental and private school was observed.
بخشی علی آبادی، ح. (1383) . بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی . مجله آموزش درعلوم پزشکی ؛ 4(12): 32-4.
پاک نهاد، پ .(1382). بررسی رابطه ارزشیابی عملکرد با انگیزش شغلی معلمان دبیرستانهای دخترانه شهرستان خوی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تبریز.
حسینی فرد ، م . ( 1379 ) . بررسی وضعیت انگیزش و رضایت شغلی معلمان مقطع راهنمایی مدارس ارومیه . پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی
خلیلی شورینی ، س.(1372) .بررسی و انتخاب الگوهای مناسب برای سازمانها ی اداری کشور. پایان نامه دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران .
خدیوی، الف . ( 1386 ) . درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم .تبریز : انشارات شایسته .
سلمانی ، ح. ( 1372 ). مقاسیه سبک رهبری دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی منطقه 8 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران
عبداله فام، م.(1384). بررسی رابطه نقش سبک رهبری مدیران در انگیزش و عملکرد معلمان مدارس متوسطه بناب. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز .
عظیمی، ر.(1378) . بررسی تاثیر سبک رهبری مدیران بر عوامل انگیزش معلمان در مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه منطقه 8 تهران. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش شماره 24-23 .
علوی ، س . ( 1377 ) . روانشناسی مدیریت و سازمان . مرکز آموزش مدیریت دولتی
غفاری، م. (1375) . مقایسه انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیر انتفاعی منطقه یک تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد.ودانشگاه علامه طباطبایی.
غفوریان ، ع. (1382). بررسی رابطه سبک مدیریت مدیران و شخصیت آنها در دبیرستان های غیر انتفاعی دخترانه منطقه 8 تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران .
فرشبافان علی نام ، ف. ( 1384 ) . بررسی سبک های مدیریتی دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعیتبریز و رابطه آن با عملکرد مدیران . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز .
فهلی، الف.(1382). بررسی وضعیت و علل کاهش یا افزایش انگیزش شغلی کارکنان بنیاد شهید شهرستان اصفهان. پایان کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
لانتبورگ، ف.(1382) . مدیریت آموزشی مفاهیم و عمل. ترجمه محمدعلی فرنیا، تبریز. ناشر: مترجم.
محمدی، پ.(1386). بررسی رابطه عوامل انگیزش هرزبرگ با عملکرد دبیران متوسطه شهر تبریز ازدیدگاه مدیران.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد تبریز.
منظری توکلی، ح.(1372) . بررسی عوامل موثر در انگیزش شغلی مربیان پرورشی استان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه اصفهان.
مهاجران ، ع. ( 1373 ) . بررسی سبک رهبری و رفتار مدیران مدارس متوسطه ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی
میرکمالی، س .(1379). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: نشر رامین.
وحیدی نسب، ح(1375). بررسی رابطه توان انگیزش شغلی معلمین باسبک رهبری مدیران آموزشگاههای منطقه جغتای خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی .
الهام، غ. (1379). بررسی سبکهای رهبری مدیران مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان اندیمشک و رابطه آن بامیزان رشد حرفهای معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-Hackman, J. R & G. R. Oldham. (1976). motivation through Design of work: Test of a theory, Organizational Behavior & Human performance, Vol. 16.
-Hoffman, S. & Holden, D. and Neggers, N. (2006). An investigation of the impact of educational networks on formal leadership behaviour, University of British Columbia Vancouver, B. C. 54 pp.
-Johansson, O. & zachrisson, E. (2006). International perspectives on school leadership for systemic improvement, umea university, Sweden.
-Kadzamira, E. C.(2006). Teacher motivation and incentives in Malawi, Centre for educational research and training university of Malawi.
-Kythreotis, A. & pashiardis, P. (2006). Exploring leadership role in school effectiveness, University of Cyprus, Nicosia, Cyprus.
-Mcclelland, David C. & David H. Burnham. (1976). power is the Great motivator, Harvard Business Review, march – April.
-Mcclelland, David C.(1965). Toward a theory of motive Aquisition, American psychologist.
-Mcclelland, David C. (1961). The Achieving society, Princeton, N. J,: van Nostrand.
-Nwachukwu prince O. (2006). Teachers job satisfaction and motivation for school effectiveness: An Assessment, university of Helsinkifinland.
-omolayo, B. (2007). Effect of leadership style on job – related tension and psychological sense of community in work organization,Bangladesh e – journal of sociology. Volume 4 number 2.
-Ramachandran.V.(2005).Teacher Motivation in India, Educational Resource unit.
-Senecal, C. & Dowson, M. & marsh, H. W.(2006). The work tasks motivation scale for teachers, Self Research center, university of western sydney, Australia, June.