تحلیل رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 89-1388
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمدعلی نادی 1 , حسنعلی بختیار نصرآبادی 2 , مریم فرهمند پور 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، خوراسگان(اصفهان)، ایران.
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3 - دانشآموختهکارشناسی ارشد مدیریتآموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانشکده علومتربیتیوروانشناسی، خوراسگان(اصفهان)، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, مدیریت دانش, اعضاء هیئت علمی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ابعاد مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش پژوهش علی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل می دادند که با کمک جدول تعیین حجم کوهن و همکاران (2000)، 217 نفر از اعضاء هیئت علمی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه ی مدیریت دانش حسین قلی زاده و همکاران (1384) و یادگیری سازمانی واتکینز و مارسیک (2003) استفاده گردید. به منظور تحلیل داده های گردآوری شده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون شفه و مدل سازی معادله ساختاری استفاده گردید. یافته های بدست آمده نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی در سطح 05/0≥ p رابطه معنادار وجود دارد. همچنین از بین سطوح یادگیری سازمانی به ترتیب سطح فردی و سطح گروهی بهترین پیش بینی کننده های مدیریت دانش می باشند. به علاوه تحلیل واریانس چند متغیره گویای عدم تفاوت بین نظرات اعضاء هیئت علمی در مورد ابعاد مدیریت دانش بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، مرتبه علمی و سابقه خدمت و وجود تفاوت در مورد سطح سازمانی در دانشگاه اصفهان بر حسب مرتبه علمی و سابقه خدمت بود. همچنین نتایج حاصل از مدل سازی معادله ساختاری حاکی از تأثیر مستقیم یادگیری سازمانی بر مدیریت دانش با شاخص های برازش مناسب بوده است.
The objective of the study was to determine the relationship between knowledge management dimensions and organizational learning levels among the board of academic members at Esfahan university. The statistical population included all the academic members at Esfahan university, 500 people out of which using cohen et al, table 217 people was chosen through simple random sampling. The research method was causal comparative-correlation. To gather the data two questionnaires: knowledge management (Golizadeh et al.), organizational learning (Watkins & marsik)were used. To test the hypotheses inferential statistic such as Pearson correlation coefficient, stepwise multiple regression, multivariate analysis of variance (MANOVA), Scheffe test and structural equation modeling were used. Findings indicated a statistically significant relationship between dimensions of knowledge management and levels of organizational learning ().The results of stepwise multiple regression indicated that the individual level and group level were the best predictors of knowledge management. No significant difference was found between faculty members' comments on knowledge management dimensions based on their sex, field of study, university degree, teaching level and working backgrounds. But there was a significant difference between their comments on organizational level based on teaching level and working backgrounds. The results of the structural equation modeling indicated that organizational learning had direct effect on knowledge management.
اصیلی، غلامرضا، قدیریان، عباسعلی و فرهادی، سیدمحمد (1384). گروههای یادگیرنده، محور یادگیری و توسعه منابع انسانی؛ دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت؛ تهران.
اعرابی، سیدمحمد و موسوی، سعید (1388). الگوی استرتژیک مدیریت دانش برای ارتقاء عملکرد پژوهشگاهها؛ فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی؛ شماره 51 ص ص:1-26.
افرازه، عباس (1386). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی)؛ تهران: انتشارات مؤلف.
الهی، شعبان. بهاریفر، علی و صالحی، علی (1383). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران؛ http://www.sid.ir ؛ ]15/10/1389[ .
انصاریرنانی، قاسم و قاسمینامقی، محمد (1388). ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان؛ پژوهشنامه مدیریت تحول؛ شماره 2: ص.ص. 1-23.
باقرینژاد، جعفر و قهاری، اعظم (1386). مدیریت دانش و عملکرد آن در سازمانها؛ سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد؛ دانشگاه تهران.
حسنزاده، محمد (1387). مدیریت دانش مفاهیم و زیرساخت ها؛ تهران: نشر کتابدار.
حسین قلیزاده، رضوان؛ شعبانی ورکی، بختیار و مرتضوی، سعید (1384). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد؛ مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه مشهد؛ ص.ص. 6-23.
دارمی، هادی (1386). بررسی عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژهای؛ پایاننامه کارشناسیارشد؛ دانشگاه تهران.
داورزنی، هدی (1385). ارائه مدلی برای اندازهگیری قابلیت یادگیری سازمانی در صنعت قطعهسازی ایران؛ پایاننامه کارشناسیارشد؛ دانشگاه تربیت مدرس.
رادینگ، آلن (1383). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات؛ ترجمه محمد حسین لطیفی؛ تهران: انتشارات سمت.
زمانی، زهرا (1388). بررسی میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت دولتی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
سنگه، پیتر (1385). پنجمین فرمان (خلق سازمان یادگیرنده)؛ ترجمه حافظ کمال هدایت؛ تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
سالیز، ادوارد و جونز، گری (1387). مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی؛ ترجمه محمدرضا آهنچیان؛ رضوان حسینقلیزاده؛ تهران: انتشارات اندیشه عصر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
شریفی، اصغر و اسلامیه، فاطمه (1387). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و بکارگیری فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 86-87؛ فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی؛ شماره 2: ص.ص. 1-22.
علامه، سیدمحسن و مقدمی، مهدی (1389). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی؛ پژوهشنامه مدیریت اجرایی؛ شماره 38: ص.ص. 75-99.
قلیچ لی، بهروز (1388). مدیریت دانش فرایند خلق، تسهیم کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)؛ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
مارکوارت، مایکل (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده؛ توسعه عناصر پنجگانه برای یادگیری سازمانی؛ ترجمه: محمدرضا زالی؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران مرکز کار آفرینی.
مکدانلد، جان (1381). مدیریت دانش در یک هفته؛ ترجمه ب نیک فطرت؛ تهران: انتشارات کیفیت و مدیریت.
واعظی، رضا و متولی حبیبی، مسلم (1385). نگاهی دانش مدار به مدیریت دانش؛ ماهنامه مدیریت؛ 113: 16-11.
نوناکا، ایکوجیرو و تاکوچی، هیروتاکا (1385). مدیریت دانش شرکتهای دانش آفرین؛ ترجمه علی عطافر و جبار اسلامی؛ آناهیتا کاوه و سعید آنالویی؛ تهران: انتشارات سماء قلم.
نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز (1389). مبانی روش تحقیق کاربردی در علوم انسانی؛ اصفهان: انتشارات وزیری.
نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز (1390). بررسی ساختار عاملی، روایی، اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه: مقیاس دانشگاه یادگیرنده؛ فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ پذیرش.
نعمتی، محمدعلی (1385). مدیریت دانش، فرهنگ و آموزش عالی؛ مجله رشد فناوری؛ شماره 28: ص.ص. 29-30.
Bauman, G.L.,)2005(. Promoting organizational learning in higher education to achieve equity in educational outcomes. New direction for higher education, 13 PP.23-35.
Burgoyne, J.G., (1995). Feeding mind to grow the business, people management. Available from: www.emoraldinsight.com/0951-354x.htm [accessed 21 September 2009].
Bong, S.h., (2004). Effective team processes for technology internationalization with special emphasis on knowledge management: successful late starter, Samsung case. International journal of technology management, 27(1). pp.13-25.
Cavaleri, S., (2004). Leveraging organizational learning for knowledge and performance. The Learning Organization, 11(2). pp.159-162.
Cohen, L., Manion, L., Morris, K., (2000). Research methods in educational by routleolege flamer, 5 th edition.
Costanzo, L.A., Tzompa, V., (2008). Enhancing organizational learning in teams: has the middle manager got a rol? International of journal educational management, 14 (3-4) pp.146-164.
Crossan, M.M., Lane, H.W., White, R.E., (1999). An organizational learning framework: from intuition to institution. Academy of management review, 3 pp.37-522.
Cross, R., (2000). Technology Is Not Enough: Improving Performance by Building Organizatioal Memory. Sloan Management Review.2.
Eisenhardt, K.M., Mrtin, J.A., (2000). Dynamic capabilities: what are they?. Journal of strategic management, 21 pp.21-105.
Gephart, M.A., marsick V.J., (1994). Learning organization comeative. Training and Development, 12 pp.27-34.
Gao, S., (2004). Understanding Knowledge Sharing Behavior. Master's Thisis. The Hong Kong University of Science & Technology. Available from: http://lbxml.ust.hk/thimgo/b834876.pdf [Accessed August 01 2006].
Gasson, S., Shelfer, K., (2007). IT-based Knowledge management to support organizational learning Visa application screening at the INS. Information Technology & People, 20 (4) pp.376-385.
Grant, R.M., (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Journal of strategic management, 17 pp.22-109.
Harvey, C., Denton, J., (2002). To come of age: The Antecedents of organizational learning. Journal of management studies, 36 PP. 897-918.
Hitt, M.A., Dacin, M.T., Levitas, E., Arregle, J.L., Borza, A., (2000). Partner selection in emerging and developed market contexts: resource-based and organizational learning perspectives. Academy of management journal, 43 pp.44-67.
Jamali, D., Sidani, Y., Zouein, C., (2009). The learning organization: tracking progress in a developing country. The learning organization,16 (2) pp.103-121.
Loermans, J., (2002). Synergizind the learning organization and knowledge management. Journal of knowledge Management, 6(3) pp.285-294.
Martin, B., (2000). Knowledge management within the context of management: an evolving relationship singapor management review, Vol.22.
Mc carthy, A.F., (2006). Knowledge Management: Evaluating strategies and processes used in Higher Education. Dissertation Doctoral, Nova Southeastern University.
M cElroy, M., (2000). Integrating complexity theory, knowledge management and organizational learning. Journal of Knowledge Management, 4 (3) pp.195-203.
Pablos, P., (2002). Knowledge management and organizational learning: typologies of knowledge strategies in the Spanish manufacturing industry from 1995 to 1999. Journal of Knowledge Management, 6 (1) pp.52-62.
Rowley, J., (1998). Creating a learning organization in higher education. Industrial an commercial training.1.
Sanchez, R., (2005). Knowledge Management and Organizational Learning: Fundamental Concepts For Theary and Practice. Available from: http://www.cs.aau.dk/pan/sympspk/mat/ksharing.ppt [Accessed March 12 2006].
Tucker, M.L., Meyer, G.D., Westeran, J.W., (1996). Organizational communication: development of internal strategic competitive advantage. journal of business communication. (33) pp.51-69.
Watkins, K., Marsick, V., (2003). Dimensions of the learning organization questionnaire(DLOQ). Sanfransisco.