بررسی وضعیت خلاقیت مدیران مدارس شهرستان اردبیل و رابطه آن با اثربخشی مدیران
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمدعلی فرنیا 1 , محمد هنرمند 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: اثربخشی, خلاقیت, انطباق و سازگاری, یکپارچگی انسجام و کارکرد یگانگی, نیل به اهداف,
چکیده مقاله :
شناسایی و سنجش خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شهرستان اردبیل و نمین و بررسی رابطۀ آن با اثر بخشی مدیران و مدارس آنها از اهداف اصلی تحقیق به شمار می رود روش تحقیق پژوهش حاضراز نوع توصیفی پیمایشی است پژوهش حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی است.جامعه آماری آن راکلیه مدیران مدارس متوسطه شهرستان اردبیل و شهرستان نمین که تعداد آنها 227 نفرو دبیران که 2280نفر است را تشکیل می دهد.در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی شد ه است مدیران به ترتیب زن و مرد به تعداد 39 و 48 نفر جمعا به تعداد 87 نفر مشخص گردیده است همچنین برای بدست آوردن نمونه دبیران برحسب تعداد مدیر، برای هرمدیر تعداد 3 نفر دبیر قابل دسترس به صورت تصادفی برای سنجش اثر بخشی مدرسه و مدیر انتخاب گردیده است . پس از تهیه ادبیات و پیشینه و تحقیق برای جمع آوری داده ها و تعیین خلاقیت مدیران مدارس پرسشنامه 60 سوالی و برای تعیین اثر بخشی مدیران و مدارس آنها پرسشنامه 30 سوالی که هر دو پرسشنامه با مقیاس درجه بندی لیکرت و با آلفای کرانباخ اعتبار یابی شده اند مورد استفاده قرار گرفت . سپس داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آمار مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .بررسی نشان داد که بین خلاقیت مدیران و اثر بخشی آنها در یکپارچگی هنجاری ، بین خلاقیت مدیران و جنسیت آنان ، بین خلاقیت مدیران با رشته تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد ولی بین خلاقیت مدیران و اثر بخشی آنها در انطباق و سازگاری ، بین خلاقیت مدیران و اثر بخشی آنها در انسجام و کارکرد یگانگی ، بین خلاقیت مدیران و اثر بخشی آنها در نیل به هدف ، بین خلاقیت مدیران با جنسیت ، بین خلاقیت مدیران با رشتۀ تحصیلی رابطۀ معنی داری وجود ندارد.
This study has been carried out to identify and assess the creativity of high scool managers, and investigate its relationship with their effectiveness in Ardabil and Namin high schools. The research method was descriptive survey. In order to collect the data, a researcher mad questionnaire with 30 closed answer questions and a standard questionnaire for manager’s creativity with 60 closed answer question were used. The ratio stratified sampling was used. The statistical population included 227 managers and 2280 teachers. Using modified Cochran formula the sample size was 87 and 261 respctively. Concerning the reliability of the questionnaires cronbach’s Alphatest was utilized, a=0/88. The results showed that there is no significant difference between managers “creativity with their effectiveness in adaptation, integration and goal achievement. There is significant difference between managers creativity with their effectiveness in latency. There is significant difference regarding manaager’s creativity and their sex. There is no significant difference regarding manager’s creativity and their field of study. There is no significant difference in manager’s effectiveness regarding their sex and field of study.
-آقایی فیشایی،ت (1377).خلاقیت و نو آوریها در انسان ها و سازمان ها ، تهران، نشر ترمه، چاپ اول
-آهنچیان، م (1381). ارتباط اثر بخشی مدیر با سلامت سازمانی در مدارس راهنمایی و متوسطه استان زنجان
-بابا پور خ ( 1378) . خلاقیت ، ماهنامۀ پیوند ، تهران ، سری241
- هرسی پ، بلانچارد ک (1375) مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری ، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ پنجم
-پیر خائفی،ع (1376). بررسی رابطه هوش و خلاقیت در بین دانش آموزان پسر مقطع دوم نظری شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد
-جواهری ، م ( 1379) ، مدیریت تحول ، تهران ، نشر دفتر همکاریهای بین المللی وزارت آموزش و پرورش ، چاپ اول
-شاهی ، ن وبخشی ، ا (1379) . بررسی عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه استان اردبیل ،شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اردبیل
-شل کراس، دوریس جی. (1369). آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان،ترجمه مجتبی جوادیان، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی،چاپ سوم
-شیرازی، ع (1373). مدیریت آموزشی ،مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، چاپ اول
-صمدآقایی،ج(1378)سازمان های کارآفرین،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران،چاپ اول
-صیدی، م (1378). بررسی فرهنگ سازمانی مدارس اثر بخش و غیر اثر بخش در دبیرستان های دخترانه شهرستان اراک، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، پایان نامه کارشناسی ارشد
-کریمی، ع (1379). بررسی رابطه خلاقیت با اضطراب، جنسیت، پیشرفت تحصیلی و منزلت اجتماعی گروهی از دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر شیراز، دانشگاه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد
-کقالقی، ر (1384). مطالعه ارتباط خلاقیت با اثر بخشی مدیران مدارس مقطع راهنمایی مقاطع پنجگانه شهر تبریز در سال تحصیلی 84-83 ، پایان نامه کارشناسی ارشد
-محمدی اوچبلاغ، س (1379) رابطه اثر بخشی مدرسه با سبک رهبری مدیران در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 78-79 پایان نامه کارشناسی ارشد
-میرکمالی ، م (1382). بررسی رابطه بین انگیزۀپیشرفت مدیران با اثر بخشی سازمان آنها در مدارس متوسطۀ بوشهر و برازجان فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش ،تهران ،دوره نهم ، پائیز و زمستان 82- شماره 36-35
-مهاجرانی، ب (1373). سبک رهبری و اثر بخشی مدیران متوسطه شهرستان ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد
-هاشمی، ا (1375). رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ، دانشگاه تهران
-هاشمی شعف، ح (1383). بررسی عوامل درون مدرسه ای مرتبط با ابتکار و خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم منطقه سردرود سال تحصیلی 82-83 ، پایان نامه کارشناسی ارشد
-هارولد کونتز، سیریل اورانل، هاینز ویمریخ (1370، اصول مدیریت، ترجمه محمد علی طوسی، سید امین اله علوی، علی اکبر فرهنگی، اکبر مهدویان، تهران، انتشارات مرکز مدیریت دولتی، چاپ اول، جلد دوم
-هیکس وگولت (1376).تئوریهای سازمان و مدیریت، ترجمه گویل کهن، تهران، نشر دوران