رابطه هوش هیجانی مدیران با توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه پیامنور
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصمد عابدی 1 , حسین زارع 2 , بهمن سعیدیپور 3 , اکبر سلطانی 4
1 - مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.:
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - مدرس دانشگاه پیام نور
کلید واژه: هوش هیجانی, نیروی انسانی, توانمندسازی, دانشگاه پیام نور,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطهی هوش هیجانی مدیران با توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاه پیامنور استان آذربایجانشرقی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، کلیهی مدیران و نیروی انسانی (کارمندان اداری و علمی به غیر از مدیران) دانشگاه پیامنور استان آذربایجانشرقی در سال 89- 88 میباشد. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 20 نفر مدیر و 80 نفر نیروی انسانی به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردیدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، نشان میدهد که رابطهی بالا و معنیداری بین مؤلفههای هوش هیجانی (خوشبختی، تحمل فشار روانی، خود ابرازی، واقعگرایی، کنترل تکانشی، انعطافپذیری، مسئولیتپذیری و خودشکوفایی) و توانمندسازی نیروی انسانی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مولفههای هوش هیجانی، پیشبینی کنندههای معناداری برای توانمندسازی نیروی انسانی بوده و 75 درصد از تغییرات متغیر ملاک را پیشبینی میکنند. نهایتاً اینکه، میزان توانمندی نیروی انسانی و هوش هیجانی مدیران دانشگاه پیامنور استان آذربایجانشرقی، بیشتر از حد متوسط میباشد.
This research aims at Studying the relationship between managers’ emotional intelligence with the empowerment of man power in East Azarbaijan Province Payame Noor University. The Research method was descriptive. Correlation and Statistical population included all the manager and employees of East Azarbaijan Province Payame Noor University using random cluster sampling; the researcher has picked up 80 employees and 20 managers as the statistical sample. To gather the data, two standard questionnaires (Bar-on’s emotional intelligence and spreitzers empowerment) were used. Using the software of SPSS and through multiple regression analysis, independent T-Test, single-sample t and the analyses of variance, the research led to the following results: There was Very effective and high correlation between emotional intelligence of managers and empowerment of man power. Also the mastery of man power and rate of emotional intelligence of the managers of East Azarbaijan Province Payame Noor University was higher than the average level.
استوار، صغرا و امیرزاده خاتونی، ماندانا (1387، ص 23). بررسیرابطهیمیانهوشهیجانی، رضایت شغلیوتعهد سازمانی در کارکنانکارخانهبخشخصوصیدرشهرشیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره دوم، زمستان، صص 23-38.
آقایار، سیروس و شریفی درآمدی، پرویز (1386). هوش هیجانی. اصفهان: انتشارات سپاهان.
امینی، زرار محمد؛ نریمانی، محمد (1387). رابطه هوشهیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آنها در دانشآموزان ممتاز و عادی. دانش و پژوهش در علومتربیتی- برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره 35 و 36، بهار و تابستان، صص107-122.
بخشی سرشجانی، لیلا (1387). هوشهیجانی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره 19، پاییز، صص 97-116.
زهرا کار، کیانوش (1386). بررسیرابطهمؤلفههایهوشهیجانیوعملکردتحصیلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، دوره دوم، شماره 5، پاییز، صص89-90.
خانعلیزاده، رقیه (1387). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
شاکرینیا، ایرج (1389). رابطههوشهیجانیوباورهایخودکارآمدیپرستارانبخش اورژانس با رضایتبیماراناز فرآینددرمان. فصلنامه بیمارستان، انجمن علمی اداره امور بیمارستانهای ایران، سال نهم، شماره 3 و 4، پاییز و زمستان، صص 15-22.
کریمیشهری، مینا )1383). بررسی رابطه هوش هیجانی وسبکهای رهبری مدیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
منتظرغیب، طیبه؛ احقر، قدسی (1388). رابطه هوش هیجانی با میزان کمرویی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 3، شماره 4، زمستان، ص 86-101.
گلپرور، محسن و خاکسار، فخری (1389). رابطه بین هوشهیجانی با عملکرد خودارزیابی شغلی کارکنان کارخانجات صنعتی شهر اصفهان. دو ماهنامه دانشور رفتار، دانشگاه الزهراء، سال هفدهم، اردیبهشت، شماره 40، صص 19-34.
محمدی، محمد (1381). برنامههای توانمندسازی کارکنان. فصلنامه مطالعات مدریت، شماره 35 و 36، صص 159-186.
نوبری، املیلا (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی با توانمندسازی کارکنان در سازمان بازرگانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
نیک زاد، پرویز (1384). هوش هیجانی و معنویت، اصفهان: انتشارات سپاهان.
Antonakis, S. and Miner, C.T.H. (2004).Emotional intelligence, cognitiveintelligence and jobperformance. Administrative Science Quarterly,51(1),pp1-28.
Bar-On, Reuven; Parker, James DA(2005). The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. San Francisco, California: Jossey-Bass. ISBN0787949841. pp. 40-59.
Bar-on, R.(2006).The bar-on model of emotional intelligence skills development Traning, program and student’s achievement and retention. Unpublished raw data, TexasA & MUniversity.
Bar-On, R. (2000). he handbook of emotional intelligence. SanFran Cisco. Jossy Bass Books.
Cacioppe, Ron. 1998. "Structured Empowerment: an Award Winning Program at the Burswood Resort Hotel". Leadership & Organization Development Jourbal, Vol. 19, No.5, PP. 264-274.
Ciarrochi, joseph. Forgas, Joseph. D. Mayer. John;(2001).Emotional Intelligence in Everyday's life.
Dulewicz, w., Higgs, M., Slaski, m.(2003). Measuring emotional intelligence:content, construct and criterion-related validity. Journal of Managerial Psychology, Vol. 18 Iss: 5, pp.405 – 420.
Gerits, J.F (2005). Differential effects of male and female manager's non-verbal emotional skills on employee are rating. vol.50,No.1.
Goleman,D(1995).Emtional Intelligence.Journal of Vocational Education Research. Vol. 27,Iss.2.
Goleman, D.(2003). Emotional Intelligence: Newyourk.Basic book.
Goleman, D.(1986).Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Gray, J.R.(2004).Integration of emotion and cognitivecontrol. Current directions in Psychological Science, Vol. 13, pp. 46-8
Gross, j.j.(1998). The emerging field of emotional regulation: An integrative review. Review of general psychology, 2,271-299.
Humphrey, R.H., Pollak, J.M. and Hawver, T.(2008).Leading with emotional labour. Journal of Managerial psychology,Vol.23 No.2.
Mayer, J. (2001). Emotional intelligence meets tranditional standards for Intelligence, Intelligence, 27 (4): 267-298.
Mayer,J.D., & Salovey, P.(1997). What is emotional intelligence? In P.Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
Mayer,J.D., Salovey,P. & Caruso, D.R.(2004). Emotionalintelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry,15,197-215.
Nelson,D., & Low, G. (2003). Emotional skill assessment process: Interpretation & Intervention, Kingsville, Texas: learning system, 4(3): 197-208.
Ozaralli, Nurdan. )2003(."Effect of Transformational Leadership onEmpowermentand TeamEffectiveness".Leadership & Organization Development Journal, Vol.14,No.2, PP.110-119.
Riggio Ronald E and Richard Rebecca J;(2008), "The Emotional and Social Intelligence of effective leadership", Vol.23, No.2.
Rosete,D. and ciarrochi, j.(2005). Emotional intelligence and its relationship to workplace performance outcomes of leadership effectiveness. Leadership & organization Development Journal,Vol.26.No.5,pp.388-99.
Suliman, Abubakr, Al-shaikh, Fiad N;(2007). Emotional Intelligence at work: links to conflict ND INNOVATION, Vol.29, No.2.
Thomas, K.W., and Velthouse, B.A.(1990). Cognitive element of empowerment: An Interpretive modle of intrinsic task motivation.Academy of management.
Turban, d.b., Douqherty t.w, & Lee F.t.(2002). Race and Perceived Similarity Effects in Developmental Relationships: The Moderating Role of Relationship Duration. Journal of Vocational Behavior,v61,n2 p240-62.
Weisinger, H.(1998).Emotional intelligence at work.San Francisco: Jossey-Bass.