رابطه ذهن آگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمد نریمانی 1 , عادل زاهد 2 , رضا گلپور 3
1 - استاد دانشگاه محقق اردبیلی
2 - استاد یار دانشگاه محقق اردبیلی.
3 - دانشجوی دکتری روان شناسی و هیات علمی دانشگاه پیام نور، گروه روان شناسی.
کلید واژه: ذهن آگاهی, سبکهای مقابلهای, سلامت روانی و هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی بود. برای این منظور نمونهای به تعداد 465 آزمودنی از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مازندران انتخاب شدند. از ابزارهای پرسشنامه ذهن آْگاهی، سبکهای مقابلهای، هوش هیجانی و مقیاس سلامت عمومی شبرای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی با سبکهای مقابلهای مسأله مدار رابطه مثبت و معنی دار (01/0P<) و باسبکهای مقابلهای هیجانمدار (01/0P<) رابطه منفی و معنیداری دارد. سبکهای مقابلهای مسأله مدار با سلامت روانی (نشانههایی از افکار و احساسات نابهنجار) رابطه منفی وسبکهای مقابلهای هیجانمدار با سلامت روانی (نشانههایی از افکار و احساسات نابهنجار) رابطه مثبت دارد (01/0P<). ذهن آگاهی با سلامت روانی (نشانههای نظیر نشانههایی از افکار و احساسات نابهنجار) و هوش هیجانی رابطه ندارد، و نیز بین هوش هیجانی و سلامت روانی رابطه معناداری یافت نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 7 درصد از واریانس سبکهای مقابلهای مسأله مدار و 5 درصد از واریانس سبکهای مقابلهای هیجانمدار از طریق ذهن آگاهی تبیین میشود. همچنین 10 در صد از واریانس سلامت روانی از طریق سبکهای مقابلهای مسأله مدار و 18 درصد از واریانس سلامت روانی از طریق سبکهای مقابلهای هیجانمدار تبیین میشود. این نتایج نشان میدهد که سبکهای مقابلهای هیجانمدار پیشبینی کننده بهتری برای سلامت روانی از جهت نشانههای منفی آن می باشد.
The aim of the personal study was to determine the relationship between mindfulness, coping style and emotional intelligence with mental health. The statistical population was 46000 students. Using Morgan table the sample size was 465 people. To gather the data mindfulness questionnaire, coping styles, emotional intelligence and mental health scales ere used. The results showed that there was significant positive difference between mindfulness with problem oriented coping styles, and there was significant negative difference between mindfulness with emotion oriented coping styles. There was a negative relation between problem oriented coping styles and mental health, but a positive relation was found between emotion oriented coping styles and mental health. The multiple regression results showed that mindfulness explained 7% of problem oriented coping styles, and 5% of emotion oriented coping styles and 10% of mental health component was explained by problem oriented coping and 18% of mental health was explained by emotion oriented coping styles.
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی محمد (1384)، آزمونهای روان شناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان.
اخوت، لادن، کاویانی، حسین، شفیع آبادی، عبدالله (1383)، تأثیر آموزش شیوههای مقابلهای بر کاهش استرس کارمندان مرکز تحقیقات و تکنولوژی هستهای، تازههای علوم شناختی، شماره 4، سال چهارم.
اسمعیلی، معصومه، احدی، حسن، دلاور، علی و شفیعآبادی، عبدالله (1386)، تأثیر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر سلامت روان، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی، شماره 2 صفحه 185-165.
بنی هاشمیان، کورش، صیف، محمدحسن، موذن منصور (1383)، رابطهبدبینی با سلامت عمومی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکیشیراز، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، شماره 11، 49-56
بهروزیان، فروزان، نعمت پور، سرور (1384)، بررسی عوامل استرسزا، راهبردهای مقابلهای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مجله علمی پزشکی، شماره 6، صفحه 284-276.
جی کرتیس، انتوانی (1384)، روان شناسی سلامت، ترجمه دکتر علی فتحی آشتیانی و هادی عظیمی آشتیانی، تهران، انتشارات بعثت.
تیرگری، عبدالکریم، اصغر نژاد فرید، علی اصغر، بیان زاده سید اکبر و عابدین، علیرضا(1383)، مقایسه سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه ساختار آنها در زوجین ناسازگار شهرستان ساری، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، شماره 160(55)، صفحه 87-76.
ثمری، علی اکبر، لعلی فاز، احمد، عسگری، عباس علی (1385)، بررسی منابع حمایتی و شیوههای مقابله با عوامل استرسزا در دانشجویان، فصلنامه اصول بهداشتی، شماره 31 و 32، سال هشتم، صفحه 107-97.
خسروی، زهره، آقاجانی، مریم (1381)، بررسی رابطه بین سلامت روان، منبع کنترل و شیوه مقابلهای دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهر تهران، مطالعات زنان1(1)، صفحه 19-54.
شریفی، رضا (1383)، پیشبینی میزان سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی مبتنی بر استرسها و شیوههای مقابلهای آنان، مجله طب و تزکیه، شماره 53، صفحه 98-89.
خسروی کبیر، زهرا، موسوی، سید ولی الله، آقایوسفی، علیرضا (1388)، مقایسه هوش هیجانی و سلامت روانی در معتادان به مواد مخدر و افراد عادی، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره هیجدهم، شماره 7، صفحه16-9
غضنفری، فیروزه و قدم پور (1386)، بررسی راهبردهای مقابلهای و سلامت روانی در ساکنین شهر خرم آباد، اصول بهداشت روانی، سال دهم، شماره 37، صفحه 47-15
زارعان، مصطفی، اسدالله پور، امین و بخشی پور رودسری، عباس(1386)، رابطه هوش هیجانی و سبکهای مقابلهای با سلامت عمومی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 2، صفحه 172-166.
فرنیا، مجید رضا، خواجه موگهی، ناهید، شانه ساز، عبدالامین، پاک سرشت، سیروس (1385)، بررسی مقایسهای، استرس، سبکهای مقابلهای و ارتباط آنها با سلامت عمومی در افراد وابسته به مواد افیونی و غیروابسته به مواد افیونی، مجله علمی پزشکی، شماره 5، 435-441.
فهلی، ابراهیم (1384)، مهارتهای مقابلهای، روزنامه همشهری، شماره 3793، سال سیزدهم، صفحه 10.
کاویانی، حسین، جواهری، فروزانو بحیرایی، هادی (1384)، اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارامد، افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه، تازههای علوم شناختی، سال 7، شماره 1، صفحه 59-49.
محمودی، غلامرضا، شریعتی، علیرضا، بهنام پور، ناصر (1381)، ارتباط بین کیفیت زندگی و روشهای مقابلهای به کار گرفته توسط بیماران تحت درمان با همودیالیز، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، شماره 12، سال 5.
Bear, Ruth, smith, Gregory, T., Allen, Kristin, B. (2004), Assessmant of mindfulness by self-Report the Kentucky in venfory of mindfulness skills, Assessment. V. 11, no. 3, pp.191-206.
Baer, Ruth (Inpress), Minfulness Training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review, Chinical Psychology, Acience.
Byron, N.S.W (2006), Mindfulness skills, clinical psychologist, Broderick
C.Patricia (2005), Minfulness and Coping with Dysphoric Mood, Contrasts with Rumination and Distraction, Cognitive Therapy and Reasarch, V. 29, pp. 501-210.
Carmody,
References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.James, Reed, George, Kristeller, Jean and Merriam, Phillip (2008), Mindfulness, spirituality, and health relatedsymptoms, Journal of Psycho somatic Research, Volume 64, Issue 4, pp. 393-403.
Daon, Keren, Sadeh, Avi and Keinan, Giora (2004), Effects of Stress on Sleep: The Modereting Role of Coping Style, Journal of Adolescence, Volume 16, Issue 3, pp. 253-266.
Eschenbeck, Heike, Kohlmann, Carl-Walter, Lohaus, Arnold (2007), Gender Differences in Coping Strategies in Children and Adolescents, Journal of Individual Differences, Volume 2 , Issue 1, March, pp 18-26.
Grossman, Paul, Niemann, Ludger, Schmidt, Stefan and Walach, Harald (2004), Mindfulness– based stress reduction and health benefits Ameta– analysis, Journal of Psychosomatic Research, V57, Issue 1, pp. 35-43.
Howell, References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article. Andrew, J., Digdon, Nancy, L., Buro, Karen and Sheptycki, Amanda, R. (2008), Relations among mindfulness, well-being, and sleep, Personality and Individual Differences, Volume 45, Issue 8, Pages 773-777.
Janis, Leigh Bowen, Gisarah and Marlatt, Alan (2005), Spirituality,mindfulness and Substance aduse, Addictive Behaviors, Issue 30, pp. 1335-1344.
Kingston, Jessica, Chadwick, Paul, Meron, Danieland & Skinner, Apilot, T., chas (2007), randomized controltrial investigating the effect of mindfulness practice on pain tolerance psychological Well-being and physiological activity, Psychosomatic Research, V. 62, Issue 3, pp. 247.300.
Crockett, Lisa J., Iturbide, Maria l., Torres Stone, Rosalie, McGinley, Meredit, Raffaelli, Marcela and Carlo, Gustavo (2007), Acculturative stress, Social Support, and Coping: Relations to Psychological Adjustment Among Mexican American College Students, Personality and Individual Differences, Volume 7, Issue 1, pp. 113-116.
Mcelfatrick, Stephen, Carson, Jerome, Annett, Judith, Cooper, Cary, Holloway, Frank and Elizabeth, Kuipers (2000), Assessing coping skills in mental health nurses: is an occupation specific measure better than a generic coping skills scale?, Personality and Individual Differences, Volume 28, Issue 5, pp. 965-976.
Mitmansgruber, Horst, Beck, N., Thomas, Höfer, Stefan and Schubler, Gerhard (2009), When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation,
References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article…... Personality and Individual Differences, Volume 46, Issue 4, pp. 448-453.
Odonnell, Katie, Badrick, Ellena, Kumari, Meena and Steptoe, Andrew (2007), Psychological coping styles and cortisol over the day in healthy older adults, Psychoneuroendocrinology, Volume 33, Issue 5, pp. 601-611.
Rogers, Paul, Qualter, Pamela, Phelps, Gemma and Gardner, Kathryn (2006), Belief in paranormal, coping and emotional intelligence, Personality and Individual Differences, V.41, Issue 6, Pages 1089-1105.
Shapiro, L., Shauna, Bootzin, R., Richard, Figueredo, J., Aurelio, Lopez, Ana, Maria and Schwartz, E., Gary (2003), The efficacy Of mindfulness-based Stress reduction in Treatment Of Sleep disturbance in Women With breast cancer, An exploratory Study, Journal Of Psychosomatic Research, Volume, 54, Pages 85-91.
Singh, N., Nirbhay, Lancioni, E., Giulio, Winton, S., V., Alan, Curtis, W., John, Wahler, G., Robert, Sabaavi, Mohamed, Singh, Judy and Kristen, Ma Aleavey (2005), Mindful Staff increase Learinig reduce aggression in adults With developmental disabilities, Research in developmental Disabilities, Volume 23, Pages 18-28.
Teasdel, john, D. (1999), Metacognition, minfulness and the modification of mood disorders, clinical psychology and psychotherapy, Vol.6, pp. 146-155.
Varplanken, Bas, Friborg, oddgeir, Wang, E., Catharina, trafimoww, David, and Woolf, Kristin (2007), Mentalhabits: metacognitive Reflection on Nagetive self-Thinking, Personality and Social Psychology, V. 42, Issue 3, Pages 524-541.
Wells, Adrian (2002), GAD, metacognition and mindfulness: an information processing analysis, Clinical psychology: science and practice, Issue 9, Pages 95-100.
Weinstein, Netta, Brown, Kirk, W., and Ryan, Richard, M. (2009), A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being, Journal of Research in Personality,Volume 43, Issue 3, Pages 374-385
Segal, V., Williams, G., Mark, Teasdele, D., John, Zindel & Soulsby, Judith (2000), Mindfulness-Based cognitive Therapy Reduces Overgeneral Autobiographical Memory in formerly Depressed Patients, Journal Of Psychology, V. 109, Pages 150-155