بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی با نشانههای افسردگی نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیزینب خانجانی 1 , تورج هاشمی 2 , فریبا الهام فر 3
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
3 - دانش آموخته کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: شیوههای فرزندپروری, سبکهای دلبستگی و نشانههای افسردگی,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط سبک های دلبستگی و شیوه های فرزندپروری با نشانه های افسردگی می باشد. از میان دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تبریز تعداد 375 نفر با دامنه سنی 17-16 سال به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. آزمودنی ها پرسشنامه های سبک های دلبستگی، شیوه های فرزندپروری و پرسشنامه نشانه های افسردگی را تکمیل نمودند. یافته های این مطالعه نشان داد که نوجوانان با سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی سطوح بالاتری از نشانه های افسردگی را نشان می دهند. اما هیچ ارتباطی بین سبک دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن دوسوگرا با نشانه های افسردگی مشاهده نشد. همچنین یافته های این مطالعه نشان دادند که افسردگی ارتباط منفی معنی داری با شیوهی فرزندپروری اقتدار منطقی و نیز ارتباط مثبت معنی داری با شیوهی فرزندپروری استبدادی دارد. درحالی که ارتباطی بین افسردگی و شیوهی فرزندپروری سهل گیر مشاهده نشد. یافته های بدست آمده از این مطالعه تا حدودی با این ایده که عامل های محیطی مانند سبک های دلبستگی و شیوه های فرزندپروری نقش مهمی در بروز نشانه های افسردگی نوجوانان دارند، هماهنگ است.
The aim of the present study was to examine the relationship between attachment skills and parental rearing methods with depression symptoms. The statistical population were all the female high-school students in Tabriz, using cochrans’ formula, 375 students were selected as the sample size. The method of collecting data was multistage random sampling. To gather the data the Bamrindparental rearing methods, the adultattachment skills questionnaires and the kutcher adolescent depression scale were used. To analyse the data pearson’s correlation and concurrent regression were used. The results showed that the adolescents with avoidance unsecure attachment skill showed higher level of depression symptoms. There was not any relationship between secure attachment style and ambivalent unsecure attachment with depression symptoms. The results also showed that there was a negative significant difference between the depression and rational authoritative parental rearing method, and there was a positive significant difference between depression and despotic parental rearing method. Whereas no relationship was observed between depression and permissive parental rearing method. According to the findings it can be concluded that attachment styles and parental rearing methods can have an important role in appearing adolescent depression symptoms.
احدی، حسن و جمهری، فرهاد (1384). روانشناسی رشد نوجوانی و بزرگسالی تهران: بنیاد.
اسفندیاری غ.، بررسی شیوههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار وتأثیر آموزش مادران براختلال رفتاری کودکان. پایان نامه فوق لیسانس، انیسیتو روانپزشکی تهران 1374.
پاکدامن، شهلا (1380). بررسی ارتباط دلبستگی و جامعهطلبی در نوجوانانی. دانشگاه تهران. پایان نامه دکتری.
خانجانی، زینب (1384). تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. انتشارات فروزش. [چاپ اول].
فرضی گلفزانی، مرجان؛ محمداسماعیل، الهه؛ رئوفیان مقدم، فاطمه و عسگری مقدم، هاجر (1382)، مقایسه شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالهای افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی- با مادران کودکان عادی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره 3 و 4، 245- 264
ملک مکان، مراد (1378). بررسی رابطه بین نگرش مادر نسبت به شیوههای فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم راهنمایی آباده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
Baumrind, D., (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. developmental psychology Monographs
Blatt, S. J., & Homann, E. (1992). Parent-child interaction in the etiology of dependence And self-critical depression. Clinical Psychology Review.12, 1, 1992, 47-91.
Bukatko, D., & Daehler, M.W., (1995). Child development (2nd Ed.). Boston: Houghton Mi.in Company. Campos, J. J., Barrett, K. C., Lamb, M. E., Goldsmith, H.H., & Stenberg, C., (1983). Socioemotional development. In M.M. Haidt, & J.J. Campos, Handbook of child psychology. Volume 2. Infancy and psychobiology. New York: Wiley.
Cicchetti, D., & cummings, E.M., (1990). Towards a transactional model of releations between attachment and depression. In M.T. Greenberg, D. cicchetti, & E.M. cummings (Eds), Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention, 339-374. Chicago: university of chicago press.
Darling, N., (1999). Parenting style and its correlates. Genetic, social & general psychology monographs. 125, 3, 269-297. Easterbrooks, M. A, devidson, C. E & Chazan, R. (1993). Psychological risk, attachment, and behavior problems among school- aged children. Development and psychopathology. 5, 389-402.
Fogel, A., (1997). Infancy: infant, family, and society. Mest publishing company. Minneapolisst. Paul newyork. Losangeles. Sangeles. Sanfrancisco...
Gimpel, G.A., & Holland, M.L., (2002). Emotional and behavioral problems of young children: Effective interventions in the preschool and kindergarten years. NewYork: Guilford press.
Goldberg, S., Gotowlec, A., & Sunmons, R.J., (1995). Infant- mother attachment and behavior problem in healthy and chronically ill preschoolers. Development and psychopatology. 7, 267-282.
Hardy, D.F., Power; T.G., & Jaedicke, S., (1993). Examining the relation of parenting to children’s coping with every day stress. Child Development, vol. 64, p: 18-48. ()
Kirsh, S. J., & Cassidy, J., (1997). Preschoolers’ attention to and memory for attachment-relevant information. Child Development, 68, 1143–1153.
Kobak, R.R., Sudler, N., & Gamble, W., (1991). Attachment and depressive symptoms during adolescence: A developmental pathway analysis. Development and Psychopathology, 3, 461±474.
Mackinnon, A., Henderson, A.S., & Andrews, G., (1993). Parental 'affectionless control' as an antecedent to adult depression: a risk factor refined. Psychological medicine, 23(1), 135-141.
McLeod, B.D., Weisz, J.R., & Wood, J.J., (2007). Examining the association between parenting and childhood depression: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 27, 986-1003.
Muris, P. Meesters, C., van Melick, M., Zwambag, L., (2001). Self-reported attachment style, attachment quality, and symptoms of anxiety and depression in young adolescents. Personality and Individual Differences 30, 809±818.
LeBance, J.C., Almudevar, A., Brooks, S.J., & Kutcher, S., (2002). Screening for adolescent Depression: Comparison of the Kutcher Adolescnt Depression scale with the book Deprssion Inventory, Journal of Cild and Adolescent Psychopharmacology, 2002 Summer; 12(2): 113-26
Ogawa, J.R., Sroufe, L.A., Weinfield, N.S., carelson, E.A. & Egeland, B., (1997). Development and the fragmented self: longitudinal study of dissociative symptomentology in a nonclinical sample. Development and psychopatology. 9, 855-879.
Roberts, J.E., Gotlib, I.H., Kassel, J.E., (2002). Adult Attachment Security and Symptoms of Depression: The Mediating Roles of Dysfunctional Attitudes and Low Self-Esteem. Personality Processes and Individual Differences. 70, 2, 310-320.
Rubin, K.H., & Mills, R.S., (1991). Conceptualizing developmental pathways to internalizing disorders in childhood. Canadian Journal of Behavioral. Science, 23, 300–317.
Rutter, M., (1990). Psychosocialresilience and protective mechanisms. In J. Rolf, A.S. Masten, D. Cicchetti, K.H. Nuechterlein, & S. Weintraub, Risks and protective factors in the development of psychopathology. Cambridge: Cambridge University Press.
Sarah J., brooks, Stanley P., Krulewics, Stan Kutcher (2003). Journal of Child And Adolescent Psychophonology. September 2003, 13(3):337-349
Sato, T., Uehara, T., Narita, T., Sakado, K., & Fujii, Y., (2000). Parental bonding and personality in relation to a lifetime history of depression. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 54, 121–130.
Stevenson-Hinde, J., Shouldice, A., (1995). Maternal interaction and self- reports related to attachment classification at 4.5 years. Child development, 66, 383-596.
Styron, T., Janoff-bulman (1997). Childhood attachment and abuse: Long- term effects on adult attachment depression and conflict resolution. University of massachosetts Amherst, MA. SII S0125- 2134(97)00062-8.
True, M.N., Pisani. & Ljoumar, F., (2001). Infant- mother attachment among the dogon of Mali. Deve. 72 (5): 1451-66.
Urban, J., Carelson, E., Egeland, B., & Sroufe, L.A., (1991). Patterns of individual adaptation across childhood. Development and psychopatology, 3, 445 – 460.
Yoshizumi, T., Murase, S., Murakami, T., & Takai, J., (2007). Dissociation as a mediator between perceived parental rearing style and depression in an adult community population using college students. Personality and Individual Differences 43, 353–364.