رابطه انگیزه پیشرفت مدیران با میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیری دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 89-1388
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاسداله خدیوی 1 , زرین دانشور 2 , نوشین میرزایی 3
1 - رئیس مرکز پژوهشی تعلیمو تربیت کاربردی تبریز
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و مربی
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: انگیزه پیشرفت, پرورشی, مشارکت دبیران, امور آموزشی, مشارکت اولیا در امور مربوط به مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیری دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 89-88 است. این تحقیق از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش در بر گیرنده کلیه مدیران به تعداد 93 نفر بود که 75 نفر و به ازای هر مدیر 5 دبیر بر اساس فرمول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. . جمعآوری اطلاعات با به کارگیری پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس 30 سوالی و پرسشنامهی محقق ساخته 38 سوالی جهت سنجش مشارکت دبیران انجام گرفت آزمونهای پارامتریک همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه بعد از مشخص کردن نرمال بودن توزیع پراکندگی متغیرها با استفاده از آزمون اسمیرنف کولموگروف، برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین انگیزه پیشرفت مدیران و مشارکت دبیران، ، بین سن مدیران و انگیزه پیشرفت انان همبستگی مستقیم معنیداری بدست آمد. اما بین سابقه خدمت مدیران و سابقه مدیریت مدیران با انگیزه پیشرفت انان همبستگی معنی دار نبود.
The objective of the study was to investigate the relationship between the manager's achievement motivation with the teacher's participation in decision making, Urmia high schools in the academic year 2009-10. The research method is survey- correlation. The statistical population was 93 managers. Using Morgan table, 75 managers as sample size through random multi_ stage method was selected. To test the hypotheses, the inferential statistics of Pearson correlation, independent T_ test, one way ANOVA were used Gathering data was done through two questioners namely: Herman's achievement motivation questionnaire with 30 questions and a researcher made one concerning the teachers' participation in affairs related to school with 38 questions were used. Using kolmograph S, normal distribution was used to check on variables. The results showed: there was a significant correlation between manager's achievement motivation with the teacher's participation and managers' age but there was not any significant correlation between manager's achievement motivation with managers' work experience and managing experience.
- اتکینسون، ر و همکاران(1377)، زمینه رشد روانشناسی هیلگارد، ترجمه حسن رفیعی، تهران: انتشارات ارجمند.
- اکرمی، ع(1380)، مشارکت در تصمیمگیری و نقش آن در رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان مراغه، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- اورعی یزدانی، ب(1372)، انگیزه طلبی عامل خودکنترلی و کارآفرینی، مجله دانش مدیریت، شماره 26.
- بخشی، ا (1378)، بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری مادران با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل فرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
- برومند، ز (1374)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات دانشگاه پیامنور.
- تصدیقی، م (1374)، مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی، شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی.
- پاکنهاد، پ (1382)، بررسی رابطه ارزشیابی عملکرد با انگیزش شغلی دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرستان خوی، پایاننامه کارشناسیارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز.
- پورپیرعلی، ز (1382)، بررسی رابطه بین میزان مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیریهای مدیریتی با سطح روحیهی آنها در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
- توکلی، ا (1373)، بررسی رابطه بین انگیزش، اسناد علی و پیشرفت تحصیلی در همدان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
- خاتمی، ا (1370)، خصوصیات و ویژگیهای مدیر موفق از نظر دبیران دبیرستانهای اداره آموزش و پرورش منطقه کلاردشت، تهران، دانشکده علوم تربیتی.
- جعفری، م (1377)، بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی در موفقیت مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان زنجان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
- خدیوی، ا (1386)، درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم، تبریز، انتشارات شایسته، چاپ اول.
- خورشیدی، ع(1382)، مدیریت و رهبری آموزشی، تهران، نشر یسطرون.
- رضائیان، ع (1386)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارت سمت، چاپ دوازدهم.
- زالی، ز (1386)، بررسی رابطه نظرات در مورد انگیزهی پیشرفت مدیران و مشارکت دبیران در تصمیمگیری در دبیرستانهای دخترانه عادی شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- زاهدی، ش (1369)، روابط صنعتی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
- زمانی، ع و نصراصفهانی، ا (1382)، نقش مشارکت والدین در مدیرت مدرسه محور در کانادا، وزارت آموزش و پرورش، تهران، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت.
- سیاسی. ع (1370)، نظریههای شخصیت یا مکاتبات روانشناسی، تهران: نشر دانشگاه تهران.
- سیدمحمدی، ی (1376)، انگیزش و هیجان، تهران، نشر دانشگاهی.
- شرمرهورن، جان آروهانت، جیمز جی و ازبورن، رچارد ال (1386)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و همکاران، تهران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
- شهرآرای، م (1374)، مدیریت آموزشی، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی.
- صافی، ا (1387)، سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش، تهران، نشر ارسباران.
- طوسی، م (1372)، مشارکت(در مدیریت و مالکیت)، نشر مرکز آموزشی مدیریت دولتی، چاپ دوم.
- فانیبنادکی، ع (1375)، بررسی انگیزه قدرت و موفقیت در مدیران مدارس غیرانتفاعی و دولتی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
- فرهنگپور، م (1382)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و وجدان کاری کارکنان صنعت برق کرمان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد کرمان.
- قاسمیپیربلوطی، م (1374)، بررسی رابطه انگیزهی پیشرفت با پیشرفت تحصیلی و منبع کنترل در دانشآموزان سوم راهنمائی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- لیفام، م و جیمز، هووئه، ا و جیمز (1370)، مدیریت مدارس(مبانی و تئوریها)، ترجمه محمدعلی نائلی، اهواز، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- محمدیزاده، ر (1377)، بررسی رابطهی انگیزش پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستانهای شهر بم، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
- معین، م (1364)، فرهنگ فارسی معین، چاپ هشتم(مـ ی)، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- موسویدهموردی، ع (1377)، رابطه خشنودی شغلی و انگیزهی پیشرفت با سلامت روانی و مسئولیتپذیری مربیان تربیتی مرد آموزشگاههای اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- میرکمالی، م(1371)، فرآیند تصمیمگیری در سازمانهای آموزشی، مجله مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 2.
- میرکمالی، م و فرخنژاد، خ (1382)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمان آنها در مدارس متوسطه بوشهر و برازجان، مجله مدیریت، شماره 36-35.
- هرسی، پ و بلانچارد، ک(1373)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقهبند، تهران، موسسهی انتشارات امیرکبیر.
- هوی، وین ک و میسکل، سیسل ج(1382)، مدیریت آموزشی، ترجمه میرمحمد سیدعباس زاده، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
- هیکس، هربرتجی و ریگولت، سی(1384)، تئوریهای سازمان و مدیریت، ترجمه گوئل کهن، تهران، چاپ سوم.
- Chusmir. H, 1985, Motivation of managers, is Gendera factor? Psychology of women quarterly, Vol 9, No 1, Mars.
- Fyansl. G and Desai, K.A. 1983, Across_ cultural Eupolration into the Meaninhg of Achievement, Journal of personality and social Psychology. Vol. 27, No, 44.
- Heller. H.W. 1993, Relationship between Teacher Tob satisfaction and Principa Leadership. Journal of school Leadership. Vol.21.
- http:// www.zibaweb.com/Bahman2.htm.
- Jackson S. 1983, Participation in Decision Making AS a Strategy for educimg Tob Related strain, Journak of Applied psychology, Vol. 68.
- Kelly, J, 1969, Organization Behavior, Irwin_ Dorsy series in Behavioral Science.
- Mc clelland. D. C, 1982, Leadership motive pattern and longterm success in management, Journal of Applied psychology, vol 67, No 12 December.
- Morphy. And Lynn G.B. (1995). School_ Based Managementas school Reform, (cerwin_ press), p. 3.
- حسینی، چورسی. (1384). تأثیر روش چند بعدی (ورزش + تغذیه + راهبردهای شناختی) در کاهش وزن و افزایش بهداشت روانی بانوان تبریزی. پایاننامه کارشناسی چاپ نشده، دانشگاه تبریز.
- Apter, M. (2003). Reversal theory: what is it? (www.Reversal theory clossary. Htm.)
- Apter, M. J. (1982). The Experience of Motivation: The Theory of Psychological Reversal, London: Academic Press.
- Jacobson, P. (1974). Proyressive Relaxiation. Chicayo: University of Chicago Press.
- Kerr, J., H. (2001). Counseling Athletos: applying reversal theory. New York, Routledge.
- Kerr. J., H. (2005). Come out come and elite Japanese women's filed hockeg player's experience of emotions and stress. J. of psychology of sport and exercise. V, 6, 251-263.
- Kerr, J. H. and Tacon, P. (1999). Psychological response to different Types of locations and activities. J. of Environmental psychology, 19: 287-294.
- Lafreniere, K. D. Ledgerwood, D. M. and Murgatroyd, S. (2001). Psychopathology, therapy and counseling, in M. J. Apter Motivational styles in Everyday life: A Guid to Reversal Theory Washington, DC: American Psychological Association.
- Lahy. B. Benjamin. (2001), Psychological and Introduction. Boston. New York, Mc Gruw- Hill companies, Inc.
- Males, J. R. (1999). Individual experience in slalom canoeing, in J. H. Kerr. Experiencing sport: Reversal theory, chi Chester: wiley.
- Martin, R. A. Kuiper, N. A. Oling er, L. J. and Dobbin. J. (1987). Stress always bad? Telic versus Par atelic dominance as a stress moderating variable, J, of personality and social psychology 52: 970-982.
- Morris, T. (2002). Sport Psychology: theory, Applications and Issues. New York, John Wiley.
- Morris, T. and summers, J. (1995). Sport Psychology: Theory, Application Chichester.
- Ress, T. and Hardy, L. (2004). Matching socidal support with stressors: Effect on factors underlying performance in tennis. J. of psychology of sport and Exercise, 5: 319-337.
- Svebak, S. and Kerr, J. H. (1989). The role of impulsivity in preference for sport. Personality and Individual Differences, 10: 51-58.
- Shepherd, D. J. and Lee, B. and Kerr, J. H. (2006). Reversal theory: A suggested way forward for an improved understanding of inter personal relationship in sport. J, of, psychology of sport and exercise, 7: 143-157.