بررسی وضعیت تعهد شغلی و اعتماد درون سازمانی در دبیرستان های شهر اصفهان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسید مصطفی بنی طبا 1 , بدری شاه طالبی 2 , فریبا کریمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - 2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - 3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کلید واژه: اعتماد, تعهد, مدیران, تعهد شغلی, دبیران, اعتماد درون سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اعتماد درون سازمانی و تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دبیرستان های دولتی شهر اصفهان، در سال تحصیلی 88-87 به تعداد 138 مدیر و 4130 دبیر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 94 مدیر و تعداد 282 دبیر، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه تعهد شغلی بلاو شامل 40 گویه و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد با 30 گویه بسته پاسخ با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی برای تعهد شغلی 89/0 و برای اعتماد 98/0 به دست آمده است. داده های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی شامل مشخصه های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون هایt ، آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ویژگی های جمعیت شناختی نشان داد که بین مولفه های تعهد شغلی در مدیران بر حسب سن و ناحیه محل خدمت در سطح 0.01≥ p و بر حسب رشته در سطح 0.05≥ p تفاوت معناداری وجود دارد. اما بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p مشاهده نگردید. نتیجه دیگر پژوهش نشان دهنده آن بود که بین اعتماد درون سازمانی در دبیران بر حسب جنسیت، مدرک، سابقه خدمت، سن و ناحیه محل خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p وجود ندارد.
This study reviews the status of trust within the organizational and job commitment of Isfahan school administrators using descriptive research has been done. Statistical research community, including public school administrators in Isfahan, in the 87-88 school year to 138 the number of director and secretary of the 4130 using stratified random sampling method proportional to size number 94 and number 282 Admin Secretary, as the sample were selected. The data collected included a questionnaire including 40 buoy Blav job commitment and trust questionnaire with 30 closed response buoy five degree Likert scale was. Questionnaire reliability coefficients using Cronbach's alpha for the pilot study performed by career commitment 89 / 0 and for the trust in 1998 / 0 is obtained. Data in this study included descriptive statistics statistical characteristics frequency, percentage, mean and standard deviation and inferential statistics in test t, variance analysis and Scheffe test were analyzed. Results showed that demographic characteristics between the components of career commitment in managers by age and level of service in the area where 0.01 ≥ p and degree level by 0.05 ≥ p there is a significant difference. But in terms of gender, qualification and experience of significant difference in levels was observed 0.05 ≥ p. Other research results indicate that it was between internal trust in teachers by gender, diploma, job experience, age and place of work area in significant difference 0.05 ≥ p there.
بهرامی س. (1387). رابطه شفافیت نقش و تعهد شغلی کارکنان دانشکده های دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 2 : 36 – 30.
جعفری ش. (1386). بررسی اعتماد به مثابه خط مشی در مدیریت سازمان و آثار آن
بر تعهد کار کارکنان دستگاه های اجرایی در شهر تهران. پایان نامه
کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه تهران.
چاووشی س م. (1386). بررسی و مطالعه رابطه هوش عاطفی مدیران و میزان اعتماد
زیردستان به آنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
چلبی م. (1385). تحلیل اجتماعی در فضای کنش. تهران : نشر نی، 332 صفحه.
رابینز ا. (1388). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها: سازمان. ترجمه س م
اعرابی، ع پارساییان. تهران : نشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 420 صفحه.
رحیم پور عطاآبادی م. (1383). بررسی رابطه بین شفافیت نقش و تعهد شغلی کارکنان
ستادی سازمان و ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشکده تحصیلات تکمیلی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد
واحد خوراسگان.
زروندی ن. (1388). بررسی رابطه اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های
آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی قم. پایان نامه کارشناسی ارشد. پردیس قم
دانشگاه تهران.
سرمد ز و همکاران.(1388). روش های تحقیق در علوم رفتاری.تهران : نشر آگه،
410 صفحه.
سیف نراقی م، نادری ع. (1388). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در
علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی). تهران : نشر ارسباران، 256 صفحه.
شرتلف م گ. (1387). اعتماد آفرینی : راهنمای مدیریتی برای کسب موفقیت شغلی.
ترجمه ا تابعی، تهران : نسل نواندیش، 102 صفحه.
گال م د، بورگ و،گال ج. (1386). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و
روان شناسی. ترجمه ا نصر و همکاران، جلد دوم، تهران : مرکز چاپ و انتشارات
دانشگاه شهید بهشتی، 1460 صفحه.
گمینیان و. (1381). بررسی رابطه بین آزادی عمل و تعهد شغلی دبیران مدارس
متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشگاه اصفهان.
Callaway P l. (2007). The Relationship Between Organizational
Trust andJob Satisfaction : An Analysis in the U.S.Federal
Work Force (Paperback). Available from:
http://www.dissertation.com [Accessed 1 july 2009].
Covey S R. (2004) . Trust in organizations: A conceptual
framework linking organizational forms, managerial
philosophies, and the opportunity costs of controls. Free
Press; Revised edition (November 9, 2004). 384 pages.
Available from :http://www.amazon.com.[Accessed 1 july 2009].
Ellonen R , Blomqvist K , Puumalainen K. (2008). The role of trust
in organisational innovativeness , European Journal of
Innovation Management Vol.11, pp : 160 – 181Available from:
http://www.emeraldinsight.com.[Accessed 1 july 2009]
Fitzroy T.(2007).The importance of organizational trust.Best
advice forum.Available from: http://www.articlesbase.com
[Accessed 1 july 2009].
Heffernan T, O'Neill G , Travaglione T , Droulers M. (2008).
Relationship marketing: The impact of emotional
intelligence and trust on bank performance. International
Journal of Bank Marketing , Vol. 26 , No. 3, pp: 183-199.
Available from: http://www.emeraldinsight.com.
[Accessed 1 july 2009].
Laka M. (2003).Modelling The Relationship Between.
Organizational Commitment, Leadership. Style, Human
Resources Management. Practices and Organizational
Trust. Available from: http://upetd.up.ac.za.
[Accessed 1 july 2009].
Lee K, Carswell J J , Allen N J.(2000). A meta-analytic review of
occupational commitment: relations with person- and work-
related variables. J Appl Psychol; 85(5): 799-811. Available
from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11055151.
[Accessed 1 july 2009].
Lee. Keyunghwa. Choi, Iksen. (2008). Learning classroom manage
ment Through web –based case instrucetion for Early
childhood teacher Education Early childhood Educ, vol 35:
495-503 Available from: http://wwwspringer.com/science +
Businessmedia.LLC [Accessed 7 jun 2008].
Lewicki R J, Wiethoff C. (2000). Trust, Trust Development, and
Trust Repair. In. M. Deutsch & P.T. Coleman (Eds.), The
handbook of conflict resolution: Theory and practice
(p. 86-107). San Francisco, CA: Jossey-Bass. Available from:
http://www.unm.edu . [Accessed 1 july 2009].
Yilmaz K. (2008). The Relationship Between Organizational Trust
and Organizational Commitment in Turkish Primary
Schools. Journal of Applied Sciences [online], Vol: 8 (12),
PP: 2293-2299. Available from : http://scialert.net
[Accessed 1 july 2009].