مطالعهی ابعاد برنامهی درسی پنهان روشهای تدریس معلمان سال اول متوسطه شهر اردبیل از نظر دانشآموزان دختر
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسحر علیزادهنیری 1 , یوسف ادیب 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد گروه برنامهریزی درسی، تبریز، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه تبریز. نویسنده مسئول
کلید واژه: مهارتهای اجتماعی, برنامهی درسی پنهان, روشهای تدریس, روحیهی علمی, خودپندارهی تحصیلی و نگرش به درس,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و مقایسهی ابعاد برنامهی درسی پنهان (پیامدهای منفی) روشهای تدریس معلمان سال اول متوسطهی شهر اردبیل در دروس زیستشناسی، ریاضی و ادبیات از نظر دانشآموزان دختر در سالتحصیلی 91-1390 بوده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان دختر نواحی 1و 2 در حال تحصیل در پایهی اول متوسطه برابر با 4105 نفر میباشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهی دانشآموزان 352 نفر تعیین شد و از روش نمونهگیری خوشهای برای انتخاب نمونهها استفاده شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی محقق ساخته بوده است که از روایی و پایایی لازم برخوردار بودند. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) میباشد.
The present research aimed of studying and comparing the hidden curriculum dimensions (negative outcomes) in biology, mathematics and literature lessonsfrom the female students' point of view in Ardabil city in 2011-2012. The statistical population included 4105 first-grade female students, out of which 352 students were chosen as sample size using Cochran's formula. The method of sampling was cluster sampling. To gather the data a researcher made questionnaire that had acceptable reliability and validity was used. The descriptive and inferential statistics (MANOVA) were used to analyse the data. The results showed that the hidden curriculum dimensions of teachers` method of teaching in biology mathematics and literature in terms of (scientific spirit, social skills, academic self-concept and attitude toward the lessons) were in the intermediate level. So it can be said that there was a significant difference among all hidden curriculum dimensions.
