ساختار عاملی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی (MAB)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاکبر رضائی 1 , بدری شاطالبی 2 , زهره اسماعیلیان 3 , علیرضا محسنی اژیه 4
1 - استادیار دانشگاه پیام نور- گروه علمی روانشناسی
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - کارشناسیارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
4 - کارشناسیارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (نویسنده مسئول)
کلید واژه: ساختار عاملی, استعداد, مقیاس کلامی, مقیاس عملی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی نسخه فارسی مجموعه آزمون های استعداد چند بعدی (MAB) در جامعه دانشجویان بود. ابتدا MAB به زبان فارسی ترجمه شد. سپس به زبان انگلیسی برگردانده شد و با نسخه اصلی جهت شناسایی و اصلاح شکافهای بین نسخه ترجمه شده و نسخه اصلی مقایسه شد. در نهایت پس از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات، آزمون نهایی بر دانشجویان گروه نمونه شامل315 نفر از دانشجویان علوم انسانی و پایه دانشگاه پیام نور مرکز تبریز اجرا شد. در این پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس بر روی 10 خرده آزمون MAB اجرا شد. بررسی نمودار اسکری کتل و تحلیل موازی هورن حاکی از آن بود که راه حل دو عاملی مناسب است. نتایج به وضوح دو عامل را نشان دادند. عامل اول 24/41% و عامل دوم در حدود 98/14% واریانس مجموعه آزمون ها را تبیین می کردند. همانند مقیاس اصلی، این عوامل بر اساس محتوای غالب آزمون ها، مقیاس عملی و کلامی نامگذاری شدند.
The purpose of the present research was to investigate the factorial structure of Persian version of the Multidimensional Aptitude Battery (MAB) in students’ population.First, the subtests were translated into Farsi. Then, it was retranslated into English and compared with the original version to find and correct the gaps between the translated version and the original version. Finally, after the pilot study and resolving the mistakes, the final subtests were carried out for sample group consisting of 315 students studying in Humanities and basic Sciences in Tabriz Payame Noor University.In this study, Confirmatory Factor Analysis (CFA) and also Exploratory Factor Analysis (EFA) were conducted on the 10 subtests of the MAB, using a Principal Component Analysis, with Varimax Rotation. Cattell’s scree plot and Horn’s parallel analysis indicated the two factor solutions. The results showed the two factors clearly. The first factor accounted for 41.24 % and the second factor about 14.98 % of the variance in the subtests set. As the original scale, these factors were called Performance and Verbal scales, according to subtests contents.
ایروانی، غ.، (1384). "شناسایی عوامل سازمان و شغلی استرسزای کارکنان امور مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
پیفر، و.، (1387). "استرس و روشهای مقابله با آن"، ترجمه آ.، افروز و م.، نقیبیراد، نشر فرهنگ اسلامی، [چاپ ششم]، تهران.
خلیفه، ع.، (1378). "بررسی روان شناختی تحول ارزشها"، ترجمه ح سیدی، انتشارات صفوه؛ تهران.
خلیلی، ع.، (1386). "رابطه بین شیوههای تصمیم گیری و نظام ارزشی مدیران مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهرستان آباده"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
رابینز، اس پی (1388). "تئوری سازمان. ساختار، طراحی و کاربرد"، ترجمه م لوانی، انتشارات دانشگاه تهران، [چاپ دوم]، تهران.
رضایی، م.، (1389). "پژوهشی در ارزشهای اجتماعی"، http://www.noormags.com، دسترسی: 18/2/89
زارعی متین، ح.، (1384). "تبیین الگوی فرهنگ سازمانی براساس ارزشهای اسلامی در محیط و نقش آن بر رضایت شغلی"، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
سمیعی، ف.، و نشاط دوست، ح.، (1384). "بررسی رابطه بین نظام ارزشها و خلاقیت در دانشجویان"، سال اول دانشگاه اصفهان.
شریفی، م.، (1382). "بررسی سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
شکر خدایی، ن.، و باطنی پور، م.، (1388). "بررسی میزان استرس شغلی در میان کارگران شرکت مهنام جم کاشان"، مجله دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ج1.
قدسی، احقر (1386). "بررسی نقش جو سازمانی مدرسه در استرس شغلی مشاوران دوره متوسطه تهران"، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
کودرون، ل.، (1385). "استرس را به زانو درآوریم"، ترجمه ف.، صالحی، انتشارات طلایه، تهران.
لوکر، ت.، وگرگسون، ا.، (1385). "خودآموز مدیریت استرس"، ترجمه م ژکان، نشر دانژه، تهران.
محمدی، م.، (1382). "بررسی عوامل استرسزای شغلی دبیران تربیت بدنی شهر رشت"، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان.
نجفیپور، م (1386) "مجموعه کتابهای سلامت روان (2)"، انتشارات نسل نو اندیش، [چاپ اول]، تهران.
نیکوگفتار، م.،(1386). "رابطه بین سلسله مراتب ارزشها و سلامت عمومی" http://www.noormags.com.
هاشمزاده اورنگی، م.، و بهرهدار، م.، (1389). "استرس شغلی و رابطه آن با سلامت روان در کارکنان بیمارستانهای شهرشیراز"، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، پاییز و زمستان، پیاپی 22-23.
Atkins, T., (1990). The Relationship Among uses of time Management techniques source of stress in high school principals: Dissertation Abstract: University of connecticut.
Copta, j., (2002). Astudy of the factors affecting job, Related stress and Rel ation ship between its at health Hochen T 2006 The stady of sirvirioes Employee job stress for privatization of government enter pras-case of Taiwan fertilizer company Empleyee misters Thesis-Human resource management department.
Kline. Karin.,(2005). Corporate values as multi –domain. Multi domain. Antecedents of leader behavior. at www. proquest.com (6)
Kuhnert, F., and pulmer, T., (1999). Effect of the work environment on the relationship between job security and self reported helth, Jornal of assessment and rehabilitation pp.
Leary, F., (1986). Stress, time management and selected demographic factors: Ph.D. Dessertation.
Lee, ch., (2001). The Relation ship between external environ ments and teacher, stress, The Chinese university of nongkong, DAL-A 62/09. P.2939 may 2002.
Macan, T., (1994). Time Management: test a model, Journal of applied psychology, 1994, 79 (3): 381-391.
Mussig, D.J.,(2003). A research and skills training frame work for values-driven leadership. Available at www.Emerald.com (1-9).
Schwartz, S.H., & Melech, G., (2001). Extending the cross- cultural validity of the theory of basic human values whit different method of measurement journal of cross, Cultural psychology, 32.
Strike, I. H., (2004). An investigation of leadership practiesesand jop. Related stressors of selected texas 5 A high school principlas, texas A 8 M unireversity.
Smit, F., & kaminstein, A and makadok, s., (1995). Workers’ with type tendencies, jornal of management.
Weidner, P.E. (2002). stress and the teache: A comparison of job related stress Among Public and pirvate elementary teacher, Loyuola university of Chicago.
Xie, JL & Schaubroeck, J., & Lam, SS.(2008). Theories of job stress and the role of traditional values:a longitudinal study in China, American Psychological Association.