رابطه بین انگیزة پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمانی آنها در مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاسداله خدیوی 1 , رقیه علیجانی فرید 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: اثربخشی, انگیزة پیشرفت, انطباق با محیط, تحقق اهداف, انسجام سازمانی وتداوم,
چکیده مقاله :
هدف عمده پژوهش حاضر تعیین رابطه بین انگیزة پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهرستان مرند از نظر دبیران در سال تحصیلی85 ـ 84 بوده است.جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه مدیران و دبیران به ترتیب به تعداد92 و 1278 نفربوده است حجم نمونه براساس جدول مورگان برای مدیران و معلمان به تعداد 73 و 127 نفر بوده شیوه نمونه گیری از نوع طبقهای نسبتی بوده است .برای بررسی پرسش ها و فرضیه های پژوهش از دو ابزارانگیزﺓ پیشرفت واثر بخشی سازمانی استفاده گردیده است در خصوص روائی پرسشنامه ها ازنظرات متخصصین استفاده شده و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان90/0 برای پرسشنامه انگیزﺓ پیشرفت و مقدار86/0 برای پرسشنامه اثربخشی سازمانی محاسبه گردیده است.نتایج حاصله نشان داد که: 1. وضعیت اثر بخشی سازمانی مدیران مدارس در حد بالای متوسط و انگیزﺓ پیشرفت آنهادرحدبسیارزیاداست. 2. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران واثر بخشی مدارس آنهادر کل رابطه مستقیم وجود دارد. 3. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران با تحقق اهداف درمدارس وتداوم آموزش همبستگی مستقیم وجوددارد. 4. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران با انطباق مدارس آنها با محیط و انسجام در سازمان آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.
The purpose of this study was to investigate Marand high-school teachers' attitudes toward the relationship between managers' progression motivation and their organizational effectiveness in 2005-2006. The Statistical populations of the study include 92 managers and 1278 teachers. The sample size according the Morgan table was 73 and 127, for managers and teachers, respectively. Stratified sampling was used. Two questionnaires for progression motivation and organizational effectiveness were used. The validity of the questionnaire was based on expert opinion and the reliability for progression motivation and organizational effectiveness questionnaire Cornbach's alpha test was utilized and was 0.90 &0.86 respectively. The results of the study indicated that: High-school managers' organizational effectiveness is higher than average and their progression is high. There is direct relationship between managers' progression motivation and their school effectiveness, at high-schools. There is no relationship between managers' progression motivation and goal attainment and educational continuity. There is significant relationship between managers' progression motivation and their school conformity with the environment and organizational integrity.
-الوانی ، م ،1371 ، مدیریت عمومی ، تهران ، نشر نی .
-اورعی یزدانی، ب(1372 )انگیزه توفیق طلبی عامل خود کنترلی و کارآفرینی، مجله دانش مدیریت، شماره 26.
-بال، س ، 1373 ، انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه علیاصغر مسدد. انتشارات دانشگاه شیراز.
-پارسا، م ، 1376 ، روانشناسی انگیزش و هیجان، تهران، انتشارات سخن .
-پایدار، ز ، 1378 ، رابطه کسب مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و ثبات کارکنان ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده علوم تربیتی.
- پرداختچی،م ، 1374 ، مدیریت آموزش به عنوان حرفهایی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره 13 .
- توتونچیان ، م ،1374 ، میل به کسب قدرت رمز موفقیت مدیران است ، مجله مدیریت امروز، شماره دوم .
- توکلی ، ا ، 1373 ، بررسی رابطه بین انگیزش ، اسناد علی و پیشرفت تحصیلی در همدان ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، دانشکده علوم تربیتی .
- حاجی شوره ، م ،1373 ، ویژگیهای مدیران اثر بخش در مدارس متوسطه پسرانه شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
- حسن پور، ت ، 1377 ، بررسی سبکهای رهبری مدیران و ارتباط آن با اثر بخشی مدرسه براساس مفروضات تئوری اقتضایی فیدلردر مدارس ابتدائی پسرانه دولتی اردبیل، دانشگاه تربیت معلم ، دانشکده علوم تربیتی.
- خیاط جدیدی، م ،1381، بررسی رابطه سلامت سازمانی با اثر بخشی در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 80-81 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
- رابینز ،ا . پی ، 1374 ، مدیریت رفتار سازمانی ، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان ، تهران ، مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. موزش م
- رئوفی، م، 1381 ، مدیریت عمومی و آموزشی، مشهد ، انتشارات رواق مهر.
- شاین ، ا ، 1370 ، روانشناسی ساز مانی ، ترجمه ابوالفضل صادق پور و حبیب الله بهزادی ، تهر ان ، انتشارات دانشگاه تهران.
- شهر آرای، م ، 1374 ، انگیزه پیشرفت در زنان بررسی پژوهش در نیمه قرن اخیر، مجله علوم اجتماعی و انسانی ، دانشگاه شیراز، دوره یازدهم، شمارههای اول و دوم .
- شیرازی، ع ، 1373 ، مدیریت آموزشی، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی.
- شیرازی ، ف ، 1376 ، بررسی برخی از عوامل مرتبط با اثر بخشی در دبیرستانهای نظام جدید شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- عسگریان، م ، 1378 ، روابط انسانی و رفتار سازمانی، تهران، انتشارات امیر کبیر .
- علاقه بند ، ع ، 1371 ، مقدمات مدیریت آموزشی ، تهران ، انتشارات بعثت.
- فانی بنادکی، ع ، 1375 ، بررسی انگیزه قدرت و موفقیت در مدیران مدارس غیر انتفاعی و دولتی شهر شیراز، پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی .
- قاسمی پیر بلوطی ، م ، 1374 ، بررسی رابطه انگیزۀ پیشر فت با پیشرفت تحصیلی و منبع کنترل در دانش آموزان سوم راهنمائی شهر اصفهان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- کورمن، آ ، 1976 ، روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه حسین شکرکن، چاپ اول تهران ، انتشارات رشد.
- کوکلان ، هو،1370 ، مبانی رفتار سازمانی ، مقاله های در باره رفتار سازمان ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی .
- کولانچی ، م ، 1374 ، بررسی نظرات معلمان دخترانه درباره شیوه های کنترل و نظارت مدیران آموزشی کارآمد در شهر همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- کولوبندی ، ع ، 1374 ، معیارهای هفت گانه برای ارزشیابی اثربخش ، مجله تدبیر ، شماره 56.
- لاکت، ج ، 1372 ، مدیریت اثربخش ، ترجمه سید امین الله علوی، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی .
- محمدی زاده ، ر ، 1377 ، بررسی رابطه انگیزۀ پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستانهای شهر بم ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- موسوی جوردی، ن ،1378 ، بررسی تاثیر ثبات مدیریت براثر بخشی مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 12شهر تهران ازدیدگاه مدیران و معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
- موسوی ده موردی، ع ، 1377 ، رابطه خشنودی شغلی و انگیزۀ پیشرفت با سلامت روانی و مسئولیت پذیری مربیان تربیتی مرد آموزشگاههای اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
2- میر کمالی ، م ، 1371 ، انگیزش در سازمانهای آموزشی ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره 1، فصل بهار.
- میرکمالی، م ، 1373 ، رهبری و مدیریت آموزشی ، تهران ، نشر ورامین .
- میر کمالی، م ، 1375 ، مشارکت درتصمیم گیری در امور آموزشی و هم بستگی آن با اثر بخشی و کارآیی سازمانهای آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 37.
- میر کمالی ، م و فرخ نژاد، خ ، 1382 ، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثر بخشی سازمان آنها در مدارس متوسطه بوشهر و برازجان، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 36- 35 .
- نائلی ، م ، 1373 ، انگیزش در سازمانها ، اهواز ، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- هاشمی ، ک ، 1373 ، عناصر انگیزش مدیران صنایع ایرانی در انتخاب استراتژیهای رشد ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت ، دانشگاه شیراز.
- هرسی ، پ و بلانچارد ا. ک ، 1372 ، مدیریت رفتار سازمانی ، کاربرد منابع انسانی ، ترجمه علی علاقه بند ، تهران ، انتشارات امیرکبیر.
- هوی و. ک و میسکل. س، ( 1371 ، تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ترجمه سیدعباس زاده میرمحمد، جلد دوم، ارومیه، انتشارات انزلی.
- Bruger, M,1993,personality, brooksc ole, Mc Graw- Hill ,Inc
- Cameron. K & Whetten. A.D,1993,organization Effectiveness ، A comparsion of Multiple models New york ، Academic
- Chusmir. H,1985,Motivation of managers ، is Gendera factor?,psychology of women quarterly, Vol9,No1,Mars
- Dubron J. A,1997, Fundamental of organizational Behavior, New York ، Thomson
- Etzioni A ,1964, Modern organization ، NJ ، Eng Lewood cliffs, prentice_Hall
- Fyans & D ,1983,Cross-Cultural Exploration into The meaning of Aclivement , Journal of personality and social psychology ,Vol. 44, pp.23
- Gary L. j & Stark A.F,1988, Organizational Behavior ، Concept and applications, Merril publishing company.
- Hellriegl. D & Slocumw. J,1987, Management,New York ، Addison Inc
- Hoy. v & cisil. J. M,1991, Theory ,Research and practice in educational administration ,Mc Graw- Hill ,Inc
- Kelly, J ,1969,Organizational Behavior , Irwin- Dorsy series in Behavioral Science
- Mc clelland. D. C, 1961, The Achiving socity, N,J ، princeton , van nostrand
- Mc clelland. D. C ,1982, Leadership motive pattern and longterm success in management , Journal of Applied psychology, vol 67, No12December
- Miner.J.B,1992,Industerial organization of psychology,New York ، Mc_ Graw_Hill
- Moeher,M.L and Kleiber,D. A,1981,The growing of achievement motivation , American psychology,Vol.36,pp.787-793.
- Murray. H. A,1983,Exploration in personality , New York ، Oxford University press
- Reynolds.D & cuttancpeter. P,1992, School Effectiveness ,New York ، Lcassel
- Robbins. S. P ,1987, organizational Theory , Structure, Design and application , NJ ، prentice – Hall Ie 2ed Edition
- Robbins. S. P ,1993, organizational Behavior, (N.J ، Prentic_Hall)
- Schiffman. L. L, 1987, Consumer Behavier, Prentice-Hall Incpp 81-103
- Townsend.T,1994, Effective schooling for community ، core plus education
Waynek & Feldman.J ,1987, Organizational ,Ealth ، The concept and itsmeasure , Journal of research and2 development in Education, No. 4, P ،
_||_