بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در دبیرستانهای دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-87
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمد علی فرنیا 1 , مینا حسنپورپروین 2
1 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی.
کلید واژه: سازگاری, مدیریت مشارکتی, یکپارچگی, : فرهنگ سازمانی, درگیر شدن در کار, مأموریت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در دبیرستانهای دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-87 انجام شد. برای نیل به هدف فوق هشت فرضیه ، تدوین و مورد آزمون قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل 78 نفر مدیر و 1599 نفر دبیر، در نواحی پنجگانه مقطع متوسطه دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-87 میباشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 65 نفر مدیر و 325 نفر دبیر محاسبه گردید و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، نظرخواهی شد. برای جمعآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مشارکتی استفاده گردید. تحلیلها با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان دادکه رابطه معنیداری بین درگیر شدن در کار، یکپارچگی، سازگاری و مأموریت با مدیریت مشارکتی از دیدگاه مدیران و دبیران وجود دارد.
The main objective of the study is to investigate the relationship between the organizational culture and participative management in girls high-school in Tabriz.1387-88.To obtain the objective the study deals with and tests eight hypothesis. The method of the study was descriptive-correlation. The statistical population included 78 managers and 1599 teachers in girls high-school in fifth district of Tabriz .using cochrans adjusted formula the sample size was 65 managers and 325 teachers. In order to collect the data two questionnaires, namely one standard (the Denison model)and a researcher made questionnaire were used. Both descriptive and inferential statistics were used. For data analysis Pearson s correlation and SPSS software was used. The results showed that there was significant relationship between involvement, integration, consistency and mission with participative management from managers and teachers view.
