بررسی رابطه بین سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهرستان کلیبر و ناحیه 2 تبریز با رضایت شغلی معلمان در سالتحصیلی 90-89
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصادق ملکی آوارسین 1 , رقیه قصابی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد گروه رشته مدیریت آموزشی، تبریز، ایران. * نویسنده مسئول
کلید واژه: رضایت شغلی, سلامت سازمانی, دوره متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهرستان کلیبر و ناحیه 2 تبریز با رضایت شغلی معلمان در سالتحصیلی 90-89 بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان به تعداد 871 نفر بود که حجم نمونه از طریق جدول مورگان 346 نفر برآورد وبه روش تصادفی نسبتی انتخاب و آزمون سلامت سازمانی OHI و رضایت شغلی JDI بر روی آنان اجرا شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و t تست نشان داد که: بین سلامت سازمانی در سطح نهادی، با رضایت شغلی معلمان رابطه معنیداری وجود ندارد ولی در سطح اداری وفنی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین سلامت سازمانی شهرستان کلیبر و ناحیه 2 تبریز و مدارس دخترانه و پسرانه تفاوت معنیداری وجود داشته ولی از نظر رضایت شغلی بین این دو منطقه تفاوت وجود نداشت.
The present research surveyed the relationship between organizational health and teachers’ job satisfaction at high schools in Kaleibar high-school and the second district of Tabriz in 2010-2011. The research method was descriptive - correlation. The statistical population was 871 teachers, among which 346 people was chosen using the Morgan's table. The sampling method was ratio simple random sampling. To gather the data two standard questionnaires namely (OHI) and (JDI) for organizational health and job satisfaction respectively were used. To analyse the data descriptive and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient, and T-Test) were used. The sesuls showed that there was no meaningful relationship between organizational health and teachers` job satisfaction institutional level, but there was meaningful relationship in administrative and technical level. The results also showed that there was a meaningful difference in regard to organizational health in kaleibar and second district of Tabriz, male and female schools, but there was no significant difference between the two areas in the case of job satisfaction.
اندرودی، ر، (1381) بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی
بیکزاد، ج، سرمست، ب، خویشی، ب، (1388) بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزشوپرورش مراغه، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره دوم صص. 192-175.
جهاندیده، ع، (1388)، www.nasserjahan-albadi-blogfa.com
حسینیان، ش و مجیدی، ع و حبیبی، ص، (1386)، عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتقای تعهد سارمانی کارکنان کلانتریهای تهران بزرگ، فصلنامه دانش انتظامی، سال نهم شماره 2، صص.25-9.
حسن زاده، م، (1389)، بررسی رابطه بین سلامت اداری با عدالت سازمانی در اداره گمرگ استان ایلام، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
رحیمی پردنجانی، ع،( 1379)، بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی استان چهارمحال بختیاری، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
ساعدی، سارا، (1389) رابطه کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با خشنودی شغلی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
سلیمانی، نادر (1389)، بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستانهای استان تهران براساس الگوی هوی و فیلدمن، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره 4، صص 23-44.
عزیزی مقدم، ا، (1388)، بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد، فصلنامه دانشور رفتار، شماره 36.
علاقهبند، ع، (1378)، سلامت سازمانی مدرسه، فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش، شماره 21
صص. 33-14 .
علیمرادی رابری، ح، (1379)، بررسی سلامت سازمانی وعوامل مرتبط با آن در مدارس متوسطه شهرستان بافت، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه باهنر کرمان.
قدسی، ا، (1385)، بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی معلمان دبیران دوره راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیموتربیت، شماره 2، ص9.
قنبری کوهنجانی (1377)، ف، بررسی وضعیت سلامت سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیرانتفاعی شهرستان شیراز از دیدگاه معلمان، پایاننامه کارشناسیارشد.
هوی، و، میسکل، س، (1382)، تئوری وتحقیق وعمل در مدیریت آموزشی، ترجمه سیدعباس زاده، م. ارومیه، انتشارات انزلی.
هوی وولفولک، وین.ک،(1990)، www.fekrenoTorg.com
Adeniyi Omoyemiju, M. (2011). www.sciedu.ca/wje.
Alman, D. (2010). http://knol.google.com
Barnes, Kevin, Michel (1994) the organization Health of middle schools trust, and decision participation work environment.Degree: E.D.D
Begley, T. M., & Czajka, J. M. (1993). Panel analysis of the moderating effects of commitment on job satisfaction, intent to quit, and health following organizational change. Journal of Applied Psychology, 78(4), 552-556.
Boone. (2010). www.ncef.org/rl/index.cfm.
Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligenc Leadership, N. J. Erlbaum
Dejoy& Wilson.(2007). Organiztional health Promotion: Broadeningthe hrizon of workplace health Promoting. Health Facility Management UAS
French, J. RD, & Caplan. R. D.(1973).organizational. Stress in indvidual strain newyork: AMA
Fatness, L. E. (2003). Job Satisfaction: Sage Publications Thousand Oaks London NewDelhi.
Jennifer, M. George & Gareth R. Jones (1999). Organiztional Behavior understanding, USA newyork, Assion Wesley
Lynden, J & Klingle. W. (D’s 2000). "Supervising organizational health" .supervision journal, pp: 3-5 Cited in refrence.
New ll. S. 2000.the heal tgy organization, London, organizational health, superdision journal, vol61, p192.
Spector, Peter. (2007). Job satifaction, sage Publications, Thousand oaks London New Dehli
Wayne, K. (1986).organizational healh thconcept and journal of research and development ineducation, rd, 20namber summer, p: 30