بررسی رابطه مؤلفههای سازمان یادگیرنده با نگرش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز نقده در سالتحصیلی 89-1388
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیّدداوود حسینینسب 1 , اسداله خدیوی 2 , عبداله موسیزاده 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - عضو هیئت علمی پژوهشکده کاربردی تعلیم و تربیت
3 - کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده, یادگیری, کار آفرینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه مؤلفه های سازمان یادگیرنده با نگرش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان نقده در سالتحصیلی 89- 88 اجرا شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع به صورت توصیفی– همبستگی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته سازمان یادگیرنده و نگرش کارآفرینی استفاده گردیده است که پس از تأیید روایی طی یک آزمون مقدماتی بر روی40 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سازمان یادگیرنده 93% و پرسشنامه 80% بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان نقده به تعداد کل 3970 نفر که 2233 نفر آن دانشجوی دختر و 1737 نفر دانشجوی پسر تشکیل می دهد از این تعداد 350 نفر دانشجو به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. نمونه آماری دانشجویان دختر و پسر به نسبت جمعیت هر طبقه به ترتیب 196 نفر دختر و 154 نفر پسر بدست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در دانشگاه پیام نور در حد متوسط و همچنین وضعیت نگرش کارآفرینی دانشجویان در دانشگاه پیام نور در حد بالا می باشد. در بین مؤلفه های سازمان یادگیرنده، مؤلفه تفکر سیستمی بیشترین رابطه را با نگرش کارآفرینی دانشجویان نشان می دهد. علاوه بر این بین مؤلفههای قابلیت شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی با نگرش کار آفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بطور کلی بین سازمان یادگیرنده و نگرش کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد.
This research has been done to examine the relationship between the components of learning organization with entrepreneurship attitude of students’ in Naghadeh payam noor university during 2009-2010 educational year. The method of the research considering its goal is functional and considering its type is descriptive–correlation. For gathering the data, two questionnaires were used: Both of them were made by the researcher on learning organization and entrepreneurship attitude questionnaires. After validity-reliability verification through a pre examination on 40 students’ using alpha cronbach formula, the results were: 0.93 for learning organization questionnaire and 0.80 for entrepreneurship attitude questionnaire. The statistical population for this research was male and female students in Naghadeh payam noor university. It is 2233 female students’ and 1737 male students’ (total 3970). The 350 students’ were selected as statistical sample according to cochran formula. The statistical sample in accordance with the total number of each group is 196 female and 154 male students’. The findings of the research showed that the components of learning organization at university were average, also the students’ entrepreneurship attitude was high. Among the components of learning organization, system thinking showed the most correlation with students’ entrepreneurship attitude. Furthermore, among the components of personal mastery, mental models, shared vision, team learning showed direct and meaningful correlation with students’ entrepreneurship attitude. All in all, a direct and meaningful correlation was seen between the learning organization and the students’ entrepreneurship attitude.
احمدپور دارایانی، محمود (1387). کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)، تهران: نشر جامی [چاپ هشتم].
تقیزاده، هـوشنگ و تاری، غفار (1386). بررسی ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده در یک سیستم تولیدی (مطالعه موردی)، فصلنامه علوم مدیریت، سال اول، شماره1.
حسینی، سیدمحمود و عزیزی، بهارک (1386). بررسی عوامل مؤثر در توسعه روحیه و مهارتهای کارآفرینی در میان دانشجویان سال آخر دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، مجله علوم کشاورزی ایران، دوره 2– 38، شماره 2.
حسینیلرگانی، سیدهمریم (1387). آموزش کارآفرینی در هزاره جدید: زیر ساختی برای اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی شماره 50.
زالی، محمدرضا (1385). توسعهی عناصر پنجگانهی یادگیری سازمانی، انتشارات دانشگاه تهران.
سبحانینژاد، مهدی و همکاران (1385). سازمان یادگیرنده، تهران نشر یسطرون.
صمدآقایی، جلیل (1380). تکنیکهای خلاقیت فردی و گروهی، مدیریت دولتی، [چاپ اول].
قربانیزاده، وجهاله (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش، تهران: انتشارات بازتاب.
مارکوارت، مایکل (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده، ترجمه: محمدرضا زالی، تهران: مرکز انتشارات کارآفرینی دانشگاه تهران، [چاپ ارک].
محمود زاده، محمد (1384). بررسی میزان آمادگی سازمانهای آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
مجتهدی، مهشید (1387). بررسی ارتباط بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده با میزان کارآفرینی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه.
مصحف، هـایده (1384). بررسی تأثیر مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی و انتخاب شغلی بر تغییر نگرش و افزایش رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
مصطفوی، بهکام (1388). بررسی مؤلفههای سازمان یادگیرنده در مدارس متوسطه و رابطه آن با میزان خلاقیت دبیران ناحیه یک شهر ارومیه، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
موسوی، مریم (1386). بررسی رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده با اثر بخشی مدیران مقطع راهنمایی از دیدگاه دبیران منطقه چهار تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Bath, G.D., zaveri, J., (2002). “The role of decision support systems in organizational learning”; Decision support system; No. 14.
Craw ford, L.M., (2004). High school leadership principal: practice and Believes with in the learning organization, UMI proquest digital dissertation full citation and Abstract, Dal A65104, pil 89.
Davis, D., (2005). The learning organization and its key factors in firm performance, (Ph.D.) UMI proquest dissertation the university of Wisconsin – Milwaukee
Fu Tony, Yu lai., (2001).“Toward a The Entrepreneurial state”, International journal of social Economics,vol. 28, No. 9.
Hong, J.C., Kuo, C.L., (1999). “Know ledge management in the Learning organization”; The Learning and organization Development Journal; Vol. 24, No. 4.
James, C.R., (2003). “Designing Learning organizations”; organizational Dynamics; Vol. 32, No. 1.
Lin, H., (2004). A study of learning organization and faculty development in Higher Education, umipro.
Mehra, K., Dhawan, S.K., (2003). “Study of the process of organizational learning in software firms in India”; Technovation; No. 23.
Molleman, E., Broekhuis, M., (2001). ”Sociotechnical systems: towards an organizational learning approach”; journal of Engineering and Technology management; No. 18.
Rasheed, H.S., (2000). Developing entrepreneurial potential in youth: The effect of entrepreneurial education and renter, Available at: http://www.coba.usf.edu.