بررسی رابطهی بین هوش فرهنگی با بهرهوری مدیران در مدارس شاهد استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیّد داوود ح سینینسب 1 , وریا قادری 2
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
کلید واژه: آذربایجانغربی, بهرهوری, مدیران مدارس, هوش فرهنگی, مدارس شاهد,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش فرهنگی با بهره وری مدیران در مدارس شاهد استان آذربایجانغربی بوده است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس شاهد استان آذربایجانغربی است. حجم نمونه در این پژوهش تعداد 41 نفر مدیر و 246 نفر معلم می باشد که به ازای هر مدیر، به طور تصادفی پرسشنامه ی بهره وری در اختیار 6 معلم قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه های هوش فرهنگی و بهره وری می باشد. برای جمع آوری داده های هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامه ی استاندارد و برای تعیین میزان بهره وری مدیران از پرسشنامه ی محقق ساخته، استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین هوش فرهنگی و مؤلفه های آن (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) با بهرهوری مدیران، رابطه ی مثبت و معنی دار وجود دارد. یافته های دیگر پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای هوش فرهنگی و هم چنین بهره وری با توجه به عوامل دموگرافیک شامل سابقه ی خدمت، سطح تحصیلات، جنسیت و مقاطع تحصیلی رابطه ی معنی داری وجود ندارد.
The aim of this research is to investigate the relationship between cultural intelligence and the Shahed school principals, productivity in West Azerbaijan province. The research method was a descriptive correlation. Statistical population of the research includes the principals of the Shahed schools in West Azerbaijan which includes 41 principals. Since the statistical population is limited, so all the population will be considered as sample size. For each manager six teachers were selected. To collect the data two forms of questionnaires namely: cultural intelligence and productivity were used. For analyzing the data both descriptive and inferential statistics were used. Findings show that there is significant and positive relationship among cultural intelligence, and its aspects (Meta-cognitive, Cognitive, Motivational, and Behavioral) with productivity of the principals. Other findings indicate that there isn’t significant difference between cultural intelligence and productivity of the managers based on their service records, the genders and the level of education.
اسدی، حسن (1380). رابطه فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامیایران، مجله علمی- پژوهشی حرکت، دانشگاه تهران، شماره 7.
احمدی، پرویز (1380). طراحی مدل بهبود بهرهوری نیروی انسانی با نگرش مدیریت بهرهوری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
پاداش ستوده، سیده فاطمه (1380). بهرهوری سازمان تربیت بدنی، انتشارات علم و ورزش، [چاپ اول]، تهران.
پرهیزگاری، جعفر (1389). بررسی رابطهی هوش فرهنگی با اثربخشی و سبکهای تعارضمدیراندانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهر ارومیه، پایاننامه کارشناشیارشد، دانشگاه ارومیه.
تسلیمی، محمد سعید؛ قلی پور، آرین؛ وردینژاد، فریدون و من آلآقا، میترا (1388). ارائهراهکارهاییبرای ارتقاء هوشفرهنگی مدیران دولتی در امور بینالمللی، پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره چهارم.
خدابخش، عباس (1375). طراحی الگو و سنجش بهرهوری در حمل و نقل جادهای کالا. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
خدیوی، اسداله؛ کلانتری، رضا (1387). رابطهی خلاقیت فردی مدیران با بهرهوری کارکنان اداری مدارسراهنمایی، فصلنامه پویش، مرکز پژوهشی تعلیموتربیت کاربردی تبریز، سال اول، شماره 3 و 4.
رهگذر، حسن (1381). بررسی نگرش مدیران و کارشناسان (آموزشی، پژوهشی، اداری-مالی)دانشگاهشیراز نسبت به عوامل موثر بر بهرهوری کارشناسان، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
سازمند، بهاره (1384). فرهنگ و حقوق بشر در پرتو جهانی شدن، فصلنامه راهبرد، شماره 36.
طاهری، شهنام (1385). بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، [چاپ یازدهم]، تهران: نشرهستان.
عباسعلیزاده، منصوره (1387). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر انگیزهی توفیق طلبی مدیران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
فاطمی، سید محسن (1385). انواع هوش، انجمن روابط عمومی ایران، قابل دسترس در:
www. Persianblog.ir
فیاضی، مرجان (1385). هوش فرهنگی نیاز مدیران در قرن تنوع، ماهنامه تدبیر، شماره 172.
فرجی، حمیده (1389). رابطهی فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران دبیرستانهای دخترانهاستاناردبیل، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه.
قلیپور، آرین (1386). مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی)، تهران: انتشارات سمت.
کاظمی، معصومه (1387). بررسی رابطه هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان جامعهالمصطفیالعالمیه، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
مشبکی، اصغر و تیزرو، علی (1388). تاثیر هوش هیجانی و هوش فرهنگی بر موفقیت رهبراندرکلاسجهانی، پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره سوم.
مشبکی، اصغر و راموز، نجمه (1385). هوش فرهنگی اکسیر موفقیت مدیران در کلاس جهانی، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
معصومی جشنی، روحاله (1388). ارتباط عوامل آموزشی-انگیزشی با بهرهوری اداره کلتربیت بدنیاستان فارس، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه.
میرکمالی، سیدمحمد و میرصنایع، ژاله (1380). کنکاشی در بهرهوری و ارائه الگو برای اندازهگیری آن در سازمانهای آموزشی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 28.
ناظم، فتاح (1379). رابطه سبک رهبری و جو سازمانی با بهرهوری خدمات مدیرانآموزشگاهها (در دبیرستانهای شهر تهران) به منظور ارائه الگوی مدیریت مناسبآموزشی، رساله دکتری،دانشگاه تهران.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ حسینی، ابوالحسن (1386). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اثربخشیگروهی،مرکز نوسازی و تحول اداری، تهران: دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی.
یوسفی، رضا (1387). رشد بهرهوری در شرکت پارس سویچ و مقایسه آن با برنامه چهارمتوسعه، هفتمین همایش کیفیت و بهرهوری در صنعت برق، تهران، خرداد ماه.
Alon, L., (2005). Global Leadership success through emotional andcultural intelligence, Kelly, school of business, business Horizons, No.48, 501-512.
Amiri, A., & Moghimi, S.M., Kazemi, M., (2010). Studying the RelationshipbetweenCultural Intelligence and Employees' Performance, European journal of scientific Research. Vol.42, No.3pp.418-427.
Ang, s., Dyn, L., koh (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on cultural judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task performance.
Ang, S., Van Dyne, L., & Koh, C., (2006). Personality correlates of the four-factormodel of cultural intelligence. Group and organization Management, 31, 100- 123.
Cultural IntelligenceCenter (2005). Four Factor Cultural Intelligence.
Early, P.C., and Ang, S., (2003). Cultural Intelligence; Individual InteractionAcrossCulture, Stanford, CA. Stanford business books.
Hersy, P., Blanchard, K., (1983). Management or Organization Behavior. Newjersy prentice-Hall.
Jacobson, Standy A., stiles, Richard L., (1985). The Effectivness of physicaleducationspecialist. Eric.No.Ed078068. Journal Research for exercise and sport.Vol.14.
Peter J., Paul & Olson C., Jery (2005). Consumer behavior, Mcgraw-Hill press, p.288.
Peterson, B., (2004). Cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures.Yurmouth, ME. Intercultural Press.
Schuiteman J., Annellies. K., (1987). An examination of gender differences inscholarlyproductivity among physical educator. Eric. No.Ej364420. Journal Research for exercise and sport. Vol.58.
Sternberg J., Robert (1999). Successful Intelligence: Finding a Balance, Trends in cognitive sciences, vol.3,No.11
Templer, K.J., Tay, C., & Chandrasekar, A., (2006). Motivational CulturalIntelligence, realistic job preview realistic living conditions preview and cross-cultural adjustment. Group & organization Management, Vol.31, pp.154-171.
Triandis, C., Harry (2006). Cultural Intelligence in Organizations, Group & Organization Management , Vol.32, No.1, February, pp. 20-26.
Wright S., Norman & Drewery P., Glyn (2006). Forming Cohesion in CulturallyHeterogeneous Team. Cross Cultural Management, Vol.13, No.1, pp.43-53.