بررسی تأثیر روشهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بناب
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاسداله خدیوی 1 , علی نقی اقدسی 2 , مهناز صمدیان 3
1 - دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمهالزهراء، تبریز، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علومتربیتی، تبریز، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشجوی کارشناسیارشد گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, مهارتهای مطالعه, دانشآموزان متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر شیوههای مطالعه (مردر[1] و پرسیدن دو جانبه) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان صورت پذیرفت آزمودنیهای این پژوهش شامل 80 نفر از دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان بناب در سال تحصیلی 90-1389بودند. که بوسیله روش نمونه گیری تصادفی 3 مدرسه انتخاب شد و از هر مدرسه، یک کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید. دو کلاس به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس به عنوان گروه گواه انتخاب شدند ابتدا از آزمودنیهای هر سه گروه پیش آزمونی اجرا شد و سپس آموزش روشهای مهارتهای مطالعه برروی گروهها ی آزمایشی در مدت 8 جلسه 45 دقیقهای اجرا گردید و در پایان پس آزمون اجرا شد در این پژوهش مهارتهای مطالعه به عنوان متغیرمستقل پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. برای آزمون فرضیههای پژوهشی از آزمون t همبسته و ANCOVA استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان یادگیری دانشآموزان آموزش دیده به شیوه مهارتهای مطالعه، با گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. [1]. Murder
This research was done to study the effects of study methods (Murder and reciprocal questioning) on students’ academic achievement. The statistical population was included 850 female students studying at the first grade of high-school in Bonab in 2011-2012. The research method was quasi- experimental with pre- test & post- test. Using random sampling method 80 students were chosen as the sample size, which included there classes, two of the, as test group and the third one as witness were used. At first a pre-test was given to the testes of three groups, then the test groups were trained in the methods of study skills during eight 45-minutes sessions, at last a post-test was given to them. The study skill was considered as independent variable, the educational development was considered as a dependent variable. ANCOVA and a correlatedt-test statistic were used to test the hypotheses. The results showed that there was a significant difference between the learning rate of the students who were trained by the study skills and that of the control group.
امامقلیزاده بابلی، مجید (1378)، بررسی تأثیر آموزش شیوههای مطالعه در یادگیری علوم اجتماعی دانشآموزان پسرسال دوم متوسطه نظام جدید شهرستان بابل، پایاننامهکارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده علوم تربیتی.
استوار، نگار (1381)، مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد در تکالیف علوم، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طبا طبایی.
بالدویچ، ساموئل، (1373)، انگیزشدرآموزشوپرورش، ترجمه سیدعلیاصغر مسدد، انتشارات دانشگاه شیراز.
خدیوزاده، والایی، سیف، علی اکبر (1383)، بررسی رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی و خصوصیات شخصیتی دانشجویان دانشگاههای تهران.
بدیع چراغی، علی (1380)، اثر بخشی روش مطالعه مشارکتی و پرسیدن دو جانبه بر درک مطلب دانشآموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان علی ابادکتول، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
درخشان، نوشین (1382)، مقایسه راهبردهای یادگیری و مطالعه دانشآموزان موفق و ناموفق، دختر و پسرپیش دانشگاهی شهرستان میانه در سال تحصیلی 82-81، به راهنمایی: دکتر سیدداود حسینینسب پایاننامه کارشناسیارشد – دانشگاه تبریز.
سیف، علیاکبر، (1380)، روشهایمطالعه، تهران: نشرآگاه.
سیف، علیاکبر، (1386)، روشهای یادگیری و مطالعه، تهران: نشردوران، چاپ نهم، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، ع ا. (1390)، روانشناسی پرورشی نوین. روانشناسی یادگیری و آموزشی، انتشارات دوران
شعارینژاد، ع ا. (1376)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران، انتشارات امیرکبیر.
شقاقی، فرهاد (1382)، تأثیر آموزش مهارتهای و راهبردهای یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور و ثبات این تأثیر یادگیری پس از گذشت یک نیمسال، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
طوسی، بهرام (1372)، مهارتهای مطالعه، انتشارات ترانه، مشهد، چاپ ششم.
عبدالله زاده، جلیل(1377)، بررسی شیوههای مختلف مطالعه و میزان اثر بخشی آن بر دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه استان سمنان در سال تحصیلی 1377، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش.
غفوری، م. (1376)، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، منبع کنترل، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای نظام جدید شهر تبریز در سالتحصیلی 76-1375، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه تبریز.
فریدونی مقدم، مالک، چراغیان، بهمن (1387)،روشهای مطالعه وارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره ششم، سال اول، 1388.
قائدی، حسن (1381)، مقایسه میزان یادگیری با روشهای مطالعه سنتی پاراگراف خوانی وSQ5R در مدارس راهنمایی شهر داراب، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
نجفی، رضا (1387)، بررسی تأثیر مهارتهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
یوسفی مشهور، مریم، و سیف، علی اکبر (1385)، تأثیر راهبردهای سازماندهی، علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و دوم شماره 2،137-125.
Bieler, R,F.&Snowman,g.(1993).Psychology applied to teaching (1thed.).Houghton mifflin.
Bruinsma, M.(2004). Motivation, cognitive processing and achievement in higher education. Journal of Learning and Instruction. 14. P: 549–568
Crawley, S.J., & Merrit, K.( 1996). Remediating reading difficulties. (2d ed.).Chicago: Brown & Bechmark.
Garner,R.(1990).Whenchildren and adults do not use learning strategies:Toward a theory of settings.Review of educational Research, 60,517-530
Festco, T., & McClure,j.(2005). Educational psychology: An integrated approach to classroom decisions. New York: pearson
Goetz, E.T., Alexander, P.A., & Ash, M.J. (1992). Educational psychology: A classroom perspective. Max weel Macmillan International.
Palinscar, A.S., & Brown, A.L.(1984). Reciprocal teaching and comprehension monitoring activities, Cognition and Instruction, classroom perspective. Max weel Macmillan International, 2, 117-175.
Slavin, R.E., 1991, Educational psychology. Prentice-Hall, International edition, (3rd edition).
Slavin, R.E.,(2006). Educational psychology: Theory and practice. New York: Pearson.
Weinstein,C.e.,& Hume, L.M.(1998). Study strategies for life Long Learning.Washington D.C.:American Psychological Association.
Woolfolk,A.E.(1987,1995,2001,2004). Educationalpsychology.Bosto