تأثیر اجرای آزمونهای عملکردی در درس علوم تجربی در میزان پیشرفت، نگرش تحصیلی و قدرت یادداری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان مبارکه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیحمید نقیزاده 1 , زهره سعادتمند 2
1 - کارشناسیارشد برنامهریزی درسی واحد خوراسگان)اصفهان(، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (مدرس دانشگاه فرهنگیان)، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، واحد خوراسگان(اصفهان(، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, ارزشیابی, یادداری, آزمون عملکردی, نگرش تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای آزمونهای عملکردی بر میزان پیشرفت، نگرش تحصیلی و قدرت یادداری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان مبارکه انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه در سالتحصیلی 94–93 در شهرستان مبارکه بودند. بدین منظور از جامعه آماری مورد پژوهش که 3886 نفر مشغول به تحصیل بودند، دو دبیرستان پسرانه و دخترانه به طور تصادفی انتخاب شد، سپس از هر دبیرستان دو کلاس در پایه هفتم به طور تصادفی انتخاب، که یک کلاس گروه آزمایش و یک کلاس به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. روش پژوهش از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهش پیشآزمون، پسآزمون با کنترل و پرسشنامه بود. ابزار پژوهش پیشآزمون و پسآزمون برای قدرت یادداری و پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه محقق ساختهی 30 گویهای برای سنجش نگرش تحصیلی بود که مراحل لازم جهت سنجش روایی و پایائی آزمونها و پرسشنامهها انجام شد. ضریب پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی برابر 88/0 و آزمون یادداری برابر 875/0و پرسشنامه برابر 85/0 میباشد. روایی صوری و محتوایی آن هم مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای اصلی به دست آمده از تحلیل کواریانس(آنکوا) نشان داد که میانگین آزمونهای پیشرفت تحصیلی، یادداری و نگرش تحصیلی برحسب عضویت گروهی (گروه آزمایش و کنترل) در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). نتیجه اینکه بر اساس یافتههای تحقیق، اجرای آزمونهای عملکردی بر میزان پیشرفت و نگرش تحصیلی دانشآموزان و قدرت یادداری در درس علوم تجربی تأثیر مثبت داشت
The present study aimed at investigating the effect of perfamance tests on the academic achievement, academic attitude and retention power of jounior high school students in Mobarakeh. The research populations of this study were all male and female students studying at jounior high schools in Mobarakeh in the academic year 1393-1394, who were 3886 students. From among this population, two male and female high schools were randomly selected, and from each high school, two grade seven classes were randomly selected as the sample of the study, one class as the experimental group and another class as the control group. The reseach design was quasi-experimental with pretest, posttest, and control group. A pretest and posttest were used to measure the participantsʼ retention power and academic achivment and a research-made questionnaire with 30 items were used to examine their academic attitude. The validity and reliability of the instruments were checked. The reliability coefficients of the academic achievement test, retention test, and the questionnaire were 0.88, 0.87 and 0.85 respectively. Aslo, a panal of experts confimed the face and content validity of the instruments. The collected datd were analyzed through covariance analysis. The results indicated that there was a significant difference among the means of academic achievement, retention and academic attitude between the experimental and control groups in the posttest (p<0.01). Hence, it was found that administering performance tests can have a positive effect on the academic achievement, academic attitude and retention in experimental sciences courses
بازرگان، عباس (1380). ارزشیابی آموزشی، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت
بازرگان، عباس (1381). ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی)، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت
بلوم، بنجامین (1979)، ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علیاکبر سیف، (1363)، تهران، انتشارات آگاه
بنیاسدی، حسین، (1384)، آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی، تهران، آزمون نوین
پارسا، محمد (۱۳۷۵)، نظریههای یادگیری و آموزشی، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت معلم
جویس، بروس (1378)، الگوهایجدیدتدریس، ترجمه دکتر محمدرضا بهرنگی، تهران، انتشارات تابان
حافظنیا، محمدرضا (1388) مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران، انتشارات سمت
حسنی، محمد؛ احمدی، حسین و دیگران، (1383)، گزارش اجرایی آزمایش طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس منتخب کشور، در سال تحصیلی (82-83)، تهران، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی، 118-97
حسنی، محمد و کاظمی، یحیی (1382)، طرحارزشیابیتوصیفی (اهداف، اصولوراهکارها)، تهران، آثار معاصر
حسنی، محمد (1382)، راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران، دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی
حسنی، محمد (۱۳۸۴)، راهنمای ارزشیابی توصیفی، تهران، آثار معاصر
حقیقی، ف (1384)، نقش ارزشیابی مستمر (توصیفی) در تعمیق یادگیری دانشآموزان پایة دوّم مقطع ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 84-83، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران
رزم آرا، ص، (1385)، مطالعه نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب و ارتقا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس پسرانه و دخترانه پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84-85، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران
رستگار، طاهره (1385)،ارزشیابی در خدمت آموزش، چاپ پنجم، تهران، نشر مؤسسه فرهنگی منادی تربیت
رضایی، اکبر ( 1385)، تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران، رساله دکترا دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علامه طباطبایی تهران
سلامی، رزیتا (1392)، تأثیر آزمایشگاه مجازی در درس شیمی (مبتنی بر روش تدریس سازنده گرایی) بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه ناحیه سه اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
سیف، علیاکبر (1381)، روانشناسی پرورشی (یادگیری و آموزش)، ویراست نو، تهران، انتشارات آگاه
سیف، علیاکبر (1387)، سنجش فرآیند و فرآورده یادگیری، روشهای قدیم و جدید، تهران، نشر دوران
سیف، علیاکبر (1389)، اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، چاپ سیام، تهران، چاپ دوران
سیف، علیاکبر (1389)، روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم، تهران، چاپ دوران
شریفی، حسن (1388)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، سخن
کریمیعلویجه، اکرم (1391)، شناسایی موانع و چالشهای اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و کارشناس مسئولان آموزش ابتدایی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
کریمی، یوسف (1379)، روانشناسی اجتماعی، چاپ هفتم، تهران، نشر ارسباران
کیامنش، علیرضا و خیریه، مریم (1380)، سنجش و اندازهگیری در علوم، تهران، انتشارات وزرات آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت
مستوره، هانیه؛ علیآبادی، خدیجه و مقدسین، مریم (1391)، بررسی تأثیرآزمایشگاه مجازی و واقعی بر یادگیری و یادداری درس فیزیک و آزمایشگاه، فصلنامه روانشناسی تربیتی(8) 25 : 100 - 89
نادری، عزتالله. و سیفنراقی، مریم (1379)، اختلات یادگیری، تهران، انتشارات امیرکبیر
نقیزاده، حمید (1390)، ارزشیابی نوین علوم تجربی دوره راهنمایی، اصفهان، اقیانوس معرفت
یادگارزاده، غلامرضا (1389)، بازاندیشی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، (ترجمه و تلخیص)، مجلهرشدتکنولوژیآموزشی 28، 16-14
یارمحمدیان، محمدحسین،(1377)،اصولبرنامهریزیدرسی، تهران، یادواره کتاب
Baniasadi, H. (2005). Introduction to descriptive evaluation model. Tehran: Azmoon Novin [In Persian].
Bassant, K.C. (1995). Factors associated with types of mathematics anxiety in college student. Journal of research in mathematics education, 26, 327-345
Bazargan, A. (2001). Educational evaluation. (1nd ed.). Tehran: Samt publication [In Persian].
Bazargan, A. (2002). Educational evaluation. (Concepts, models and operational processes). (2 nd ed.) Tehran: Samt publication [In Persian].
Bloom, B. (1979). Human characteristics and institutional learning. (A. Akbar Seyf, Trans.) Tehran: Aghah publication.
Butler, R., & M. Nissan. (1986). Effects of No Feedback, Task-Related Comments, and Grades on intrinsic motivation and performance. Journal of Educational Psychology, 78, 210-216
Feedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude towards science and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34, 343-357
Forsythe j, (2012). Elementary student Attending Behavior as a function of classroom Activities. Journal of Research in Education, 60(4), 102 – 106
Hafez nia, M. (2009). An introduction to research method at humanism. Tehran: Samt publication [In Persian].
Haghighi, F. (2004). The role of descriptive evaluation in studentsʼ learning at elementary schools in Tehran, academic year 2003-2004. (Unpublished masterʼs thesis) [In Persian].
Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Hasani, M., Ahmadi, H. & others. (2004). A report on the implementation of disciptive evaluation in sample schools in the academic year 2003-2004. Tehran: Office of cultural academic assessment [In Persian].
Hasani, M., & Kazemi, Y., (2004). Descriptive evaluation model (objectives, principles, solutions). Tehran: Asar-e-Moaser [In Persian].
Hasani, M. (2002). A guide to emplementing descriptive evaluation. Tehran: office of elementary school education [In Persian].
Joys, B. (1999). New models for teaching, (M. R. Behrangi, Trans.) Tehran: Taban publication.
Karimi Alavijeh, A. (2012). Identifying barriers and challenges to the emplimentation of descriptive evaluation from primary education teachersʼ and expertsʼ perspective. (Unpublished mastersʼ thesis), Khorasgan Azad University [In Persian].
Karimi, Y. (2000). Social psychology (7 th ed.). Tehran: Arasbaran publication [In Persian].
Kempa, R. F. (1999). Assessment in Science. Cambridge: Cambridge Science Education Series, Cambridge University.
Kianmanesh, A., & Kheyrieh, M. (2001). Assessment and measurement in science, Tehran: education office publication. Breeding collage [In Persian].
Lachiver R. & Tardif G. (2002). Teacher evaluation, student self – evaluation. Journal of learning Disabilities, 13(5).
Lunetta, V. N. (1998). The school science laboratory: Historical perspectives and contexts for contemporary teaching. In K. Tobin, & B. Fraser (Eds.). International handbook of science education, (PP. 249-264).
Mostoreh, H., Ali Abadi, KH., & Moghadasin, M., (2011). Considering the effect of virtual laboratory on learning physics lessons and laboratory. Cultural Psychological Article, 8(25): 89-100 [In Persian].
Naderi, A., & Seyf Naraghi, M. (1999). Learning disorders. Tehran: Amir Kabir publication [In Persian].
Naghizadeh, H. (2010). New evaluation of experimental sciences in secondary school, Esfahan: Oghyanus-e-marefat publication [In Persian].
Olina Z., & Sulivan Hj. (2002). Effects of classroom evaluation startegies on student achievement and attitudes, Educational Technology Research and Development, 50, 61-75.
Parsa, M. (1996). Theories of learning and teaching. Teacher Training University publication [In Persian].
Rastegar, T. (2005). Evaluation at the Service of Education. (5th ed.). Tehran: Cultural Institute of Monadi Tarbiyat [In Persian].
Razm Ara, S. (2005). Investigating the role of descriptive evaluation in reducing anxiety and improving studentsʼ academic achievement in male and female primary schools in Tehran, academic year: 2004-2005. (Unpublished Masterʼs thesis) Tehran Payame Noor university [In Persian].
Rezaiee, A. (2005). The effect of descriptive evaluation on the third grade primary school studentsʼ cognitive, affective, psychological-motional characteristics in Tehran. (Unpublished doctors dissertation). Allame Tbatabaei University, Tehran [In Persian].
Saif, A. (2002). Educational psychology (learning and training). New edition, Tehran: Agah publication [In Persian].
Saif, A. (2008). Assessing the process and product of learning, old and new methods. Tehran: Doran publication [In Persian].
Saif, A. (2010). Measurment, assessment, and educational evaluation, (13th ed.). Tehran: Doran publication [In Persian].
Saif, A. (2010). New Educational psychology, (6th ed.). Tehran: Doran publication [In Persian].
Salami, R. (2013). The effect of virtual laboratory in chemistry courses (based on constructivistic teaching method) on female high school studentsʼ academic achievement in district 3 Isfahan. (Unpublished masterʼs thesis). Khorasgan Azad University [In Persian].
Sharifi, H. (2009). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Sokhan Publication [In Persian].
Daniel, L., & Shinkfield, A. J. (1986). Systematic Evaluation. A self success in standards-based schools. Phi Delta Kappan, 87, 324-332.
Wu, Y., & Tsai, C. (2005). Development of elementary school students' cognitive structures and information processing strategies under long-term constructivist-oriented science instruction. Science Education, 89, (5), 822-846
Yadegarzadeh, GH. (2009). Rethinking academic achienment evaluation. Journal of Education Technology Growth, 14, 16-28 [In Persian].
Yar Mohammadian, M. (1997). Curriculum planning. Tehran: Yadvareh Ketab Publication [In Persian]
_||_Baniasadi, H. (2005). Introduction to descriptive evaluation model. Tehran: Azmoon Novin [In Persian].
Bassant, K.C. (1995). Factors associated with types of mathematics anxiety in college student. Journal of research in mathematics education, 26, 327-345
Bazargan, A. (2001). Educational evaluation. (1nd ed.). Tehran: Samt publication [In Persian].
Bazargan, A. (2002). Educational evaluation. (Concepts, models and operational processes). (2 nd ed.) Tehran: Samt publication [In Persian].
Bloom, B. (1979). Human characteristics and institutional learning. (A. Akbar Seyf, Trans.) Tehran: Aghah publication.
Butler, R., & M. Nissan. (1986). Effects of No Feedback, Task-Related Comments, and Grades on intrinsic motivation and performance. Journal of Educational Psychology, 78, 210-216
Feedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude towards science and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34, 343-357
Forsythe j, (2012). Elementary student Attending Behavior as a function of classroom Activities. Journal of Research in Education, 60(4), 102 – 106
Hafez nia, M. (2009). An introduction to research method at humanism. Tehran: Samt publication [In Persian].
Haghighi, F. (2004). The role of descriptive evaluation in studentsʼ learning at elementary schools in Tehran, academic year 2003-2004. (Unpublished masterʼs thesis) [In Persian].
Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Hasani, M., Ahmadi, H. & others. (2004). A report on the implementation of disciptive evaluation in sample schools in the academic year 2003-2004. Tehran: Office of cultural academic assessment [In Persian].
Hasani, M., & Kazemi, Y., (2004). Descriptive evaluation model (objectives, principles, solutions). Tehran: Asar-e-Moaser [In Persian].
Hasani, M. (2002). A guide to emplementing descriptive evaluation. Tehran: office of elementary school education [In Persian].
Joys, B. (1999). New models for teaching, (M. R. Behrangi, Trans.) Tehran: Taban publication.
Karimi Alavijeh, A. (2012). Identifying barriers and challenges to the emplimentation of descriptive evaluation from primary education teachersʼ and expertsʼ perspective. (Unpublished mastersʼ thesis), Khorasgan Azad University [In Persian].
Karimi, Y. (2000). Social psychology (7 th ed.). Tehran: Arasbaran publication [In Persian].
Kempa, R. F. (1999). Assessment in Science. Cambridge: Cambridge Science Education Series, Cambridge University.
Kianmanesh, A., & Kheyrieh, M. (2001). Assessment and measurement in science, Tehran: education office publication. Breeding collage [In Persian].
Lachiver R. & Tardif G. (2002). Teacher evaluation, student self – evaluation. Journal of learning Disabilities, 13(5).
Lunetta, V. N. (1998). The school science laboratory: Historical perspectives and contexts for contemporary teaching. In K. Tobin, & B. Fraser (Eds.). International handbook of science education, (PP. 249-264).
Mostoreh, H., Ali Abadi, KH., & Moghadasin, M., (2011). Considering the effect of virtual laboratory on learning physics lessons and laboratory. Cultural Psychological Article, 8(25): 89-100 [In Persian].
Naderi, A., & Seyf Naraghi, M. (1999). Learning disorders. Tehran: Amir Kabir publication [In Persian].
Naghizadeh, H. (2010). New evaluation of experimental sciences in secondary school, Esfahan: Oghyanus-e-marefat publication [In Persian].
Olina Z., & Sulivan Hj. (2002). Effects of classroom evaluation startegies on student achievement and attitudes, Educational Technology Research and Development, 50, 61-75.
Parsa, M. (1996). Theories of learning and teaching. Teacher Training University publication [In Persian].
Rastegar, T. (2005). Evaluation at the Service of Education. (5th ed.). Tehran: Cultural Institute of Monadi Tarbiyat [In Persian].
Razm Ara, S. (2005). Investigating the role of descriptive evaluation in reducing anxiety and improving studentsʼ academic achievement in male and female primary schools in Tehran, academic year: 2004-2005. (Unpublished Masterʼs thesis) Tehran Payame Noor university [In Persian].
Rezaiee, A. (2005). The effect of descriptive evaluation on the third grade primary school studentsʼ cognitive, affective, psychological-motional characteristics in Tehran. (Unpublished doctors dissertation). Allame Tbatabaei University, Tehran [In Persian].
Saif, A. (2002). Educational psychology (learning and training). New edition, Tehran: Agah publication [In Persian].
Saif, A. (2008). Assessing the process and product of learning, old and new methods. Tehran: Doran publication [In Persian].
Saif, A. (2010). Measurment, assessment, and educational evaluation, (13th ed.). Tehran: Doran publication [In Persian].
Saif, A. (2010). New Educational psychology, (6th ed.). Tehran: Doran publication [In Persian].
Salami, R. (2013). The effect of virtual laboratory in chemistry courses (based on constructivistic teaching method) on female high school studentsʼ academic achievement in district 3 Isfahan. (Unpublished masterʼs thesis). Khorasgan Azad University [In Persian].
Sharifi, H. (2009). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Sokhan Publication [In Persian].
Daniel, L., & Shinkfield, A. J. (1986). Systematic Evaluation. A self success in standards-based schools. Phi Delta Kappan, 87, 324-332.
Wu, Y., & Tsai, C. (2005). Development of elementary school students' cognitive structures and information processing strategies under long-term constructivist-oriented science instruction. Science Education, 89, (5), 822-846
Yadegarzadeh, GH. (2009). Rethinking academic achienment evaluation. Journal of Education Technology Growth, 14, 16-28 [In Persian].
Yar Mohammadian, M. (1997). Curriculum planning. Tehran: Yadvareh Ketab Publication [In Persian].