ارزیابی عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM در سال 1389
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصادق ملکیآوارسین 1 , بهنام طالبی 2 , حسین بابازاده 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, منطق رادار, مدل تعالی سازمانی, معیارهای نه گانه,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای (EFQM) (الگوی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا) در سال 1389 میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه مورد مطالعه 28 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. آزمون آماری tتک نمونهای میباشد ابزار تحقیق پرسشنامه پیشرفته است که مطابق استاندارد مدل (EFQM) تنظیم شده است و شامل 9 معیار و 32 زیر معیار میباشد و هر زیر معیار دارای نکات راهنما و مصادیق عینی است که براساس ویژگیهای آموزش و پرورش تنظیم شده و سؤالات زیر معیارها به وسیله منطق رادار درمجموع 264 سؤال جزئی را شامل میشود و پس از یک دوره دو روزه توجیه کارکنان در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. ارزیابی عملکرد مدیریت به شیوه خود ارزیابی توسط خود کارکنان انجام پذیرفت. برای روایی پرسشنامه از نظر اساتید و متخصصان استفاده شده است و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرنباخ استفاده گردید که مقدار آن 95/ بدست آمد. در این پژوهش دو سؤال مطرح شده بود که امتیاز عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی (EFQM) از1000 امتیاز مدل برابر با 59/506 بدست آمد و امتیاز مدیریت در معیار توانمندسازها 83/49 درصد و معیار نتایج 48/51 درصد بدست آمد. براساس نتایج تحقیق، پیشنهادها و توصیههای لازم برای ارتقاء عملکرد مدیریت آموزش و پرورش ارائه شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد عملکرد مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی (EFQM) درمعیار نتایج بهتر از معیار توانمندسازها میباشد.
The present study aimed at assessing the performance of education management in the city of Miandoab based on EFQM in 2011. The research method was descriptive survey. The sample size was selected through simple random sampling included 28 people. To test the hypotheses the t-statistic was used. The main instrument utilized for data collection was a standard questionnaire which has been organized based on (EFQM) model. Each of the sub-criteria included objective examples and guided points, arranged based on the characteristics of education. The sub-criteria posed 264 questions based on RADAR logic. Having participated in a 2-day orientation course, the subjects were given the questions. The performance of the management was assessed through self assessment by the employees. To test the validity of the questions some experts were consulted, and to determine the reliability of the questions Cronbach's alpha was used which was α=0.95. The study consisted of 2 questions. Miandoab's Education Administration gained 506.59 out of 1000 for its performance based on the EFQM. The performance of the administration in empowerment criteria gained 49.83 percent and results criteria 51.48. Accoring to the findings of the study it was suggested to enhance the performance of the organization. The results showed that, the performance of the administration management in Miandoab city based on EFQM model in results criteria was better than empowerment criteria.
منابع:
آخشیک، سمیهسادات .(1385). بررسیمقایسهایسنجشعملکردمدیریتفناوریاطلاعاتدرکتابخانهدانشگاههایشهیدچمراناهوازوعلومپزشکیجندیشاپوربااستفادهازالگویتعالیسازمانی (EFQM). پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران.
اصغریزاده، عزتاله و همکاران. (1389). تدوین شاخص های عملکرد زنجیرة تأمین با الگو برداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت(مورد مطالعه شرکت فروشگاههای زنجیرهای شهروند)، پژوهشنامةمدیریتتحول. سال دوم، شمارة 3، پاییز 1389، ص.68.
امیری، محمدرضا و سکاکی، محمدرضا. (1387). راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل تعالی با استفاده از منطق رادار، انتشارات سرآمد.
حقیقی ، محمدعلی. (1386). بررسی عناصر استانداردهای سری 9000 ISO با معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM، مجلهمدیریت، سال هجدهم، شماره 129، بهمن 1386، ص. 10.
حمیدیزاده، محمدرضا و امینیزاده، سعید. (فروردین 1385). بررسی چگونگی ارتقای مدیریت کیفیت جامع بر اساس مدل EFQM، ماهنامهنفت،گازوپتروشیمی. شماره 38، فروردین 1385، ص.21.
خلیلی، محسن. (1382). نقش تعالی درسازمانها در نجات اقتصادملی، مجله کارآفرین. شماره 28، اسفند 1382، ص. 25.
جاویدی، حسین. (1385). آشنایی باتعالی سازمانی براساس مدل EFQM، دنیایکیفیتبرتر. شماره 8، خرداد 1385، ص 74.
جلوداری ممقانی، بهرام. (زمستان 1385). تعالی سازمانEFQM، چاپ دوم، مرکزآموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران.
رنجبری، علیرضا.(1386). ارزیابی عملکرد سازمان آموزشوپرورش استان آذربایجانشرقی برمبنای مدل تعالی سازمانی (EFQM).پایاننامهکارشناسیارشد. دانشگاهآزاداسلامیواحدتبریز.
زنگنه، اسماعیل. (1387). بررسیتعالیسازمانیباشگاههایشهرتهراندرلیگبرترفوتبالایرانازدیدگاهمدیرانوکارکنان (براساسمدلEFQM). پایاننامهکارشناسیارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
عابد سعیدی، ژیلا و همکاران.(1389). بررسی معیارهای توانمندساز درمراکزمدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی براساس الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مجلهحکیم. دوره سیزدهم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص. 257.
میرغفوری و همکاران. (1389). ارزیابی دانشکده های دانشگاه یزد از نظر به کارگیری مدیریت دانش با استفاده از رویکرد ترکیبی EFQMوTOPSIS فازی، فصلنامهانجمنآموزشعالیایران. سال دوم، شماره 4، بهار 1389، ص. 106.
نجمی، منوچهر و حسینی، سیروس. (1387). مدل سرآمدی EFQM از ایده تاعمل. تهران: سرآمد.
نوهابراهیم، عبدالرحیم وحمصی سمیه. (1389). ارزیابی مراکز علمی- کاربردی استان مرکزی با استفاده از الگوی تعالی سازمانی. فصلنامهرهبریو مدیریتآموزشی. سال چهارم، شماره 3، پائیز 1389، ص. 147.
Balbastre, F., Canet-Giner, M. T. )2011(. The strategy formation process in the EFQM Excellence Model: a critical review and new perspectives. Total Quality Management & Business Excellence, Volume, Issue 7.
Campatellia, G., Cittib, P., & Meneghin, A. (2011). Development of a simplified approach based on the EFQM model and Six Sigma for the implementation of TQM principles in a university administration. Total Quality Management & Business Excellence, Volume. 22, Issue 7.
Dodangeh, J., Rosnah, M. (2011).Designing Fuzzy Multi Criteria Decision Making Model for Best Selection of Areas for Improvement in European Foundation for Quality Management (EFQM) Model. African Journal of Business Management, Vol. 5, No. 12, pp. 5010-5021.
Jose´ Tarı, J. and Juana-Espinosa, S.( 2007)."EFQM model self-assessment using a questionnaire approach in university administrative services". Department of Business Management, University of Alicante, Alicante, Spain, The TQM MagazineVol.19No.6.
Marques, A. , Maria, J. )2011( . Evaluation of physical activity programmers for elderlypeople - a descriptive study using the EFQM' criteria. BMC Public Health, 11:123 doi: 10.1186/1471-2458-11-123.
Sandra,V., Nabitz, U., Bragonzi, G., Rebelli, A., Molinari, R. (2007). "Atwo-level EFQM self- assessment in an Italian hospital".
Vallejo. P. Ruiz-Sancho (2007). "Improving quality at the hospital psychiatric ward level through the use of the EFQM model". International journal for quality in Health care: Journal of International Society for Quality in Health care.Vol.19No.2pp.74-79.