تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر سلامت عمومی و اضطراب دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتینیلوفر برومندزاده 1 , پرویز کزیمی ثانی 2
1 - دانش آموخته کارشناس ارشد گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارتهای معنوی بر سلامت عمومی و اضطراب در دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز بودند. در این پژوهش دو مدرسه از دو منطقه شهرستان تبریز به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس 30 دانشآموز که بالاترین نمرات را در اضطراب و اختلال در سلامت عمومی داشتند، انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدهاند. 15 نفر از دانشآموزان که در گروه آزمایش قرار گرفتند در ده جلسه آموزش مهارتهای معنوی شرکت نمودند و 15 نفر گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای اضطراب داس و سلامت عمومی گلدبرگ بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای معنوی بر کاهش اضطراب و افزایش سلامت عمومی دانشآموزان مؤثر است.
The aim of this study was to examine the effectiveness of spiritual skills training on general health and anxiety of female high school students. The statistical population of this research included all female Students of Tabriz high schools. In this research, two schools in two regions of Tabriz were selected by available sampling, and then, 30 students, with high scores on anxiety and problems in general health, and were assigned to two experimental and control groups. 15 Students in the experimental group participated in spiritual skills training sessions but 15 students in the control group did not receive any training. The instruments to collect the data were DASS and GHQ-28 questionnaires that were administered as the pretest and posttest. To analyze the data, covariance analysis was used. The results showed that spiritual skills training was effective on reducing anxiety and increasing general health of the students.
