ارتباط بین سبک های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت در پسران نوجوان نخبه رشته ورزشی کاراته
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیجعفر برقی مقدم 1 , ایوب بنی نصرت 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: سبک های هویت, عوامل برانگیزاننده, احساس موفقیت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط بین سبک های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت در بین پسران نوجوان نخبه کاراته انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه نوجوانان پسر شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1387 به تعداد 310 نفر بود که از بین آنها به روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان – کرجسی 176 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه های استاندارد سبک های هویت ISI-6G ، عوامل برانگیزاننده SMS-6و احساس موفقیت رادسیپ استفاده شد. علیرغم استاندارد بودن پرسشنامه ها، روایی و پایایی آنها مجدداً محاسبه شد و پایایی آنها به ترتیب 74/0 ، 71/0 و 72/0 بدست آمد. بر اساس نتایج تحقیق، بیشترین میانگین سبک هویت، سبک هویت اطلاعاتی و بیشترین میزان احساس موفقیت، گروه آرمان خواه و بیشترین عامل برانگیزاننده، انگیزاننده های درونی بود. همچنین بین سبک هویت اطلاعاتی با تمامی عوامل برانگیزاننده و میزان احساس موفقیت ، بین سبک هویت هنجاری با عوامل کنترل درون فکنی شده،کنترل جامع، انگیزاننده های درونی و میزان احساس موفقیت و بین سبک هویت سردرگم اجتنابی با بی انگیزگی ارتباط معنی داری مشاهده گردید. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که در امر استعداد یابی بهتر است ورزشکاران دارای سبک هویت اطلاعاتی با میزان احساس موفقیت بالا انتخاب و با کنترل درون فکنی شده ترغیب گردند.
The purpose of this study was the investigation of Relationship between identity styles with motivation factors and success feeling in the elite teenager male karate players. Statistic Population of this research was include of 310 elite teenager male karate players that participated national championship competitions 2008 in Iran. 176 karate players were selected as sample with Morghan- Carjci table and simple random sampling method. Identity styles were measured by ISI-6G test (White et al., 1998), and motivation factors were measured by SMS-6 questionnaire (Mallet et al., 2007), and success feeling was measured by Raudseep (1984) test. Questionnaires were used as research tools after measuring its Validity and Reliability (in order: .74, .71, .72). The result of research showed that the high mean scores were in identity styles, informative style; the high mean scores in success feeling, idealist; and the high mean scores in motivational factors , intrinsic motivation were considered. There was significant relationship between identity styles with all of motivation factors and feeling of success as follows, Also there was significant relationship between informative identity style with all of motivation factors and success feeling and relationship between normative identity style with intrinsic motivation factor and success feeling was significant. In other hand there was significant relationship between diffuse- avoidant identity style with amotivation factor. Totally, in selecting of elite karate players we should prefer informative identity style with high rank of success feeling and in persuading we should used from intrinsic motivation factor.
برقی مقدم، جعفر، و مشرف جوادی، بتول، و مظفری، سیدامیر احمد، گروسی فرشی، میرتقی.
(1388). ارتباط سبک های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت در بین
پسران نوجوان نخبه رشته های فوتبال و کاراته، فصل نامه فراسوی مدیریت،
صفحه 135 – 155، تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی.
بیرامی، منصور. (1386). هویت و هویت یابی، رویکردهای مختلف [جزوه درسی] .
دانشگاه تبریز.
تجاری، فرشاد، و شریفی فر، فریده. (1386). ارتباط احساس خود سودمندی،
انگیزش ورزشی و اجرای مهارت کشتی مورد کاربرد برای براورد اجرا.
فصلنامه علوم ورزشی جهش، شماره 2، صفحه 15-20، تهران: پژوهشکده اداره
تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی.
جوکار، بهرام. (1385). رابطه کنش سبک های تفکر و سبک های هویت. فصلنامه
روانشناسی، شماره یک: صفحه 31-47، دانشگاه تبریز.
شجیع، رضا، و حیدری، امیر رضا، و عطار زاده حسینی، رضا. (1385). مقایسه سبک
هویت (اطلاعات مدار، هنجاری و سردرگم) دانشجویان پسر ورزشکار و
غیر ورزشکاردانشگاه فردوسی مشهد و ارتباط آن با میزان تعهد در آنان.
چکیده مقالات هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز.
شیری، بیژن. (1376). بررسی انگیزه های شرکت کنندگان در دوی همگانی
شهرداری تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عسگری، محمد، و اصلانخانی، محمد علی، و نمازی زاده، مهدی. (1385). توصیف و
مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانشجویان دختر و پسر ورزشکار
دانشگاه های سراسری. چکیده مقالات هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و
علوم ورزشی، دانشگاه تبریز.
هرسی، پال، و بلانچارد، کنت).(1380). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی.
تهران [جلد دوم]، (علاقه بند، علی، مترجم) تهران، امیر کبیر.
کونتز، هرولد، و اودانل، ویهریخ. (1378). اصول مدیریت [جلد دوم]، (طوسی، محمدعلی
و همکاران، مترجمین). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
لطف آبادی، حسین. (1381). روانشناسی رشد2. تهران: سمت.
مقیمی، محمد. (1380). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی [چاپ سوم].
تهران: ترمه.
Anderson, C.B. (2004). Athletic identity and its relation to
exercise behavior: scale development and initial
validation. U.S.A , Houston.
Archer, S. (1993). Multiplc group identities: Differentiatin,
conflict and integration. In J.
Boyd, V. s., & Hunt, p. f., & kandell , J. J., & Lucas, M. s. (2003).
Relationship Between Identity processing style and
Academic success in undergraduate students. Journal of
college student Development.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York:
W.W. Norton and Company Inc.
Frank, J. H., & Shari, J.H. (2002). Relationships among
Perfectionism, Achievement Goals, Athletic Identity, and
Athlete Burnout. Conference, Tucson. U.S.A.
Groves, M., & Biscomb, K., & Nevill, A., & Matheson, H. (2004).
Exercise dependence, self – esteem and identity
reinforcement. A comparison of three universities in the United Kingdom, Walsall, UK, University of Wolverhampton
Lamont, A. , & Mills, S.A. (2006). Athletic identity and its
relationship to sport participation levels. Australia,
University of Southern Queensland.
Mallett, C., & Kawabata, M., & Newcombe, P.r., & Otero, F., &
Andres , J.S. (2007).Sport motivation scale-6 (SMS-6):A
revised six – factor sport motivation scale. Australia, The
University of Queensland, St. Lucia.
Patterson, S., & Sochting, L., & Marcia, J. (1992). The inner
space and beyond: Women and identity. In G.
Shajie, R.(2009), The Relationship between identity style and
lesure trends in university students, International
Colloquium on Tourism and Leisure, Bangkok.
Skoe, E., & Marcia, J. (1991). A measure of care -based morality
and its relation to ego identity. Merrill palmer Quarterly,
73, 289 – 303.
White, J. M., & Wampler, R.S., & Winn, K.I. (1998). The identity
style inventory: A revision with sixth-grade reading level
(ISI-6G). Journal of Adolescent Research, 13,2 233-245.