ارائه مدل جهت انتخاب رؤسای واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی(بر اساس منطق فازی)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمصطفی اجتهادی 1 , علیرضا بافندهزنده 2 , نادرقلی قورچیان 3 , پریوش جعفری 4 , بهنام طالبی 5
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
5 - 5- دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: شایستگیهای مدیریتی, صلاحیت, آموزشعالی, دانشگاهآزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
این تحقیق در جهت ارائه مدل انتخاب رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شایستگیهای مهم مدیریتی و بر اساس منطق فازی انجام یافته است. چارچوب اولیه پژوهش از طریق مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام یافته تدوین و اعتبار آن از طریق روش تحلیل عاملی بررسی گردیده است. در جهت ارائه مدل و شناسایی ترکیب بهینه شایستگیهای مدیریتی، دادههای تحقیق از طریق بررسی پاسخ 71 نفر از مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت تصادفی طبقهای نسبی از بین مدیران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک استان انتخاب شده بودند، گردآوری و با روش مقایسه زوجی براساسAHP فازی تحلیل شدند. به این ترتیب بر اساس دادههای پرسشنامـه نهایی؛ تر کیب بهینه شایستگیهای مدیریتی مهم در مـدیریت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی و مشخص شد. بر اساس این ترکیب همه شایستگیهای مورد بررسی برای ریاست بر واحدهای مختلف واحدهای دانشگاهی لازمند، اما سهم هر کدام از این شایستگیها در ترکیب کلی متفاوت است. براساس این نتایج؛ مدل شایستگیهای مدیریتی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبی از سیزده شایستگی مهم مدیریتی است. نتایج تحقیق حاکی از اهمیت بالای شایستگیهای مهم: جهت گیری استراتژیک، اعتبار حرفهای، تخصص و سابقه اجرایی - آموزشی، سازماندهی، ارتباطات، مدیریت نیروی انسانی و مدیریت مالی است که بیش از 70/0 شایستگیهای مورد نیاز مدیران واحدهای دانشگاهی را توجیه می کنند. نرخ ناسازگاری مدل کمتر از 1/0 بوده و بر این اساس مقایسات زوجی و نتایج حاصل از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار است.
This research has been carried out to present a model for selecting rectors in Islamic Azad university branches regarding the important managerial competencies and based on fuzzy Logic. The primary research framework has been compiled through the study of theoretical bases and implemented research. In order to present the model and identify the components of the optimal managerial competencies and gathering tha data, questionnaires were used. The statistical population include 209 people, using Morgan’n table and adjasted formula 100 people were chosen as the sample size, out of which 71 managers returned the questionnaires. The method of sampling was ratio stratified random sampling. The data were analyzed through paired comparisons based on AHP. So according to the final data from questionnaires the components of the optimal managerial competencies in Islamic Azad university branches were identified. All studied competencies are necessary, but have different shares. In the selection process 13 important competencies were considered. The results showed the importance of strategic orientation, occupational credibility, communications, human resources and financial management that verifies more than 70% of required management competencies in branches. The maladjustment rate of the model was less than 1% so paired comparisons and obtained results were reliable
مآخذ
آذر، عادل و فرجی، حجت (1387). علم مدیریت فازی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات مدیریت و بهرهوری.
آراسته، حمیدرضا (1380). مدیریت در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ چالشها و کاستیها، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 21، 22.
آراسته، حمیدرضا (1387). ضرورت به کارگیری شیوههای نوین رهبری در میان رؤسای دانشگاههای کشور، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 50.
آراسته، حمیدرضا؛ سبحانینژاد، مهدی و همایی، رضا (1387). وضعیت دانشگاههای شهر تهران در عصرجهانی شدن از دیدگاه دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 50، ص47-66.
اولریش، دیو؛ بروک بنک، وین ؛ جانسون، دنی ؛ سند هولتر، کورت و یونگر، جان (1388). شایستگیهای منابع انسانی. ترجمه: مسعود بینش و افشین دبیری، تهران: نشر سرآمد.
غفاریان، وفا (1379). شایستگیهای مدیریتی، تهران: [چاپ اول]. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
غلامی، اسماعیل و طاهری گودرزی، حجت (1383). مشکلات ساختار اداری.در ایران ماهنامه مدیریتی آموزشی تدبیر، اردیبهشت، سال پانزدهم، شماره 144. ص23-28.
کاتز، رابرت (1370). مهارتهای یک مدیر موفق، ترجمۀ محمود توتونچیان، مقالههایی در مورد مدیریت، (تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی).
کفری، مک(1388). مدیریت و رهبری مؤثر در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ترجمۀ نادرقلی قورچیان، پریوش جعفری، رامین سرچمی، تهران: نشر فراشناختی اندیشه.
مؤمنی، منصور (1387). مباحث نوین تحقیق در عملیات، تهران: نشر دانشگاه تهران
وتن، دیوید، ای و کامرون کیم، اس (1376). راهگشایی خلاق در مدیریت، توسعه مهارتهای مدیریتی، ترجمۀ نسرین جزنی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
Abraham, Steven E., Lanny, A., Karns; Kenneth, Shaw; Mena, Ma. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process, Jornal of management development, Vol 2o, pp.842-852.
Anderson, Carl, R., (1988). Management: Skills, functions and organization performance, second ed., (U.S.A., at chapl – Hill, Inc,). p.18.
Deloitte, Haskins & Sells; (1988). Final report of training in to a charter for manager’s for the training commision, (NewYork).
Ewing, W., David, “The knowledge of the Executive”, Harvard Business Review, 42, No. 2, (March – April, 1964), pp. 91-100.
Few, William, Timothy (2007). Managerial competitor identification; integrating the categorization, economic and organizational identity perspectives, Unpublished doctoral dissertation, university of pittsburgh.
Gonzalez, Elsa, Maria, (2004). Perceptions of selected senior administrators of institutions in mexico regarding needed administrative competencies, Unpublished Doctoral Dissertation,TexasA & MUniversity.
Jarvalt, Jane, (2008 ). What does professionalisation of public service mean to estonia top officials ?University of Tartu, Estonia.
Kroon, Brigitte, (2008). A competency profile for outstanding leadership performance, Unpublished Bachelor Thesis, TilburgUniversity.
Land, Patricia, C., (2003). From the other sid of the academy to academic leadership roles crossing the great divide; new directions for higher education , No 124. pp. 13-20
Larry, Karen, Bitonti, (2006). Principal perceptions of the relationship between professional development designs and the qualities, proficiencies, and leadership skills required of west virginia principals, Unpublished Doctoral Dissertation, Marshall University, Huntington.
Mabhudhu, Mark, (2008). A Comparative analysis leadership and management at jwaneng diamond mine, Unpublished Master of Philosophy, StelleboschUniversity.
Morgan, W., Daryle; Krejcie, V., Robert, (1970). Determining sample size for research activities; Education and Psychological Measurement.
Niekerk, Magdalena, Maria, Van, (2005). Transformational leadership at a higher education institution, Unpublished Master of Arts Dissertation, University of South Africa.
Paul Sandwith, (1993). “A Hierarchy of management training requirements: The competency domain model”, public personnel management, Vol. 22., No. 1 (spring 1993), p. 43-46.
Rawley, D.J., & H. Sherman, (2003 ). The Special challenges of academic leadership; Management decision, vol 41. No 10. pp 1058-1063.
Slocum, W.John; Jackson, Susan; (2OO5). Hellriegel, Don; A competency – Based approach, South–Western College Publishing.
Spendlove, Marion; (2007 ). Competencies for effective leadership in higher education, International jorunal of educational management,Vol 21, issue:5, p. 407- 417.
Unido, Specialist Service, Ohrm; (2007). Competency for the future.Unido, Human Resource Management Branch, (2002) Strengthening Organizational Core Values And Managerial Capabilities.
Vilkinas, Tricia; Leask, Betty; Rogers ,Tim; (2007) Developing the leadership capability of academic coordinators, In enhancing higher education. Published By Higher Education Research And Development Society Of Australasia (HERDSA).
Welch, Barwick, Alexis; (2002). Temperament and competence in the managerial roles of nursing education administrators in the north carolina community college system, Unpublished Doctoral Dissertation, North Carolina State University.
Yang, Xiaobo; (2005). Institutional challenges and leadership competencies in chinese ministry of education directed universities in implementing the 1999 chinese action scheme for invigorating education towards the 21st century ,Unpublished Doctoral Dissertation, Texas A & M University.