تأثیر روش بارش مغزی بر کاهش اختلال یادگیری خواندن در دانشآموزان دوره ابتدائی شهر همدان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیالهه زاهدی نو 1 , اعظم قویدل 2
1 - کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
کلید واژه: دانشآموزان, همدان, روش بارش مغزی, اختلال یادگیری خواندن,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس بارش مغزی بر کاهش اختلال یادگیری خواندن در دانشآموزان دوره ابتدائی شهر همدان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان یک پژوهش مقطعی، از لحاظ نوع دادهها کمی و از نظر روش تحقیق، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از نوع خواندن، مقطع ابتدایی که در سال تحصیلی ۱۴01- 1400 به مرکز اختلال یادگیری شهر همدان مراجعه کرده بودند، تشکیل داد. از جامعه آماری مذکور، تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، آنگاه گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزشی (دو جلسه در یک هفته) به مدت 45 دقیقه تحت جلسات آموزش بارش مغزی قرار گرفتند اما مداخله برای گروه کنترل اجرا نگردید. سپس از هر دو گروه به وسیله پرسشنامه مذکور پسآزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل برنامه بارش مغزی بر اساس پروتکل بارش مغزی لفرانکویس (1991) و آزمون اختلال خواندن شیرازی و نیلی پور (1383) می باشد، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اثرات تدریس به روش بارش مغزی بر درک مطلب معنادار می باشد و اثرات تدریس به روش بارش مغزی بر سرعت خواندن و صحت خواندن تأثیر ندارد. روش تدریس بارش مغزی نتوانسته در مؤلفه سرعت خواندن و صحت مطالب بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ایجاد کند.
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of brainstorming teaching method on reducing reading learning disorder in elementary school students of Hamadan city. The present study was a cross-sectional study in terms of practical purpose, a cross-sectional study in terms of time, a quantitative data type, and a semi-experimental one in terms of research method, with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of all the students with learning disabilities of the reading type, in the primary level, who had referred to the learning disabilities center in Hamedan city in the academic year of 2001-2001. From the aforementioned statistical population, 30 people were selected by available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups, then the experimental group underwent 8 training sessions (two sessions in one week) for 45 minutes. brainstorming training, but the intervention was not implemented for the control group. Then, both groups were given a post-test using the mentioned questionnaire. The research tools include the brainstorming program based on Le Francois (1991) brainstorming protocol and Shirazi and Nilipour's reading disorder test (2013), in order to analyze the data and examine research hypotheses from multivariate and univariate covariance analysis. used. The results showed that the effects of brainstorming teaching on reading comprehension are significant and the effects of brainstorming teaching do not affect reading speed and reading accuracy. The brainstorming teaching method could not create a significant difference between the experimental and control groups in the components of reading speed and correctness of the material.
بهجتی، فاطمه و پاشاییاردکانی، سودابه. (1393) بررسی تأثیر روش تدریس بارش مغزی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان اردکان. کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین در مدیریت و کسب و کار، تبریز، دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی.
تبریزی، مصطفی، تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس. (1396). درمان اختلالات خواندن، تهران، فرا روان.
تیموری، لیلا؛ رضایی، اکبر و محمدزاده، علی. (1398). مقایسه امید، انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودپنداره تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 9(2)، 7- 35.
رستمی، ادریس و فتاحی، عمار. (1400) بررسی آموزش مبتنی بر روش تدریس بارش مغزی بر میزان مشارکت دانشآموزان در یادگیری درس علوم، همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
علیزاده، سعید؛ برفیدخت، عنایتا... و سیمی، لیلا. (1397). اختلالات یادگیری، ضرورتها، بایدها و نبایدها، همایش ملی اختلالات یادگیری و مسایل روانشناختی دانشآموزان، آموزش و پرورش شهرستان مرودشت.
قدمپور، الهه بیرانوند، زینب. و یوسفوند، مهدی. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش با تکنیک اسکیمینگ، فرار مغزها و تغییرات سنتی در سطح خودپنداره خلاق و باز بودن تجربیات. مجله نوآوری و خلاقیت در علوم انسانی. 7(1)، 125-154.
کوشکی، شیرین؛ جعفریروشن، مرجان و اشراقی، راهله. (1392) بررسی تأثیر بارش مغزی بر روش پیشرفت تحصیلی، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، کارشناسی ارشد.
گنجی، حمزه؛ پاشاشریفی، حسن و میرهاشمی، میرمالک. (1393). اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(1)، 89-112.
لاپتن، آلن. (2000). تفکر طراحی گرافیک، آن سوی طوفان مغزی، ترجمه نازیلا محمدقلیزاده، (1394). تهران، فرهنگسرای میر دشتی.
لرنر، جانت. (1997) ناتوانیهای یادگیری، اصول نظری تشخیص و توانبخشی کودکان دارای اختلال یادگیری، ترجمه اکبر فریار و فریدون درخشان، 1392. تهران: مینا.
مرادی، سپیده. (1393) ماهیت و طبقهبندی اختلالات خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی. 14(3)، 69-59.
معماری، علیرضا و نعمتتبریزی، امیررضا و کریمیزاده، سجاد. (1394) اثر بارش مغزی بر محتوانی نوشتاری یادگیرندگان درونگرا و برونگرا، پایاننامه دانشگاه پیام نور مرکز بینالمللی قشم.
ملکی، حسن. (۱۳۹۳). مهارتهای اساسی تدریس. تهران: آییژ
موسوی، سیدعلی؛ ولینژاد، مهدی و شیرکرمی، فرهاد. (۱۳۹۴). بررسی شیوع اختلال یادگیری در دانشآموزان مدارس عادی دوره ابتدایی، اولین همایش ملی علوم انسانی اسلامی به صورت الکترونیکی مؤسسه آموزشی مس رایان پیشرو.
الهیاری، فرنوش و یعقوبلو، سعیده. (1400) بررسی تأثیر روشهای تدریس کاوشگری و بارش مغزی در پیشرفت تحصیلی درس علوم و افزایش خلاقیت عمومی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی تبریز، سومین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش.
Aldalalah, O. M. A. A. (2022). Employment the word cloud in brainstorming via the web and its effectiveness in developing the design thinking skill. International Journal of Instruction, 15(1):1045-1064.
AlHayari, F., & Yaqub-Lo, S. (2021) Investigating the effect of exploratory teaching methods and brainstorming on the academic progress of the science course and increasing the general creativity of fourth grade elementary students in Tabriz, the third international conference on educational sciences, psychology, counseling, education and research. [In Persian].
Alizadeh, S., Barfi Dekht, A., & Simi, L. (2017). Learning disorders, necessities, dos and don'ts, national conference of learning disorders and psychological problems of students, education and training of Marovdasht city. [In Persian]
AlMutairi, A. N. M. (2015). The Effect of Using Brainstorming Strategy in Developing Creative Problem Solving Skills among Male Students in Kuwait: A Field Study on Saud Al-Kharji School in Kuwait City. Journal of Education and Practice, 6(3): 136-145.
Behjati, F., & Pashaei Ardakani, S. (2013) Investigating the effect of brainstorming teaching method on creativity and academic achievement of sixth grade female students in Ardakan city. International Conference on New Approaches in Management and Business, Tabriz, Tabriz University and Industrial Management Organization. [In Persian]
Belinda., Ho. (2015). Effectiveness of using the process approach to teach writing in six Hong Kong primary classrooms. Perspectives: Working Papers in English and Communication, 17(1): 1-52.
Bishara, S. (2023). Humor, motivation and achievements in mathematics in students with learning disabilities. Cogent Education, 10(1), 2162694.
Buchan, BD., (2011). The Classification of Reading Disability Subtypes and the Efficacy of Hemisphere Specific Stimulation: Indiana University of Pennsylvania.
Ganji, H., Pashashreifi, H., & Mirhashmi, M. (2013). The effect of brainstorming method on increasing students' creativity, Education Quarterly, 21(1): 112-89 [In Persian].
Gjermestad, A., Skarsaune, S. N., & Bartlett, R. L. (2023). Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach. Journal of Intellectual Disabilities, 27(1): 40-53.
Goodrich, J. M., Fitton, L., Chan, J., & Davis, C. J. (2023). Assessing oral language when screening multilingual children for learning disabilities in reading. Intervention in School and Clinic, 58(3): 164-172.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2011). Exceptional learners. Pearson/Allyn and Bacon. Retrieved from.
Jeong, Y., & Yoon, B. (2015). Development of patent roadmap based on technology SCAMPER roadmap by analyzing patterns of creativity and patent development. Technovation, 39(40): 37-52.
Kadampour, A., Biranvand, Z., & Yusufvand, M. (2016). Comparing the effectiveness of training with skimming technique, brain drain and traditional changes in the level of creative self-concept and openness to experiences. Journal of innovation and creativity in humanities. 7(1): 125-154 [In Persian].
Koshki, Sh., Jafari, M., & Eshraghi, R. (2012) Examining the effect of brain drain on the method of academic progress, Thesis of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Master's degree [In Persian].
Lapton, Alan. (2000). Graphic design thinking, beyond the brain storm, translated by Nazila Mohammad Qolizadeh, (2014). Tehran, Farhangsarai Mir Dashti [In Persian].
Lerner, Janet. (1997) Learning disabilities, theoretical principles of diagnosis and rehabilitation of children with learning disabilities, translated by Akbar Faryar and Fereydoun Derakhshan, 2012. Tehran: Mina [In Persian].
Maleki, H. (2014). Basic teaching skills. Tehran: Aizh [In Persian].
Memari, A., Nemat Tabrizi, A., & Karimizadeh, S. (2014) The effect of brainstorming on the writing content of introverted and extroverted learners, thesis of Payam Noor University, Qeshm International Center. [In Persian].
Moradi, S. (2013) The nature and classification of reading disorders. Exceptional education. 14(3): 59-69 [In Persian].
Mousavi, S., Valinejad, M., & Shirkarmi, F. (2015). Investigating the prevalence of learning disorders in students of primary schools, the first national conference of Islamic humanities in electronic format, Mes Rayan Phoror Educational Institute [In Persian].
Oakhill, J., Cain, K., McCarthy, D., & Nightingale, Z. (2013). Making the link between the vocabulary knowledge and comprehension skill. In M.A. Britt, S.R. Goldman, & J.F. Rouet (Eds.), Reading from words to multiple text (pp.101-114). New York, NY 10017.
Rostami, A., & Fatahi, A. (2021) Investigation of education based on the brainstorming teaching method on the level of students' participation in learning science lessons, National conference of professional research in psychology and counseling with the approach from the teacher's point of view [In Persian].
Saleh, S. (2015). The effectiveness of the brain based teaching approach in generating student’s learning motivation towards the subject of physics: a qualitative approach. Us. China education review, 7(1): 107-122.
Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Self-Regulation, Self-Efficacy, and Learning Disabilities. In (Ed.), Learning Disabilities - Neurobiology, Assessment, Clinical Features and Treatments. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.99570
Sdouh, W. (2013). The effect of using the strategies of brainstorming and computer education in Academic Achievment and the development creative thinking skill of sixth Grade student’s. European Scientific journal May (2013).
Shen, X., Zhou, J., Yi, L., Hu, X., He, T., & Yang, J. (2016). Identifying protein complexes based on brainstorming strategy. Methods, 110(1): 44-53
Tabrizi, M., Tabrizi, A., & Tabrizi, N. (2016). Treatment of reading disorders, Tehran, Para-Ravan [In Persian].
Timuri, L; Rezaei, A., & Mohammadzadeh, A. (2018). Comparison of hope, academic achievement motivation and academic self-concept in students with and without specific learning disorder. Learning Disabilities, 9(2): 35-7 [In Persian].
Tressoldi, P. E., Vio, C., & Iozzino, R. (2007). Efficacy of an intervention to improve fluency in children with developmental dyslexia in a regular orthography. Journal of learning disabilities, 40(3): 203-209.
Tufekci, S. (2019). The effect of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning process. Proceeded social and behavioral sciences, 1782-1791.
Uso’-Juan, E., & Martinez-Flor, A. (2016). Current trends in the development and teaching of the four language skills. Wiley & Sons, Inc.
Williams, K. J., & Vaughn, Sh. (2020). Effects of an Intensive Reading Intervention for Ninth-Grade English Learners with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly. 43(3): 154–166.
_||_بهجتی، فاطمه و پاشاییاردکانی، سودابه. (1393) بررسی تأثیر روش تدریس بارش مغزی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان اردکان. کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین در مدیریت و کسب و کار، تبریز، دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی.
تبریزی، مصطفی، تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس. (1396). درمان اختلالات خواندن، تهران، فرا روان.
تیموری، لیلا؛ رضایی، اکبر و محمدزاده، علی. (1398). مقایسه امید، انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودپنداره تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 9(2)، 7- 35.
رستمی، ادریس و فتاحی، عمار. (1400) بررسی آموزش مبتنی بر روش تدریس بارش مغزی بر میزان مشارکت دانشآموزان در یادگیری درس علوم، همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
علیزاده، سعید؛ برفیدخت، عنایتا... و سیمی، لیلا. (1397). اختلالات یادگیری، ضرورتها، بایدها و نبایدها، همایش ملی اختلالات یادگیری و مسایل روانشناختی دانشآموزان، آموزش و پرورش شهرستان مرودشت.
قدمپور، الهه بیرانوند، زینب. و یوسفوند، مهدی. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش با تکنیک اسکیمینگ، فرار مغزها و تغییرات سنتی در سطح خودپنداره خلاق و باز بودن تجربیات. مجله نوآوری و خلاقیت در علوم انسانی. 7(1)، 125-154.
کوشکی، شیرین؛ جعفریروشن، مرجان و اشراقی، راهله. (1392) بررسی تأثیر بارش مغزی بر روش پیشرفت تحصیلی، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، کارشناسی ارشد.
گنجی، حمزه؛ پاشاشریفی، حسن و میرهاشمی، میرمالک. (1393). اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(1)، 89-112.
لاپتن، آلن. (2000). تفکر طراحی گرافیک، آن سوی طوفان مغزی، ترجمه نازیلا محمدقلیزاده، (1394). تهران، فرهنگسرای میر دشتی.
لرنر، جانت. (1997) ناتوانیهای یادگیری، اصول نظری تشخیص و توانبخشی کودکان دارای اختلال یادگیری، ترجمه اکبر فریار و فریدون درخشان، 1392. تهران: مینا.
مرادی، سپیده. (1393) ماهیت و طبقهبندی اختلالات خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی. 14(3)، 69-59.
معماری، علیرضا و نعمتتبریزی، امیررضا و کریمیزاده، سجاد. (1394) اثر بارش مغزی بر محتوانی نوشتاری یادگیرندگان درونگرا و برونگرا، پایاننامه دانشگاه پیام نور مرکز بینالمللی قشم.
ملکی، حسن. (۱۳۹۳). مهارتهای اساسی تدریس. تهران: آییژ
موسوی، سیدعلی؛ ولینژاد، مهدی و شیرکرمی، فرهاد. (۱۳۹۴). بررسی شیوع اختلال یادگیری در دانشآموزان مدارس عادی دوره ابتدایی، اولین همایش ملی علوم انسانی اسلامی به صورت الکترونیکی مؤسسه آموزشی مس رایان پیشرو.
الهیاری، فرنوش و یعقوبلو، سعیده. (1400) بررسی تأثیر روشهای تدریس کاوشگری و بارش مغزی در پیشرفت تحصیلی درس علوم و افزایش خلاقیت عمومی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی تبریز، سومین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش.
Aldalalah, O. M. A. A. (2022). Employment the word cloud in brainstorming via the web and its effectiveness in developing the design thinking skill. International Journal of Instruction, 15(1):1045-1064.
AlHayari, F., & Yaqub-Lo, S. (2021) Investigating the effect of exploratory teaching methods and brainstorming on the academic progress of the science course and increasing the general creativity of fourth grade elementary students in Tabriz, the third international conference on educational sciences, psychology, counseling, education and research. [In Persian].
Alizadeh, S., Barfi Dekht, A., & Simi, L. (2017). Learning disorders, necessities, dos and don'ts, national conference of learning disorders and psychological problems of students, education and training of Marovdasht city. [In Persian]
AlMutairi, A. N. M. (2015). The Effect of Using Brainstorming Strategy in Developing Creative Problem Solving Skills among Male Students in Kuwait: A Field Study on Saud Al-Kharji School in Kuwait City. Journal of Education and Practice, 6(3): 136-145.
Behjati, F., & Pashaei Ardakani, S. (2013) Investigating the effect of brainstorming teaching method on creativity and academic achievement of sixth grade female students in Ardakan city. International Conference on New Approaches in Management and Business, Tabriz, Tabriz University and Industrial Management Organization. [In Persian]
Belinda., Ho. (2015). Effectiveness of using the process approach to teach writing in six Hong Kong primary classrooms. Perspectives: Working Papers in English and Communication, 17(1): 1-52.
Bishara, S. (2023). Humor, motivation and achievements in mathematics in students with learning disabilities. Cogent Education, 10(1), 2162694.
Buchan, BD., (2011). The Classification of Reading Disability Subtypes and the Efficacy of Hemisphere Specific Stimulation: Indiana University of Pennsylvania.
Ganji, H., Pashashreifi, H., & Mirhashmi, M. (2013). The effect of brainstorming method on increasing students' creativity, Education Quarterly, 21(1): 112-89 [In Persian].
Gjermestad, A., Skarsaune, S. N., & Bartlett, R. L. (2023). Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach. Journal of Intellectual Disabilities, 27(1): 40-53.
Goodrich, J. M., Fitton, L., Chan, J., & Davis, C. J. (2023). Assessing oral language when screening multilingual children for learning disabilities in reading. Intervention in School and Clinic, 58(3): 164-172.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2011). Exceptional learners. Pearson/Allyn and Bacon. Retrieved from.
Jeong, Y., & Yoon, B. (2015). Development of patent roadmap based on technology SCAMPER roadmap by analyzing patterns of creativity and patent development. Technovation, 39(40): 37-52.
Kadampour, A., Biranvand, Z., & Yusufvand, M. (2016). Comparing the effectiveness of training with skimming technique, brain drain and traditional changes in the level of creative self-concept and openness to experiences. Journal of innovation and creativity in humanities. 7(1): 125-154 [In Persian].
Koshki, Sh., Jafari, M., & Eshraghi, R. (2012) Examining the effect of brain drain on the method of academic progress, Thesis of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Master's degree [In Persian].
Lapton, Alan. (2000). Graphic design thinking, beyond the brain storm, translated by Nazila Mohammad Qolizadeh, (2014). Tehran, Farhangsarai Mir Dashti [In Persian].
Lerner, Janet. (1997) Learning disabilities, theoretical principles of diagnosis and rehabilitation of children with learning disabilities, translated by Akbar Faryar and Fereydoun Derakhshan, 2012. Tehran: Mina [In Persian].
Maleki, H. (2014). Basic teaching skills. Tehran: Aizh [In Persian].
Memari, A., Nemat Tabrizi, A., & Karimizadeh, S. (2014) The effect of brainstorming on the writing content of introverted and extroverted learners, thesis of Payam Noor University, Qeshm International Center. [In Persian].
Moradi, S. (2013) The nature and classification of reading disorders. Exceptional education. 14(3): 59-69 [In Persian].
Mousavi, S., Valinejad, M., & Shirkarmi, F. (2015). Investigating the prevalence of learning disorders in students of primary schools, the first national conference of Islamic humanities in electronic format, Mes Rayan Phoror Educational Institute [In Persian].
Oakhill, J., Cain, K., McCarthy, D., & Nightingale, Z. (2013). Making the link between the vocabulary knowledge and comprehension skill. In M.A. Britt, S.R. Goldman, & J.F. Rouet (Eds.), Reading from words to multiple text (pp.101-114). New York, NY 10017.
Rostami, A., & Fatahi, A. (2021) Investigation of education based on the brainstorming teaching method on the level of students' participation in learning science lessons, National conference of professional research in psychology and counseling with the approach from the teacher's point of view [In Persian].
Saleh, S. (2015). The effectiveness of the brain based teaching approach in generating student’s learning motivation towards the subject of physics: a qualitative approach. Us. China education review, 7(1): 107-122.
Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Self-Regulation, Self-Efficacy, and Learning Disabilities. In (Ed.), Learning Disabilities - Neurobiology, Assessment, Clinical Features and Treatments. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.99570
Sdouh, W. (2013). The effect of using the strategies of brainstorming and computer education in Academic Achievment and the development creative thinking skill of sixth Grade student’s. European Scientific journal May (2013).
Shen, X., Zhou, J., Yi, L., Hu, X., He, T., & Yang, J. (2016). Identifying protein complexes based on brainstorming strategy. Methods, 110(1): 44-53
Tabrizi, M., Tabrizi, A., & Tabrizi, N. (2016). Treatment of reading disorders, Tehran, Para-Ravan [In Persian].
Timuri, L; Rezaei, A., & Mohammadzadeh, A. (2018). Comparison of hope, academic achievement motivation and academic self-concept in students with and without specific learning disorder. Learning Disabilities, 9(2): 35-7 [In Persian].
Tressoldi, P. E., Vio, C., & Iozzino, R. (2007). Efficacy of an intervention to improve fluency in children with developmental dyslexia in a regular orthography. Journal of learning disabilities, 40(3): 203-209.
Tufekci, S. (2019). The effect of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning process. Proceeded social and behavioral sciences, 1782-1791.
Uso’-Juan, E., & Martinez-Flor, A. (2016). Current trends in the development and teaching of the four language skills. Wiley & Sons, Inc.
Williams, K. J., & Vaughn, Sh. (2020). Effects of an Intensive Reading Intervention for Ninth-Grade English Learners with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly. 43(3): 154–166.