طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه مدل شایستگی های مدیران آموزشی دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیعلیرضا راجبی 1 , صادق ملکی آوارسین 2 , زرین دانشور 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز،ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: نیازسنجی آموزشی, مدیران آموزشی, شایستگی عمومی, شایستگی مدیریتی, روایی و پایایی32,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مدل شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1398 انجام شد. برای بررسی روایی محتوایی از ضرایب CVR و CVI استفاده شد. با توجه به CVRهای به دست آمده، از 115 شاخص مطرح شده، 21 مورد حذف و 94 مورد برای ادامه مطالعه انتخاب شد. همچنین با کمک روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و شاخص همبستگی درون خوشهای، پایایی آن تعیین شد. در مطالعه حاضر، شاخص روایی محتوا برابر 736/0 به دست آمد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه میباشد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ نیز 979/0 شد. شاخص همبستگی درون خوشهای هم برابر 997/0 به دست آمد که نشان دهنده ثبات پایایی و قابلیت تکرارپذیری بالای پرسشنامه است. بر اساس نتایج بدست آمده پرسشنامه 94 شاخص تأیید شده در سه بعد اصلی مرتبط با شایستگیهای فنی–تخصصی (شامل ابعاد فرعی مهارتهای: نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزیابی اثربخشی آموزش، رهبری آموزشی و توانایی مدیریت دانش)، شایستگیهای عمومی (شامل ابعاد فرعی شایستگیهای: فردی، شخصیتی و اخلاقی و هوش) و شایستگیهای مدیریتی شامل(ابعاد فرعی: تعهدسازمانی، هدفگرایی، مسئولیتپذیری، تیمسازی، مهارتهای ارتباطی، تفکر تحلیلی، تفکر استراتژیک، انعطافپذیری، آیندهنگری، تفکر خلاق و تفکر سیستمی) تقسیمبندی شد. که همه آنها از روایی و پایایی مناسبی برای بررسی شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجانشرقی برخوردار میباشد
The purpose of this study is to design and validate a questionnaire on the competency model of educational administrators of executive organizations. The research method was descriptive which was conducted in two phases of design and validity and reliability of the questionnaire in 2019. CVR and CVI coefficients were used to evaluate the content validity. According to the obtained CVRs, out of 115 indicators, 21 were removed and 94 were selected to continue the study. Also, its reliability was determined using the method of calculating Cronbach's alpha coefficient and intra-cluster correlation index. In the present study, the content validity index was 0.736 which is an acceptable number for this questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was also 0.979 the intra-cluster correlation index was 0.997, which indicates the stability of reliability and high reproducibility of the questionnaire. Based on the results of the questionnaire 94 approved indicators in three main categories related to technical-professional competencies (including subcategories of skills: training needs assessment, educational planning, training implementation, training effectiveness evaluation, educational leadership and knowledge management ability), General competencies (including subcategories of competencies: individual, personality and morality and intelligence) and managerial competencies (including subcategories: organizational commitment, goal orientation, responsibility, team building, communication skills, analytical thinking, strategic thinking, flexibility Acceptability, foresight, creative thinking and systemic thinking) were divided. All of them have good validity and reliability for examining the competencies of the educational directors of the executive organizations of East Azerbaijan province
_||_