بررسی جامعه شناختی مؤلفه های هویت ملی در داستان «مدیر مدرسه» جلال آل احمد
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسیابوالفضل ذوالفقاری 1 , محمد ایرانی 2 , فردین آریش 3
1 - استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی محض، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کلید واژه: هویت ملی, جلال آل احمد, مدیر مدرسه, داستان ایرانی,
چکیده مقاله :
یکی از راههای ارزیابی دقیق وضعیت هویت ملی، استخراج عناصر، مؤلفهها و شاخصهای آن، از آثـار ادبی گذشته است. این کار، میتواند موجب افزایش کارکردهای هویت ملی و ایجــاد انسـجام و وحـدت ملی در جامعه گردد. در همین راسـتا، پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسـی جامعهشـناختی سـیر تحـول مولفه های هویت ملی در آثار ادبی انجام شده است. برای این منظور مدیر مدرسه جلال آل احمد، بـا بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهـد کـه به مولفه های هویت ملی شامل خلقیات ملی، فرهنگ ملی، جغرافیای ملی و زبان با شاخصهای متفاوت و شیوه های مختلف در این اثر به خوبی پرداخته شده است.
a
_||_