شرط ارث بری جنین در حقوق ایران، فقه امامیه و سایر مذاهب اسلامی
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامیبابک دوج حیدرلو 1 , سید باقر سیدی بنابی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران.
2 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران.(نویسنده مسئول)
پست الکترونیکی: seyyedy_bonab@yahoo.com
کلید واژه: ارث, سقط جنین, کلمات اصلی: جنین, اهلیت تمتع, حقوق ایران و فقه,
چکیده مقاله :
چکیده: نوزادی که هنوز به دنیا نیامده است مستحق این است که از حقوق برخوردار شود و دارای شخصیت میباشد. حق ارث بردن، حق زنده ماندن، و سایر حقوق مالی که به نفع جنین وصیت شده یا وقف میشود، از جمله حقوق مالی جنین محسوب میشود. یکی از شروط اصلی برای تعیین سهم ارث جنین، این است که قبل از فوت مورث، نطفه وی ایجاد شده باشد. از شرایط اساسی بعدی، زنده به دنیا آمدن جنین میباشد، حتی درصورتی که بلافاصله بعد از تولد، فوت کند. ولی زمانی که در موضوع زنده متولد شدن نوزاد شک و شبه ایجاد گردد و دلایلی هم بر زنده متولد شدن نوزاد نباشد، ارث بردن جنین از متوفی، کان لم یکن است. در اینباره بین فقهای اسلام چه امامیه و چه فقهای مذاهب خمسه تفاوت در دیدگاه وجود دارد. برخی معتقد به ارث بری جنین بعد از مرگ هستند و برخی زنده بودن را شرط تحقق ارث بری میدانند. همچنین در سقط جنین، ضمن قبول قصاص برای قاتل، دیه را مستقر دانسته و در کنار آن بحث ارث و میزان آن را مورد مداقه قرار میدهند. با توجه به توسعه علم و دانش، وضعیتهای جدیدی از جمله رشد جنین در آزمایشگاه، تلقیح مصنوعی، رحم جایگزین و غیره نیز جزوه مباحث مورد مباحثه جدی بین حقوقدانان و فقهاست.
Abstract:An unborn baby still deserves to have rights and a personality. Some right such as; the right to inheritance, the right to survive, and other financial rights which are granted or endorsed for fetus, are fundamental rights. One of the main conditions for determining the share of an embryo's inheritance is that the embryo was created before the death of the fetus. The next basic condition is being born alive of fetus, even if he/she dies immediately after birth. But when it is doubtful in which the baby was dead or alive, and there is no reason to prove it, the baby cannot inherit anything. There are differences in opinions between the jurisprudents of Islam, both the Imams and the jurists of fives Islamic religious. Some of them believe in the inheritance right of the fetus after death and some believe that living is the main condition of his/her inheritance. Also in abortion, it is accepted retribution and compensation for the killer, jurisprudents still discussing the inheritance and its extent. With the development of science and technology, new situations such as embryo development in the laboratory, artificial insemination, surrogacy, etc. are also among the most controversial issues among jurists and Lawyers.
_||_