نقد و تحلیل مبانی فقهی مشروعیت اقسام نکاح عرفی در فقه اهل سنت
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامیعبدالله باقری ورزنه 1 , صدیقه حاتمی 2
1 - دانش آموخته دکتری
2 - دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی
کلید واژه: نکاح عرفی, اقسام نکاح عرفی, مشروعیت نکاح عرفی, ثبت رسمی, ارکان و شروط صحت نکاح,
چکیده مقاله :
چکیدهنکاح عرفی ازجمله نکاحهای نوظهور و غیرعادی است که در میان فرق اهل سنت پدیدار گشته است، ویژگی بارز نکاح عرفی عدم ثبت رسمی در دفاتر ازدواج و طلاق است. این نوع نکاح ازیکطرف زمینه را برای بسیاری از مشکلات اجتماعی، قانونی و روحی ـ روانی زوجین و جامعه فراهم نموده و از طرف دیگر رواج این نوع نکاح و فقدان نظری هماهنگ در میان فقیهان اهل سنت در خصوص ماهیت و مشروعیت اقسام آن پژوهش در این راستا را میطلبد. فقیهان اهل سنت برخی قائل به صحت این نوع نکاح با تمام اقسام آن شده اند، برخی نیز در انواع مختلف آن با توجه به ارکان و شرایط صحت نکاح، قائل به تفصل شده اند؛ لذا مقاله حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی به نقد و ارزیابی دیدگاههای موجود در مسئله پرداخته و درنهایت با پذیرش قول به صحت نکاح عرفی در صورت واجد بودن تمام ارکان و شروط صحت نکاح، ضمانت اجرایی مدنی و کیفری در خصوص عدم ثبت رسمی نکاح را ضروری دانسته است.خصوص عدم ثبت رسمی نکاح را ضروری دانسته است.
AbstractCustomary marriage is one of the emerging and unusual marriages that has emerged among the Sunni sect. The distinctive feature of customary marriage is the lack of official registration in the marriage and divorce offices. On the one hand, this type of marriage has provided the ground for many social, legal and psychological problems of couples and society. Demands. Sunni jurists have considered some to believe in the validity of this type of marriage in all its forms, while others have considered it to be related in different types according to the elements and conditions of the validity of marriage; Therefore, the present article in a descriptive-analytical researc
_||_