تحلیل فقهی و جرم شناختی خشونت تماشاگران فوتبال
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامی
1 - استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
2 - دانشیارگروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران
کلید واژه: فقه امامیه, خشونت, جرم شناسی, تماشاگران فوتبال,
چکیده مقاله :
این پژوهش باتعریف خشونت وپرخاشگرى به بررسى دیدگاه هاى جرم شناسان زیستى وفقه امامیه درارتباط باخشونت تماشاگران فوتبال مى پردازد.سوال اساسى چیستى خشونت تماشاگران فوتبال وچگونگى تبیین تئورى هاى جرم شناسانه زیستى ومفاهیم فقهى درخصوص خشونت تماشاگران فوتبال باتکیه برکاستى هاى نظریات زیستى است.جبرزیستى درکنارمادى گرایى صرف و تجربه گرایى رکن رکین رهیافت هاى جرم شناسان زیستى است . غالب این نظریات در تیپ بندی جنایی افراد و تلقی خشونت تماشا گران فوتبال به عنوان سوپاپ اطمینان در تخلیه ی هیجانات ویرانگر غریزی است که در صورت عدم تخلیه به بیماری روانی منجر می شود درفقه امامیه ضمن توجه به جنبه مادى ومعنوى انسان وتأکیدبرانسان سازبودن ورزش وعدم جوازخشونت تماشاگران فوتبال،باتأکیدبرقاعده حرمت جان ومال وآبروى افراد،خشونت تماشاگران رادرپرتواختیارتوجیه نموده وجبرزیستى رامطرودقلمدادونظریه امربین الامرین موردپذیرش قرارمیگیرد.قرآن به عنوان کتاب انسان و جرم شناسی به عنوان علم انسان شناسی در تحلیل خشونت تماشا گران فوتبال می توانند تعاطی افکار برای جبران نقایص جرم شناسی خشونت تماشا گران فوتبال داشته باشند .
The present study, by describing violence and rapprochement, examines the views of biomedical criminologists and immigrant audiences in relation to the violence of football spectators. The basic issue of the violence of football spectators and the explanation of criminological biology and jurisprudential theories about the violence of spectators in soccer is the suppression of biological views. The liberalism of transversalism Rationality and empiricism are the key to the attitudes of biocriminologists. Most of these opinions are related to the criminalization of individuals and the perceived violence of soccer spectators as a safety valve in the evacuation of instinctive devastating excitement which, if not evacuated to psychological illness, leads to the imamiyah, while paying attention to the material and emotional aspects of mankind and to eliminates the power of sports and non-violence. Soccer fans, with a keen heartbeat of respect for the wisdom of the people and the violence of the spectators, will be acceptable to the general government and the ambitions of the american ambassadors will be accepted.The Qur'an, as a human book and criminology as an anthropological science in the analysis of violence, can be a reflection of the thoughts of soccer fans to compensate for the criminological defects of violence.
_||_