معیار تعدی به عرض و نحوه ی حمایت در برابر آن از نظر فقه امامیه و قوانین ایران
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامی
1 - گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق، دانشکده حقوق ، آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: فقه امامیه, قوانین ایران, عرض و حیثیت, روش های جبران,
چکیده مقاله :
عرض و حیثیت از موارد حقوقی است که در قانون ایران و فقه امامیه مورد توجه بوده است و برای جبران آن موارد متعددی عنوان شده است. همچنین اعاده حیثیت در قوانین و مقررات حقوقی در دو معنا بکار رفته است. معنای اول آن معنای عام است که عبارت است از ترمیم و جبران خسارت ناشی از حیثیت از دست رفته ی شخص. معنای دوم آن در بر دارنده ی یک تاسیس حقوقی است که به هدف ابراز رافت قانونگزار به شخص است که مجرم، مجازات مورد حکم را تحمل کرده است و با ابراز رفتار شایسته ،نشان داده است که آمادگی ورود به جامعه را دارد. تاسیس نهاد اعاده حیثیت یک قاعده منطقی عقلی است که با قانون اساسی و شرع مقدس مغایرت ندارد و مانع وقوع و تکرار جرم میگردد و باعث تشویق مجرمان به خودسازی میشود. این نهاد ، برخاسته از اصول و مبانی فقهی حقوقی است که با توجه به قواعد حاکم باید آن را در زمره ی تاسیسهای با ارزش و منحصر به فردی چون توبه و قاعده جب دانست .
AbstractDignity is used in two meanings in legal rules and regulations. The first meaning is the general meaning, which consists of repairing and compensating the damage caused by the lost dignity of a person. The second meaning is about the owner of a legal establishment, which aims to express the legislator's respect for a person who has endured the sentence of the criminal and has shown that he is ready to enter the society by expressing decent behavior. It is a logical and rational rule that does not conflict with the constitution and the holy Sharia law and prevents the occurrence and repetition of crimes and encourages criminals to improve themselves. This institution originates from the principles and foundations of legal jurisprudence, which according to the ruling rules, should be searched for in valuable and unique institutions such as repentance and the rule of Jab.Key words: dignity, breadth, compensation methods, Imami jurisprudence.
_||_